- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1-3 tydzień
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 1-1000
- nowe media i technologie
- nowe technologie
- pecha-kucha
- prezentacja
- aktywność społeczna i obywatelska
- dorośli
- dostęp do wiedzy i informacji
- edukacja, rozwój osobisty i zawodowy
- kultura i animacja
- lokalność i historia
- młodzi dorośli (ok. 19-25 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- osoby starsze
- przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych
- rozrywka
- sport i zdrowie
- spotkanie
PECHA-KUCHA to niezwykle prosta metoda przeprowadzania prezentacji. Należy użyć 20 slajdów i każdy z nich wyświetlać przez 20 sekund, opowiadając historię zsynchronizowaną z tymi obrazami. Taka prezentacja trwa w sumie 6 minut i 40 sekund. Slajdy przeskakują automatycznie i kiedy zniknie ostatni, zadanie jest zakończone. Dzięki tym prostym i surowym ograniczeniom prezentacja jest krótka i treściwa, a każdy z prelegentów ma szanse zaprezentować swoją prezentację w czasie danej imprezy. Pecha-kucha to fenomen prezentacyjny na skalę światową zainicjowany w 2003 roku przez dwoje Amerykanów mieszkających w Tokio - Marka Dythama i Astrid Klein. Wieczory pecha-kucha są organizowane w ponad 80 miastach, m.in. w Tokio, Amsterdamie, Wenecji czy Wiedniu. W Polsce takie eventy organizowane są m.in. w Warszawie, Łodzi, Szczecinie, Poznaniu, Olsztynie i Gdańsku.
Jest to nowa i ciekawa forma zaprezentowania praktycznie każdego tematu w sposób krótki i zwięzły. Może być wykorzystana przez różne grupy wiekowe od młodzieży po seniorów. Ograniczenie czasowe powoduje, że jest ona atrakcyjna i mobilizuje do kreatywności na etapie jej przygotowań. Można ją wykorzystać np. 1) do organizowania spotkań dla czytelników na których dzielą się oni swoimi pasjami i zainteresowaniami; 2) na spotkaniach dla bibliotekarzy, którzy prezentują dobre praktyki i działania realizowane w bibliotekach; 3) przy spotkaniach tematycznych dla młodzieży (np. z zakresu ekologii), gdzie zarówno eksperci jak i młodzież dzielą się swoją wiedzą i spostrzeżeniami na dany temat.
Możemy wcześniej zorganizować warsztaty z tworzenia prezentacji dla osób, które nie posługiwały się wcześniej programem PowerPoint. Na oficjalnej międzynarodowej stronie internetowej PECHA-KUCHA (www.pecha-kucha.org) możemy zamieścić informację o naszej imprezie.
-
pomysł i myśl przewodnia spotkania
-
prelegenci (użytkownicy biblioteki, zaproszeni goście, eksperci)
-
osoba prowadząca spotkanie
-
komputer/laptop z programem PowerPoint
-
rzutnik
-
ekran lub jasna ściana do wyświetlania prezentacji
-
kamera (jeżeli chcemy nagrać poszczególne prezentacje)
To jest pomysł, którego jeszcze nie zrealizowałam. Ponieważ nie pracuję z użytkownikami, tylko z bibliotekarzami będę próbowała zaszczepić tą koncepcję w środowisku bibliotekarskim.
Ewaluacja - zawsze i wszędzie ;)
To jest pomysł, którego jeszcze nie zrealizowałam ale zachęcam do podpatrywania innych na YouTube: http://www.youtube.com/user/PechaKuchaOlsztyn http://www.youtube.com/user/PechaKuchaSzczecin (szczególnie: http://www.youtube.com/watch?v=kmwu0iuMTlU) http://www.youtube.com/user/pechakuchaKOSZALIN
Jeżeli ktoś skorzysta z mojej ispiracji to będę wdzięczna za informację zwrotną, czy pomysł jest rzeczywiście trafiony i sprawdza się w bibliotekach.