• Artykuł
  • Publikacja: 03.11.2021
  • Edycja: 05.11.2021
  • 0 
Boom! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece - Mocna dziewczyna w komiksie, silna kobieta w życiu
Udało się!
Zostaliśmy jedną ze 100 bibliotek, które zakwalifikowały się do akcji "BOOM! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece", realizowaną przez FRSI wspólnie z Wydawnictwem Story House Egmont sp. z o.o.,
i zrobiliśmy prawdziwy BOOM!

"My", to znaczy Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego w Gorzowie Wielkopolskim.

Jako wielki fan komiksów, postanowiłam zrealizować warsztat, który będzie opierał się na wielu komiksach - nie tylko tych sprezentowanych w ramach akcji, ale także z moich prywatnych zbiorów. Ich wspólnym mianownikiem miały być dziewczęce i kobiece bohaterki. Warsztat "Mocne dziewczyny w komiksie, silne kobiety w życiu" przeprowadziłam w klasie 7a Szkoły Podstawowej nr 11, która wchodzi w skład naszego zespołu. Dlaczego właśnie ta klasa? Jest to klasa, w której na 28 uczniów, aż 20 to dziewczęta :)

Wychowawca klasy - Eliza Węsławska, która równocześnie jest polonistą w naszej szkole, pozwoliła pracować nam na dwóch godzinach lekcyjnych. Spotkanie nasze rozpoczęliśmy od burzy mózgów "Z czym kojarzy nam się komiks?". Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, z jakich elemenentów zbudowany jest komiks, jakich znamy bohaterów, twórców, kto jest jego odbiorcą i jakie historie prezentuje. Niektóre odpowiedzi nas zaskakiwały, niektóre bawiły a niektóre pokazywały, że sztuka czytania komiksów jest silnie żywa wśród młodzieży.

Następnie wybraliśmy się w krótką podróż po historii komiksu. Rozpoczęliśmy ją cofając się aż do malowideł naskalnych i drzwi gnieźnieńskich. Zwiedziliśmy świat Yellow Kid'a, pierwszego Supermena i innych superbohaterów, pana Christy, Papcia Chmiela aż dotarliśmy do współczesności, w której Biblia w komiksie może mieć Imprimatur, a podręcznik o komiksie może być komiksem.

Zaprezentowałam młodzieży przyniesione komiksy. Ich wspólnym mianownikiem były bohaterki płci pięknej. 

Poniżej lista komiksów, którą zaprezentowałam klasie:

  • Morva J.-D., Trefouel S., Evrard D., Irena. 2/3 - Sprawiedliwi, Timof;
  • Vinci V., Frida. The story of her life, PRESTEL;
  • Pommepuy M., Vehlmann F., Kerascoet, Piękna ciemność, Kultura Gniewu;
  • Bystroń E., Nie chcę się bać, Drukarnia Sowa;
  • Bianco G., Dalena A., Ernest i Rebeka, Egmont;
  • Ferlut N., Baudouin T., Artemizja, Marginesy;
  • Savoia S., Sowa M., Marzi. Hałasy dużych miast, Egmont;
  • Szyłak J., Jezierski S., Alicja w krainie czarów, Graf;
  • Pearson L., Hilda i władca gór, Centrala;
  • Palacio R.J., Biały ptak, Albatros;
  • Wawryniuk A., Rozmówki polsko-angielskie, Kultura Gniewu;
  • Mesange L., Turconi S., Kamila i konie, Egmont;
  • KaeReL, Łauma, Kultura Gniewu;
  • Samojlik T., Ryjówka przeznaczenia, Kultura Gniewu;
  • Folman A., Polonsky D., Dziennik Anne Frank, STAPIS;
  • Cazenove i William, Sisters, Egmont;
  • Crip, BeKa, Studio tańca, Egmont;
  • Skrobol Sebastian, Quiet little melody. A simple fairytale, Proszyński;
  • Neel J., Lou!, Egmont;
  • Misiak J.N., Wszystko będzie dobrze, Egmont;
  • Modan R., Uczta u królowej, Kultura Gniewu.
Każdy mógł wybrać sobie komiks, z którym chciał pracować - rozpoczęliśmy lekturę. Jedni pracowali samodzielnie, inni w parach.W trakcie lektury uczniowie poszukiwali głównej dziewczęcej/kobiecej bohaterki. Jak miała na imię, ile miała lat, co ją spotkało, z jakimi przeciwnościami musiała się zmierzyć albo jakie zadanie przed nią stanęło? Jakie miała marzenia, do czego dążyła? Jakimi cechami charakteru była obdażona i czy pomagały jej w jej przygodzie? Następnie każdy prezentował swoje spostrzeżenia dotyczące kobiecych bohaterów. Pojawił nam się wyraźny obraz silnej, odważnej, walczącej o swoje, bez względu na wiek, bohaterki.

Na końcu postawiłam przed moimi uczniami zadanie twórcze. Zaprosiłam do początków pracy prawdziwego komiksiarza. Tworzenia bohatera, a właściwie superbohaterki! Na tablicy wyrysowowałam mapę myśli, w której centrum stanęło hasło SUPERBOHATERKA oraz 4 najważniejsze słowa kluczowe: wygląd, cechy charakteru, moce, marzenia. Każdy mógł spełnić swoje marzenia i stworzyć dziewczynę/kobietę, która może wszystko!

Spotkanie było bardzo ciekawym doświadczeniem, w którym mogłam zaobserwować, jak postrzegają bohaterów chłopcy, a jak dziewczęta. Jak o nich opowiadają i na jakie cechy zwracają uwagę, także w trakcie projektowania.

To jeden z bibliotecznych pomysłów, a w bibliotece dzieje się ich wiele - możecie o nich przeczytać na profilu FB naszej Szkoły Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego w Gorzowie Wlkp.

fot. Eliza Węsławska, Maja Wilczewska


Maja Wilczewska MajuBaje
nauczyciel bibliotekarz
ZSMS SP nr 11
w Gorzowie Wlkp.