- Budżet działania: 1200 zł
- Czas przygotowania: 3 tygodnie
- Czas trwania: 7 dni
- Liczba organizatorów: 3
- Liczba uczestników: 640
- czytelnictwo
- edukacja
- edukacja w działaniu
- integracja lokalnej społeczności
- promocja bibliotek
- rozwój obywatelstwa lokalnego
- rozwój osobisty i zawodowy
- współpraca z rodzicami
- aktywność społeczna i obywatelska
- dorośli
- dostęp do wiedzy i informacji
- dzieci (ok. 4-12 lat)
- edukacja, rozwój osobisty i zawodowy
- konkurs
- kultura i animacja
- małe dzieci (do 3 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- osoby starsze
- pokaz (spektakl/wystawa/film)
- rozrywka
- spotkanie
- warsztat/szkolenie/kurs
W ramach XI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek postanowiliśmy organizawać spotkania integrujące pokolenia. Najmłodszymi uczestnikami tych spotkań były 6 miesięczne maluchy z rodzicami, a najstarszymi emerytki z "Akademii rysunku i malarstwa". Panie prowadziły zajęcia dla dzieci uzdolnionych plastycznie. "Jak wykonać ilustrację do własnego opowiadania". Dzieci uczestniczyły w trzech spektaklach teatralnych zrealizowanych przez 2 teatry- jeden z Krakowa, który zaprezentował sztukę pt. "Smoczy festyn", a drugi ze Słupska pt. "Magiczna księga", Odwiedziny Wróżki". Uczestnikami spotkań były dzieci z grup zabawowych (od 6 miesiąca do 4 lat) wspólnie z rodzicami oraz klasy przedzkolne. Ponadto dla młodych rodziców dzieci do 3 roku życia zorganizowano pierwsze spotkanie z psychologiem, w ramach nowego cyklu: "Jak zrozumieć Malucha". Szóstoklasiści i gimnazjaliści wzięli udział w spotkaniu na temat używek i uzależnień dzieci i młodzieży. Pracowity tydzień zakończyliśmy projekcją filmu "Papusza", a następnie dyskusją na tematy wielokulturowe i tolerancji.
Warto wprowadzać do biblioteki eksperyment, w którym uczestniczą jednocześnie dzieci, młodzież ,rodzice, pedagodzy i osoby starsze z inicjatywą i chętne do dzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Wspólne działania i spotkania dają wszystkim nowe doświadczenia. Pokazują, że wspólne działania osób dorosłych z dziećmi i młodzieżą uczą tolerancji i wzajemnego szacunku. Rodzice odnawiają swoje karty czytelnicze i zapisują jednocześnie swoje pociechy. Dzięki wspólnej pracy trzyletni Tymoteusz wymyślił hasło: "Biblioteka na nas czeka". Hasło to wielokrotnie powtarzali wszyscy uczetnicy zorganizowanych w Tygodniu Bibliotek miłych i radosnych spotkań. Teraz już wiedzą, że biblioteka na wszystkich czeka i jest otwarta na potrzeby społeczne.
Pomysł na działania. Pozyskiwanie wspólnych celów łączących pokolenia.
-
Pomysł na działanie . Cel jaki ma spełnić biblioteka .
-
Zaproszenie do współpracy placówek oświatowych i stowarzyszeń.
-
Pozyskanie środków i sponsorów
-
Przygotowanie informacji o działaniach.
-
Uwiecznić działanaia przez fotografię i filmy.
-
Wiara ,że warto!
Koordynacja działań i trzymanie ręki na pulsie. Dokumentowanie i opisywanie działań. Prowadzenie rozmów z uczestnikami. Rozmowy, które dadzą nam odpowiedź: Czy tego typu działania maja sens? Czy warto je kontynuować lub modyfikować? Współpraca, współpraca i jeszcze raz współpraca.
-
Giełda pomysłów
-
Pozyskanie partnerów i środków
-
Ustalenie wspólnego planu działania
-
Plakaty, informacje, zaproszenia. Promocja
-
Wybór koordynatora
-
Dokumentowanie i analiza działań
-
Wyciągnięcie wniosków
-
Modyfikacja Planu Rozwoju Biblioteki
-
.
-
.
-
.
-
.
-
.
Spotkanie wszystkich partnerów. Podsumowanie celów osiągniętych i nieosiągniętych . Ustalenie zasad dalszej współpracy.