Z tym scenariuszem uczniowie połączą swoją wiedzę przyrodniczą, miłość do LEGO i znajomość książki "PUK, PUK! Kto tu mieszka?" w świetną przygodę.
Warto skorzystać z tego pomysłu na zajęcia, ponieważ:
- promuje miłość do przyrody i szacunek do zwierzęcych domów,
- pobudza wyobraźnię przestrzenną,
- kształtuje nawyki dobrej współpracy w grupie,
- rozwija wyobraźnię.
Przygotuj klocki LEGO. W tym scenariuszu uczniowie będą pracować w grupach. Oczywiście motywem przewodnim będzie książka - "PUK, PUK! Kto tu mieszka?" autorstwa Cristiny Banfi i Cristiny Peraboni. Przybliża ona uczestnikom tajniki architektury zwierząt, pokazując nie tylko ich spryt, ale też niesamowitą organizację.
Zaczynamy od przeczytania uczniom wstępu książki, czyli stron od 4 do 7 włącznie. Następnie przechodzimi do podziału uczniów na grupy. Ich liczebność zależy od ilości osób w danej klasie/ grupie. Przedstawiciel każdej z grup losuje później nazwę jedego zwierzęcia (lista do losowania w Załączniku nr 1).
Aby uczniowie mogli pracować z książką, wzrorować się na niej i odnosić do zawartych w niej informacji, warto skserować każdej grupie strony ze zwierzętami, które ich dotyczą. Nie będziemy wykorzystywać oczywiście wszystkich zwierząt, a jeden wydruk na grupę również będzie wystarczający. Jeżeli mamy więcej egzemplarzy książki, możemy oczywiście rozdać po jednej na grupę.
Po tym, jak przedstawiciele grup wylosowali nazwy zwierząt, przychodzi czas na przedstawienie zadań. W tym momencie właśnie każda grupa dostaje ksero z informacjami o domku konkretnego zwierzęcia i po zapoznaniu się z najważniejszymi faktami może przejść do działania.
Zadanie 1.
Zadanie uczniów będzie polegało na odtworzeniu domku wylosowanego przez siebie zwierzaka. Od uczniów zależy czy będzie to widok z zewnątrz, a może przekrój przez domek. Ograniczeniem jest tutaj tak naprawdę ilość klocków i dziecięca wyobraźnia.
Zadanie 2.
Teraz pora na prezentację. Uczniowie nie tylko muszą zaprezentować swoją budowlę, ale także po krótce o nim opowiedzieć. Mogą odpowiedzieć po prostu na następujące pytania:
- Jakie zwierzę tu mieszka?
- Czy mieszka samo czy w większej grupie?
- Czy domek tego zwierzaka można podzielić na jakieś części (tak jak u człowieka pokoje)?
- Gdzie można spotkać taki dom (w lesie, na drzewie, pod ziemią, na wodzie)?
- Czy ten dom ma jakąś nazwę?
Twoi uczniowie z pewnością stwierdzą, że zwierzęta to prawdziwi architekci. Po zajęciach warto porozmawiać z uczniami na temat tego, jak możemy pomóc im chronić swoje domy:
- Jak możemy chronić domy zwierząt? (np. ogradzanie mrowisk, zaprzestanie wycinki drzew)
- Dlaczego powinniśmy to robić?
Jeżeli nie mamy do dyspozycji tej konretnej wskazanej pozycji książkowej, możemy oprzeć się tylko na doświadczeniach uczniów. Każdy z nich na pewno widział mrowisko czy norę kreta.
Może też zmienić nieco formułę i oprzeć się tylko na jednym gatunku zwierzęcia - każda grupa będzie budowała np. własne mrowisko albo na całej gromadzie - każda grupa buduje wtedy np. gniazdo innego ptaka.
Z pewnością przydadzą się jeszcze następujące książki:
- "Czaple, kury i głuptaki, czyli o bogactwie ptasiego świata" A. Gwis, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
- "Co budują zwierzęta?" E. Dziubak, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
- "Wspaniała mądrość mrówek" P. Bunting, Wydawnictwo Zysk i S-ka,
- "Pod ziemią" A. i D. Mizielińscy, Wydawnictwo Dwie Siostry.