Co powstanie, gdy połączysz obraz, słowa, wyobraźnię i… kawałki dębowego drewna? Trudne pytanie? Nie dla tych, którzy w dniach 14-16 maja 2019 r. w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Łazach wzięli udział w warsztatach „Słucham, tworzę, ilustruję” będących jednym z elementów projektu „Magiczna skrzynka – gminny przegląd teatrzyków Kamishibai” realizowanego w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Partnerstwo dla książki 2019”.
Kamishibai jest teatrem obrazkowym, techniką opowiadania wywodzącą się z Japonii. To niezwykłe narzędzie animujące czytelnictwo trafiło po raz pierwszy w progi Biblioteki w Łazach w 2017 r. i od razu zaskarbiło sobie w niej szczególne miejsce. W tym roku na szlak tworzenia japońskich opowieści zaproszeni zostali uczniowie szkół podstawowych gminy Łazy oraz przedszkolaki. Podczas trzydniowych warsztatów ich uczestnicy czerpali wiedzę od Zofii Piątkowskaiej-Wolskiej, założycielki Wydawnictwa Tibum – pierwszego wydawcy Kamishibai w Polsce. Wspólnym mianownikiem wszystkich spotkań było odkrywanie przez panią Zofię niewiarygodnych pokładów twórczych w warsztatowych grupach. Dzieci i młodzież najpierw poznawały proces powstawania opowiadań i książek, od pomysłu, przez ich przygotowanie, skład i wydanie. Każdego dnia grupy warsztatowe brały udział w seansie Kamishibai, ucząc się od Zofii Piątkowskiej-Wolskiej sztuki przedstawiania historii w magicznej skrzynce. Bohaterkami poszczególnych dni były opowieści: „Czerwony Kapturek”, „Mój przyjaciel Kemushi” i „Lew w Paryżu”. Historie prezentowane przez prowadzącą były wstępem do właściwej części warsztatowej, w której zainspirowane do tworzenia własnych opowiadań dzieci i młodzież zasiadały do stołów pełnych kart, ołówków i kredek, aby uruchomić wyobraźnię i tworzyć niepowtarzalne historie. Niezależnie od tego, czy grupy były podzielone według szkół, doskonale znając swoich towarzyszy, czy przysłowiowym ślepym losem, gdzie dodatkowym wyzwaniem było zintegrowanie wielu osobowości i tym samym pomysłów w całość dającą się zamknąć w jednej historii, praca obfitowała w kreatywne dyskusje i zaskakujące zmiany. O ile uczniowie pracowali rysując i tworząc tekst, o tyle grupy przedszkolne wykazywały doskonałą umiejętność odtwarzania historii bez czytania, opierając się na zapamiętywaniu historii w fazie tworzenia i opowiadaniu jej podczas występu. Szczególny był trzeci warsztatowy dzień, gdyż jego uczestnicy nie tworzyli opowieści grupowo, a indywidualnie, tworząc mapy szczęścia.
Za sprawą Kamishibai Biblioteka Publiczna w Łazach zamieniła się na trzy dni w wytwórnię bajkowych spektakli zamkniętych na papierowych kartach, w których główną rolę grały wyobraźnia i twórcze podejście, wspierane przez umiejętność zespołowego działania wywołującego radość, mającego edukacyjny, chwilami podszyty zabawową atmosferą charakter.
„Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”
napisała: Bogusława Serzysko