• Sceariusz
  • Publikacja: 09.01.2023
  • Edycja: 16.01.2023
  • 0 
"Puk, puk! Kto tu mieszka?" - czyli zabawa w zwierzęcych architektów przy pomocy klocków LEGO.

  • Budżet działania: 1000 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Z tym scenariuszem uczniowie połączą swoją wiedzę przyrodniczą, miłość do LEGO i znajomość książki "PUK, PUK! Kto tu mieszka?" w świetną przygodę.

Dlaczego warto?

Warto skorzystać z tego pomysłu na zajęcia, ponieważ:

  • promuje miłość do przyrody i szacunek do zwierzęcych domów,
  • pobudza wyobraźnię przestrzenną,
  • kształtuje nawyki dobrej współpracy w grupie,
  • rozwija wyobraźnię.
W trakcie przygotowania

Przygotuj klocki LEGO. W tym scenariuszu uczniowie będą pracować w grupach. Oczywiście motywem przewodnim będzie książka - "PUK, PUK! Kto tu mieszka?" autorstwa Cristiny Banfi i Cristiny Peraboni. Przybliża ona uczestnikom tajniki architektury zwierząt, pokazując nie tylko ich spryt, ale też niesamowitą organizację.

Zaczynamy od przeczytania uczniom wstępu książki, czyli stron od 4 do 7 włącznie. Następnie przechodzimi do podziału uczniów na grupy. Ich liczebność zależy od ilości osób w danej klasie/ grupie. Przedstawiciel każdej z grup losuje później nazwę jedego zwierzęcia (lista do losowania w Załączniku nr 1).

Aby uczniowie mogli pracować z książką, wzrorować się na niej i odnosić do zawartych w niej informacji, warto skserować każdej grupie strony ze zwierzętami, które ich dotyczą. Nie będziemy wykorzystywać oczywiście wszystkich zwierząt, a jeden wydruk na grupę również będzie wystarczający. Jeżeli mamy więcej egzemplarzy książki, możemy oczywiście rozdać po jednej na grupę.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
W trakcie realizacji

Po tym, jak przedstawiciele grup wylosowali nazwy zwierząt, przychodzi czas na przedstawienie zadań. W tym momencie właśnie każda grupa dostaje ksero z informacjami o domku konkretnego zwierzęcia i po zapoznaniu się z najważniejszymi faktami może przejść do działania.


Zadanie 1.
Zadanie uczniów będzie polegało na odtworzeniu domku wylosowanego przez siebie zwierzaka. Od uczniów zależy czy będzie to widok z zewnątrz, a może przekrój przez domek. Ograniczeniem jest tutaj tak naprawdę ilość klocków i dziecięca wyobraźnia.


Zadanie 2.
Teraz pora na prezentację. Uczniowie nie tylko muszą zaprezentować swoją budowlę, ale także po krótce o nim opowiedzieć. Mogą odpowiedzieć po prostu na następujące pytania:
- Jakie zwierzę tu mieszka?
- Czy mieszka samo czy w większej grupie?
- Czy domek tego zwierzaka można podzielić na jakieś części (tak jak u człowieka pokoje)?
- Gdzie można spotkać taki dom (w lesie, na drzewie, pod ziemią, na wodzie)?
- Czy ten dom ma jakąś nazwę?

Po zakończeniu

Twoi uczniowie z pewnością stwierdzą, że zwierzęta to prawdziwi architekci. Po zajęciach warto porozmawiać z uczniami na temat tego, jak możemy pomóc im chronić swoje domy:

  • Jak możemy chronić domy zwierząt? (np. ogradzanie mrowisk, zaprzestanie wycinki drzew)
  • Dlaczego powinniśmy to robić? 
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Jeżeli nie mamy do dyspozycji tej konretnej wskazanej pozycji książkowej, możemy oprzeć się tylko na doświadczeniach uczniów. Każdy z nich na pewno widział mrowisko czy norę kreta.
Może też zmienić nieco formułę i oprzeć się tylko na jednym gatunku zwierzęcia - każda grupa będzie budowała np. własne mrowisko albo na całej gromadzie - każda grupa buduje wtedy np. gniazdo innego ptaka. 
Z pewnością przydadzą się jeszcze następujące książki:
- "Czaple, kury i głuptaki, czyli o bogactwie ptasiego świata" A. Gwis, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
- "Co budują zwierzęta?" E. Dziubak, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
- "Wspaniała mądrość mrówek" P. Bunting, Wydawnictwo Zysk i S-ka,
- "Pod ziemią" A. i D. Mizielińscy, Wydawnictwo Dwie Siostry.