• Sceariusz
  • Publikacja: 05.12.2022
  • Edycja: 05.12.2022
  • 0 
„Klocki Lego to nie tylko zabawa”
„Klocki Lego to nie tylko zabawa”

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 90
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Proponujemy zorganizowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem klocków LEGO, opartych na inspiracji wynalazkami. Dzięki klockom dzieci i młodzież mogą zaprojektować własne wynalazki, które mogą zmienić świat. Te grupy odbiorców bardzo lubią działania kreatywne i takie zajęcia na pewno ich zainteresują, a my będziemy popularyzować naukę i technikę, która wcale nie jest taka daleka od codziennego życia.

Dlaczego warto?

Młodzież/dzieci biorące udział w zajęciach zapoznają się z ciekawymi pomysłami, które zostały zrealizowane w świecie i przyczyniły się do rozwoju ludzkości, poprawy warunków życia. Przykłady te są dla nich inspiracją i motywacją do wymyślenia własnych wynalazków. Sama historia firmy LEGO pokazuje, że warto inwestować w swoje pomysły a praca nad nimi i sobą skutkuje sukcesem. Wspólna praca nad wynalazkiem uczy współpracy. Każdy z nich może poczuć się członkiem ważnego zespołu, który właśnie dokonuje wielkiego odkrycia.

W trakcie przygotowania

Do każdych zajęć przygotowujemy prezentację wynalazków, o których chcemy rozmawiać z dziećmi /młodzieżą. Te prezentacje mogą być tematycznie dostosowane do potrzeb grupy lub mogą zawierać ogólne wynalazki, które będziemy omawiać z każdą grupą.

Klocki LEGO

prezentacja omawiająca historię klocków LEGO, które same w sobie też są wynalazkiem

projektor

laptop

książki z wynalazkami

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. 1. Zapoznanie się z dziećmi – przedstawienie się. (jeśli grupa jest mała, każde dziecko może powiedzieć swoje imię i przybliżyć innym czym się interesuje)
  2. 2.Wprowadzenie do tematu wynalazków – kilka przykładów ciekawych wynalazków, które są przydatne w codziennym życiu (dobieramy pomysły do konkretnego tematu i wieku grupy), omawiamy je, dzieci podają własne przykłady.
  3. 3. Wprowadzamy do tematu klocków LEGO, które same w sobie też są wynalazkiem, za pomocą którego my będziemy konstruować inne rzeczy. - czy dzieci znają takie klocki? - kto budował coś z klocków LEGO?
  4. 5. Jeśli poznaliśmy już zastosowanie lego to wykorzystajmy to w praktyce: „Klocki lego są jak cegły z których powstaje coś kreatywnego, śmiesznego, a czasem nawet przydatnego. Dla was są to tylko klocki, a dla architekta może to być klucz do sprawdzenia swoich pomysłów w rzeczywistości oraz rozwijają kreatywność młodego studenta architektury. Mogą one pomóc nawet w konstruowaniu budowy nowego modelu Ferrari, Lamborghini czy nawet takiego BMW. Ich zastosowanie jest ogromne, a formy jego są przeróżne, ale wzorowane na tej samej zasadzie.”
  5. 6. Działamy: Młodzież/dzieci mają za zadanie wcielić się w rolę wynalazcy i stworzyć budowlę, bądź wymyślić urządzenia/rzeczy, której zastosowanie w świecie realnym według nich byłoby przydatne i pomocne.
  6. 7. Młodzież/dzieci przedstawiają swoją prace przed wszystkimi, opowiadając o procesie jej tworzenia (emocjami), oraz odpowiadają na pytanie: „dlaczego uważają, że ich projekt pomógłby lub ucieszyłby społeczność świata?" (Grupowo) Młodzież/dzieci po prezentacji rozmawiają o swoich pracach, wymieniają pomysły.
W trakcie realizacji


Po zakończeniu


DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Informacje dodatkowe

Bazujemy na sprzęcie, który jest w większości bibliotek, nie wliczyliśmy klocków LEGO