• Artykuł
  • Publikacja: 25.01.2016
  • Edycja: 02.03.2016
  • 0 
Facebook - dobre praktyki.

Co warto umieszczać na Facebooku?

  • nadchodzące wydarzenia,

  • plakaty,

  • wszelkie ważne informacje, którymi chcemy się podzielić z użytkownikami (np. ogłoszenia o zmianie godzin pracy w filii),

  • quizy, zabawy,

  • akcje promujące bibliotekę,

  • zdjęcia, memy, które przyciągną uwagę i posłużą jako odskocznia od poważnych treści.

Co decyduje o powodzeniu, umieszczonego na fanpage'u biblioteki, posta?

  • timing - czas zwiększonej aktywności naszych fanów (dla każdego fanpage'a jest on indywidualny),

  • specyfika postu - większy zasięg będą miały posty o "luźnym" charakterze niż poważne

  • treśc skierowana do określonej grupy (np. wiekowej, społecznej)

Posty, które zdobędą bardzo dużo polubień, udostepnień i komentarzy nazywane są viralami. W Filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie przeprwadziłyśmy kilka takich akcji, m. in.:

  • sleeveface "Wypożyczajcie książki",

  • filmiki "Zapraszamy do biblioteki",

  • zdjęcia "Dzieła sztuki w bibliotece"

  • program "Zabookowani"

  • akcja "A Wy gdzie czytacie?" i in.

Co można osiągnąć dzięki tego rodzaju akcjom?

  • promocja biblioteki w mediach,

  • wzrost liczby czytelników,

  • wzrost liczby wypożyczanych książek,

  • wzrost liczby odwiedzin w bibliotece,

  • łamanie sterotypu na temat biblioteki i bibliotekarza,

  • wzrost liczby polubień, komentarzy i udostępnień na naszym fanpage'u.

Czy na viralowe akcje można dac gwarancję? Przy próbach promocji naszej instytucji należy mieć świadomość, że viral nie zawsze się udaje. Dobry pomysł nie zawsze jest wyznacznikiem powodzenia. NIe można również zaplanować jego przebiegu. To, co najważniejsze to cel, który jest miarą skuteczności naszych akcji oraz niezachwiane przekonanie o ogromnej roli książek i znaczeniu biblioteki. To powinno też być treścia naszego przekazu. O iloe strona techniczna jest mniej ważna, o tyle bardzo istotne jest to, czy viral budzi emocje i porusza nasze uczucia, bo to sprzyja dalszemu udostępnianiu, a tym samym przyczynia się do zwiększenia zasięgu virala. Liczy się odwaga i szybkość wykonania, dobry humor, a także zgrany zespół, który naprawdę utożsamia się ze swoim miejscem pracy i szczerze chce podzielić się swoją pasją.