- Budżet działania: 500-2000 zł
- Czas przygotowania: 2 tygodnie
- Czas trwania: 1 miesiąc
- Liczba organizatorów: 2-5
- Liczba uczestników: 2-5
Nie ma jak poducha. Pomysł banalnie prosty i zapewne już w wielu bibliotekach zrealizowany. Wykorzystać pufy, worki, siedziska, poduszki do umilenia życia i pracy użytkownikom. W zależności od przestrzeni, jaką dysponujemy i od finansów, wybieramy najbardziej pasujący model i możliwą liczbę. Są siedziska większe, bardziej wygodne, ale zajmują trochę miejsca (można nabyć więc jedno lub dwa), są typowe poduszki do siedzenia na podłodze, te można składować w pionie, kompaktują się bardzo wygodnie, a w czasie rozmaitych wydarzeń czy zajęć z dziećmi, rozkładamy je po prostu na podłodze. Pozwalają na różne aranżacje przestrzeni, a kiedy znudzą nam się ich obicia, uruchamiają kreatywne myślenie:)
Oprócz przestronności (https://labib.pl/inspiracja/pokaz/777/) i elastyczności (https://labib.pl/inspiracja/pokaz/824/) przestrzeni bibliotecznej duże znaczenie dla użytkowników ma również komfort korzystania z niej. Pojęcie to obejmuje wiele aspektów:
- właściwa temperatura, by nie trzeba było urzędować w kufajce lub dusić się w upale, tam więc, gdzie konieczne, klimatyzacja lub dbałość o przewietrzanie pomieszczeń
- dobre światło, koniecznie zróżnicowane, właściwe doświetlenie centralne dla zbiorów, punktowe dla stanowisk pracy, możliwość ograniczenia światła padającego na ekrany w bibliotekach przeszklonych (jej brak to wyjątkowo częsty błąd projektowy) lub przy stanowiskach w pobliżu źródeł światła
- wygodny dostęp do zbiorów
- oczywiste ścieżki komunikacyjne
- możliwość pracy indywidualnej/grupowej, cichej/głośnej
- możliwość wyboru miejsca, jakie się lubi (w przestrzeni otwartej, w "zatuleniu" w jakimś kącie)
- ergonomiczne meble, nie powodujące niedyspozycji kręgosłupa przy dłuższej pracy
- swobodny dostęp do internetu, wi-fi
- dla pokolenia okablowanych - poręczna możliwość podładowania urządzeń
Nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić to wszystko. Część zależy od możliwości, jakie oferują pomieszczenia i infrastruktura, część od dodatkowych nakładów. Pufy, "worki", miękkie siedziska, poduszki, to najprostszy sposób, by użytkownicy mogli poczuć się w bibliotece swobodniej, by mogli wybrać sobie "pozycję do czytania":)
Przegląd oferty dostępnych siedzisk, worków, poduch i im podobnych, wybór najlepiej pasujących do pomieszczeń bibliotecznych. Warto zwrócić uwagę na kolor, wytrzymałość obicia, sposób prania/czyszczenia (na ile kosztowny w przyszłości), ciężar, łatwość przesuwania, składowania, no i oczywiście, cenę. Parę podpowiedzi (bez wskazywania na marki i sklepy, to tylko przykłady): http://mebel24.pl/ http://www.miuki.pl/category.php?id_category=2 http://deccoria.pl/galeria/foto,id,79081,986556,1,poduszki-do-siedzenia-na-podlodze.html (uwaga, jest ich tam więcej, choć nie wszystkie dla biblioteki) http://www.tchibo.pl/poduszka-do-siedzenia-na-podlodze-p200005181.html http://www.materassi.pl/product-pol-1459-Poduszka-TEMPUR-Marumaru-.html
-
Wyobraźnia, trochę (lub więcej) pieniędzy, uważność na szczegóły.
Kupujemy wybrane siedziska i rzucamy je w widocznym kącie, by każdy chętny mógł po nie sięgnąć i zawlec w miejsce, gdzie mu będzie dobrze.
-
Lista wybranych siedzisk z namiarami na miejsce, gdzie można je nabyć.
-
Rozeznanie rynku pod kątem konkurencyjności cen.
-
Wdrożenie procedury zakupu zgodniej z Ustawą o Zamówieniach Publicznych, o ile koszt wskazuje na taką konieczność.
-
Zakup.