- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 10 dni
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 5-10
- aktywność społeczna i obywatelska
- dorośli
- dostęp do wiedzy i informacji
- edukacja,rozwój osobisty i zawodowy
- e-learning
- hackathon medialab
- hackaton
- lokalność i historia
- młodzi dorośli (ok. 19-25 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- nowe media i technologie
- osoby starsze
- projekt
- spotkanie
- szkolenia
- warsztat/szkolenie/kurs
Hackaton, medialab, barcamp - to wszystko są spotkania, na których ludzie wspólnie pracują nad projektem bądź produktem końcowym. W tej realizacji uczestnicy spotkania projektują szkolenie e-learningowe. Kluczowe jest to, aby wszyscy wiedzieli wcześniej jaki jest temat szkolenia, spotkali się w jednym czasie i miejscu i skończyli projekt w tym samym dniu lub następnego dnia.
Efekt będzie przydatny innym ludziom - będą mogli korzystać z kursu e-learningowego w dowolnym miejscu i czasie. Poza tym przecież tematy kursów nie muszą być aż tak specjalistyczne, bo sporo osób ma wiedzę np. o telewizji w Internecie, korzystania z zaawansowanych opcji Google i po prostu wystarczy to spisać.
Będzie tez większa mobilizacja do stworzenia w szybkim czasie mini szkolenia e-learningowego. Hackaton/medialab jest tez ciekawą formą spędzenia wolnego czasu - pożytecznie i z przyjemnością. Przy okazji buduje się społeczność wokół szkoleń, eduakcji, biblioteki.
Najważniejsze, aby przed spotkaniem wszyscy uczestnicy wiedzieli, w jakim celu się tu spotykają. Należy przygotować miejsce do intensywnej pracy i burzy mózgów. Warto mieć kilka osób, które znają się na temacie projektowanego szkolenia oraz kogoś, kto już projektował szkolenia online i mógłby poprowadzić spotkanie.
Przyda się na tym etapie "Instrukcja Medialabu" http://labkit.pl/wp-content/uploads/2011/12/Medialab.-Instrukcja-obs%C5%82ugi.pdf
Warto też sprawdzić potrzeby szkoleniowe grupy docelowej, aby szkolenie nie było tylko sztuką dla sztuki i opracować pomysły na zastosowanie projektu w społeczności.
-
Instytucja organizująca medialab/hackaton powinna własną platformą e-learningową lub mieć dostęp do platformy i móc później z niej korzystać.
-
Miejsce - sala komputerowa lub sala z kilkoma laptopami podłączonymi do sieci.
-
Plakaty/ulitki/ogłoszenia w sieci o spotkaniu.
-
Ludzie - wolontariusze, chętni, pasjonaci. Ci co się znają na tym temacie (bo będą pisać treści), jak i Ci co się kompletnie nie znają (bo będą testować czy wszystko jest zrozumiałe i napisane przystepnym językiem).
-
Sprzęt: laptopy, rzutnik, tablica flipczart, pisaki, czyste kartki A4, długopisy.
-
Kawa, herbata, ciastka i inne pożywne jedzenie, aby nagrodzić pasjonatów.
-
Specjalista od projektowania szkoleń online. Porozmawianie na temat możliwości technicznych i omówienie wstępnej koncepcji kursu.
-
Zapewnienie kawy, herbaty, ew. cateringu
-
Przygotowanie sali do spotklania
-
Praca ze specjalistą nad koncepcją kursu
-
Promocja spotkania
Należy zadbać o wprowadzenie uczestników w główne założenia kursu i możliwości, jakie ma platforma e-learningowa biblioteki. Następnie specjalista z pomocą bibliotekarzy prowadzi burzę mózgów na temat celów edukacyjnych szkolenia oraz ułożenia materiału. Następnie uczestnicy dzielą się na grupy (ważne, aby w grupie były osoby, które znają się na danym temacie oraz Ci, dla których temat jest nowy. Na koniec uczestnicy wymyślają akcje/imprezy biblioteczne, które mogą się odbyć na bazie tego szkolenia. Takie spotkanie może odbyć się w dzień, jak i w nocy. Dzień jest mniej problematyczny, spędzenie wieczoru i nocy w bibliotece ciekawsze, aczkolwiek ma swoje wady (organizacyjne, psychologiczne itp.).
Aby kurs mógł zostać opublikowany zgodnie z prawami autorskimi uczestnicy powinni np. w regulaminie imprezy przeczytać, że wszystko, co jest ich produktem wytworzonym na spotkaniu będzie oznaczone licencją CC-BY (lub inną) i że zgadzają się na opublikowanie swojej pracy na takich warunkach.
-
Specjalista od e-learningu
-
Sala komputerowa
-
Laptopy
-
Sieć do wyszukiwania informacji
-
Programy komputerowe do budowania szkoleń (różne w zależności od możliwości technicznych (PowerPoint, Articulate, Prezi, Word, HotPotatoes, itp.)
-
Hektolitry kawy ;)
-
Aparat fotograficzny dokumentujący prace. Zdjęcia przydadzą się do promocji kolejnych spotkań.
-
Praca grupowa nad treściami szkoleniowymi
-
Wprowadzenie uczestników w koncepcję
Na zakończenie kurs jest publikowany w sieci i realizowany. Prowadzony może być przez bibliotekarza lub jednego z autorów kursu. Ważne, aby rozdać lub przesłać dyplomy uczestnikom kursu.
-
Dyplomy dla uczestników
-
Zastosowanie zaprojektowanego kursu przez realizację szkolenia dla mieszkańców.
-
Wysłanie dyplomów
-
Dalsze wykorzystanie materiału szkoleniowego
Możnaby zrobić większą akcję np. jednocześnie, w danym tygodniu spotkania miałyby miejsce w kilku polskich bibliotekach.
Zdjęcie by: fabonthemoon Licencja: CC-NC-SA Źródło: http://www.flickr.com/photos/fabonthemoon/4618962189/sizes/z/in/photostream/