• Sceariusz
  • Publikacja: 25.04.2014
  • Edycja: 17.08.2014
  • 1 
Kultura nie jest kosztem, kultura jest inwestycją (Paweł Potoroczyn)
Kultura nie jest kosztem, kultura jest inwestycją (Paweł Potoroczyn)

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: bez ograniczeń
  • Liczba organizatorów: 0
  • Liczba uczestników: 0
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W inspiracji znajdują się wnioski, tezy, sugestie jakie pojawiły się na jednym z paneli dyskusyjnych Kongresu Kultury Pomorza Zachodniego (Szczecin, 15-16.11.2013).

Panel nosił tytuł: Beczka bez dna" czyli o finansowaniu kultury. Gośćmi panelu byli: Woj­ciech Drożdż – Wice­mar­sza­łek Woj­we­ódz­twa Zachod­nio­po­mor­skiego Paweł Poto­ro­czyn - Dyrek­tor Insty­tutu im. Adama Mic­kie­wi­cza Edward Osina – Pre­zes Zarządu P.B. CALBUD Sp. z o.o. Leszek Mądzik – sce­no­graf i reży­ser teatralny, malarz, foto­graf i wykładowca Jaro­sław Czuba - Zastępca Dyrek­tora Naro­do­wego Insty­tutu Audiowizualnego

Dlaczego warto?

Wszystkie wnioski, sugestie mogą nam pomóc w rozmowach dotyczących finansowania instytucji, w których pracujemy.

W trakcie realizacji

W punktach przedstawię najważniejsze wnioski i głosy "wspierające' potrzebę finansowania kultury.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Adam Potoroczyn powiedział: Kultura nie jest kosztem, kultura jest inwestycją. należy walczyć z populizmem w kulturze (tj. kultura powinna się sama wyżywić .... idąc tym tokiem rozumowania, wojsko niech się utrzymuje z tego co zagrabi na wojnie a policja niech się utrzymuje z tego co zabierze przestępcom)
  •   Kultura może zapobiec kryzysom lub je zamortyzować
  •   Inwestuj w kulturę lub buduj więzienia (o roli kultury w budowaniu kapitału społecznego)
  •   Kultura tworzy 3% PKB (czyli tyle samo co rolnictwo), a dostaje niecały 1% PKB
  •   Kultura jest MAKROTWÓRCZA: podnosi narodowe IQ, jest nieszkodliwa dla środowiska (też intelektualnego ;) ). Buduje tożsamość, emocje, wartości.
  •   Należy powoływać do życia organizacje biznesowe (lokalni przedsiębiorcy), które powinny utworzyć fundusz (np. składkowy) wspierający kulturę. Wydatkowanie: funduszu: zakup prac młodych artystów, lokalnych artystów, renowacja zabytków, itd.
  •   Kultura to najlepszy produkt exportowy Polski
  •   By mieć sponsorów - kultura/artyści - powinni wychodzić na zewnątrz, pokazywać się.
  •   Artyści powinni promować sponsoring sztuki (przez artykuły, eseje, panele dyskusyjne, itd)
  •   By móc wspierać sztukę, trzeba ze sztuki zrobić biznes (czyli sprzedaję znane by wspierać nieznane)
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Oczywiście przytoczone argumenty nie wyczerpują całości zagadnienia.

Na kongresie, godnym uwagi był też panel pt "Organizator czy sponsor" poruszający zagadnienia związane z rolą organizatorów jako podmiotów finansów publicznych

Informacje dodatkowe

http://kongres.wzp.pl/program/beczka-bez-dna-czy-nakaz-cywilizacyjnego-rozwoju-o-finansowaniu-kultury-2/