• Sceariusz
  • Publikacja: 17.08.2014
  • Edycja: 17.08.2014
  • 0 
o finansowaniu kultury na Kongresie Kultury Pomorza Zachodniego
o finansowaniu kultury na Kongresie Kultury Pomorza Zachodniego

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: 2 dni
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 0
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W inspiracji znajdują się wnioski, tezy, sugestie jakie pojawiły się podczas wykładu inauguracyjnego Kongresu Kultury Pomorza Zachodniego (Szczecin, 15-16.11.2013).

Wykład prowadzili: Olgierd Geble­wicz — Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachodniopomorskiego Woj­ciech Drożdż - Wice­mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachodniopomorskiego Jaro­sław Czuba - Zastępca Dyrek­tora Naro­do­wego Insty­tutu Audiowizualnego Paweł Poto­ro­czyn — Dyrek­tor Insty­tutu im. Adama Mickiewicza

Dlaczego warto?

Wykład był konfrontacją myśli, pomysłów nastawionych na efektywne wykorzystywanie wniosków (z Kongresu) celem poprawy sytuacji kultury w województwie Zachodniopomorskim.

Mam nadzieję, że przytoczone wnioski i opinie ułatwią wszystkim prowadzić rozmowy dotyczące finansowania instytucji, w których pracujemy.

W trakcie realizacji

Na co zwracać uwagę podczas inwestowania w kulturę:

  1. Inwestować w wydarzenie nie w instytucję
  2. Inwestować w ludzką materię (szkolenia, sprzęt do pracy/działania)
  3. Oceniać czasoprzestrzeń wydarzenia
  4. Oceniać interdyscyplinarność wydarzenia

Zasady te winny szczególnie dotyczyć podmiotów finansów publicznych.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sponsor - nie tylko płatnik, dostawca dóbr materialnych. Powinien brać na siebie odpowiedzialność za wydarzenie
  •   Odpowiedź na pytanie: administracja czy kreacja - czy urzędnik podejmując decyzję o finansowaniu wydarzenia bardziej winien skupić się na prawie budżetowym bądź zamówień publicznych czy na promowaniu inicjatywy.
  •   wiarygodność - odpowiedzieć sobie na pytanie: Co sztuka/kultura za sobą niesie? Czy sztuka/kultura powinna ulegać naciskom? czy sztuka/kultura powinna być na usługach sponsora i jakie są - ewentualne -granice jego ingerencji w wydarzenie?
  •   wskaźniki/mierniki - doprowadzić do urealnienia prawa i planów finansowych w zakresie ustanawiania wskaźników dla oceny wydarzeń kulturalnych.
Po zakończeniu

Bez odpowiedzi zostaje najistotniejsze pytanie ( zakresu finansowania sztuki/kultury): kultura czy pieniądz.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

bilans -> balans. W konfrontacji bilans czy balans - wygrywa - niestety - bilans, Oczywiście, należy zrozumieć jedną (kultura) i drugą stronę (sponsor). Jednak rozwijanie kultury w dobie chaosu nie jest dla kultury dobre i twórcze.

Informacje dodatkowe

więcej o Kongresie: http://kongres.wzp.pl/