Temat : Tęczowe kolory z klockami lego.
Zajecia czytelniczo- zabawowe na podstawie książki M. Strzałkowskiej pt. "Kolory" z wykorzystaniem klocków lego klasycznych.
Grupa przedszkolaków 5-6 latków.
Grupa 10-15 dzieci.
Czas 30-45 minut
Dzieci siedza na dywanie na poduszkach, klocki są rozsypane w płaskie 3 pudełka, aby każde dziecko miało dostep do klocków.
Materiały potrzebne : 3 pudełka klocków lego, ksiązka "Kolory" Małgorzaty Strzałkowskie, 10 pojemników do segregacji klocków wg. kolorów.
1.Przywitanie dzieci.
2. Wprowadzenie, co bedziemy robic na zajeciach i w temat kolorów.
3. Głośne czytanie przez bibliotekarza tekstu książki "Kolory ".Bibliotekarz pokazuje ilustracje z książki.
W trakcie sluchania, co jest danego koloru,dzieci wyszukują wśród kolorowych klocków lego w dużych pudełkach odpowiedni kolor,
o którym czyta bibliotekarz i pokazują do góry.
4. Po przeczytaniu tekstu książki, bibliotekarz pokazuje tęczę i opowiada, jak ona powstaje.
5. Dzieci mają za zadanie ułożyć klocki jeden na drugim w takiej kolejnosci kolorów, jak ma tęcza na ilustracji (układanie wg. wzoru )
6. Na koniec dzieci segregują klocki wg kolorów w osobne pojemniki.
7.Pożegnanie.
Klocki jako innowacyjna forma pracy z dziećmi w bibliotece.
Zdobywanie wiedzy przez zabawę.
Cele zajęć : utrwalenie znajomości podstawowych kolorów,
rozwijanie sprawności manualnej, myślenia przestrzennego,
współdziałanie w grupie rówieśnieczej,
podczas zajęć uczymy zasady,że gdy kończymy pracę segregujemy zabawki i chowamy do pudełek.
Zakup 3 paczek klockow lego.
Przygotowanie sali, poduszek.
Dbamy, aby każde dziecko miało dostęp do klocków i miejsce do ukladania tęczy z klocków.
Dzieci przypomniały sobie nazwy kolorów, dowiedziały się czym jest tęcza.Podczas słuchania tekstu dzieci ćwiczyły koncentracje uwagi.
Przy budowaniu ćwiczyły zdolności manualne.
Można było wydłużyć zajęcia o 15 minut i dodać zabawę na ukladanie sekwencji klocków. Szerg 3 różnych klocków, dziecko stara się je odtworzyć.
Inna propozycja, to zrobić cykl zajęć z klockami z różnymi tekstami literackimi. Dzieci budują coś z klocków jako ilustracja do czytanej książki.