• Artykuł
  • PUBLIKACJA: 23.03.2019
  • EDYCJA: 15.04.2019
  • 0 
Rozszerzona rzeczywistość w książkach!

Czym jest Augmented Reality?

Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) to, najprościej mówiąc, połączenie elementów wirtualnych z otoczeniem. Używając tabletu lub smartfona oraz wydruku z odpowiednim markerem możemy zobaczyć obrazy 3D w świecie rzeczywistym.

Technologia ta jest coraz częściej wykorzystana w różnych obszarach życia. Dzięki specjalnym aplikacjom można np. zobaczyć jak zmieni się wnętrze mieszkania, kiedy wstawimy do niego nowe meble, lub dodatki. Taką możliwość dają nam niektóre katalogi IKEA. Markery AR można spotkać również w różnego rodzaju czasopismach, broszurach czy materiałach promocyjnych. Przykładowo najnowsza akcja promocyjna sieci Leclerc polega na zbieraniu naklejek przedstawiających zwierzęta świata do albumu z dedykowaną aplikacją AR. Możemy dzięki niej zagrać w grę typu memory lub zobaczyć trójwymiarowe, ruchome zwierzęta.

 

Książki z Rozszerzoną Rzeczywistością

Od kilku lat szczególnie w krajach zachodnich pojawiają się książki wyposażone w aplikacje AR. Powoli wchodzą również na Polski rynek. Już w 2014 roku wydawnictwo Prószyński i S-ka uruchomiło aplikację, wzbogacając w ten sposób swoje tytuły np. „Nie odchodź” Lisy Scottoline czy „Przebudzenie” Stephena Kinga. Dziś niestety, z nieznanych powodów Prószyński AR+ jest niedostępna. Podobnie jest z wydanym przez Debit „Kompendium wiedzy kosmologicznej”. Choć, jak widać nie możemy jeszcze mówić wielkiej ekspansji, znajdzie się kilka tytułów, które są dostępne i całkiem ciekawe. Należą do nich m.in. „Nela mała reporterka”, „Układ Słoneczny” czy znany wszystkim „Mały Książę” Antoine de Saint Exupery'ego. Istnieje również możliwość sprowadzenia całej serii dziecięcych książek popularno-naukowych angielskiego wydawnictwa Carlton Kids np. „Ibugs”, Idinosaur”.

 

AR w bibliotece

Książki z aplikacją AR umożliwiają zobaczenie, usłyszenie, a także wchodzenie w interakcje z modelami 3D. Niejednokrotnie są również wzbogacone o różnego rodzaju gry i zadania do wykonania. Dzięki temu angażują młodych czytelników i sprawiają, że zdobywanie wiedzy staje się dobrą zabawą. Przykładowo w „Małym Księciu” możemy pomóc bohaterowi oczyścić planetę z baobabów, zatkać wulkany czy zapalić latarnię z latarnikiem. „Układ Słoneczny” pozwala przyjrzeć się każdej planecie z osobna, zobaczyć jaki jest czas obiegu wokół słońca lub posterować marsjańskim łazikiem. Nela natomiast zabiera nas ze sobą w podróż za pośrednictwem filmików zamieszczonych w serwisie YouTube.

Tytuły anglojęzyczne są jeszcze bardziej rozbudowane. Pojawiające się owady czy dinozaury mogą opuścić książkę i wędrować po pomieszczeniu, w którym się znajdujemy. Można również zrobić sobie z nimi selfie. Dodatkowo wydają realistyczne odgłosy i są wzbogacone o dokładne opisy.

Wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości pozwala przeprowadzić interaktywne warsztaty w bibliotece, łączące nowe technologie z literaturą. Dla młodego pokolenia taki mariaż jest bardzo atrakcyjny. Warto zatem spróbować!


Relacja z zajęć zrealizowanych w Filii nr 38 MBP w Lublinie
http://mbp.lublin.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=8914&Itemid=297

Rozszerzona rzeczywistość w książkach!