• Sceariusz
  • Publikacja: 03.09.2013
  • Edycja: 09.11.2015
  • 5 
e-Learningowy hackathon
e-Learningowy hackathon

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 10 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 5-10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Hackaton, medialab, barcamp - to wszystko są spotkania, na których ludzie wspólnie pracują nad projektem bądź produktem końcowym. W tej realizacji uczestnicy spotkania projektują szkolenie e-learningowe. Kluczowe jest to, aby wszyscy wiedzieli wcześniej jaki jest temat szkolenia, spotkali się w jednym czasie i miejscu i skończyli projekt w tym samym dniu lub następnego dnia.

Dlaczego warto?

Efekt będzie przydatny innym ludziom - będą mogli korzystać z kursu e-learningowego w dowolnym miejscu i czasie. Poza tym przecież tematy kursów nie muszą być aż tak specjalistyczne, bo sporo osób ma wiedzę np. o telewizji w Internecie, korzystania z zaawansowanych opcji Google i po prostu wystarczy to spisać.

Będzie tez większa mobilizacja do stworzenia w szybkim czasie mini szkolenia e-learningowego. Hackaton/medialab jest tez ciekawą formą spędzenia wolnego czasu - pożytecznie i z przyjemnością. Przy okazji buduje się społeczność wokół szkoleń, eduakcji, biblioteki.

W trakcie przygotowania

Najważniejsze, aby przed spotkaniem wszyscy uczestnicy wiedzieli, w jakim celu się tu spotykają. Należy przygotować miejsce do intensywnej pracy i burzy mózgów. Warto mieć kilka osób, które znają się na temacie projektowanego szkolenia oraz kogoś, kto już projektował szkolenia online i mógłby poprowadzić spotkanie.

Przyda się na tym etapie "Instrukcja Medialabu" http://labkit.pl/wp-content/uploads/2011/12/Medialab.-Instrukcja-obs%C5%82ugi.pdf

Warto też sprawdzić potrzeby szkoleniowe grupy docelowej, aby szkolenie nie było tylko sztuką dla sztuki i opracować pomysły na zastosowanie projektu w społeczności.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Instytucja organizująca medialab/hackaton powinna własną platformą e-learningową lub mieć dostęp do platformy i móc później z niej korzystać.
  •   Miejsce - sala komputerowa lub sala z kilkoma laptopami podłączonymi do sieci.
  •   Plakaty/ulitki/ogłoszenia w sieci o spotkaniu.
  •   Ludzie - wolontariusze, chętni, pasjonaci. Ci co się znają na tym temacie (bo będą pisać treści), jak i Ci co się kompletnie nie znają (bo będą testować czy wszystko jest zrozumiałe i napisane przystepnym językiem).
  •   Sprzęt: laptopy, rzutnik, tablica flipczart, pisaki, czyste kartki A4, długopisy.
  •   Kawa, herbata, ciastka i inne pożywne jedzenie, aby nagrodzić pasjonatów.
  •   Specjalista od projektowania szkoleń online. Porozmawianie na temat możliwości technicznych i omówienie wstępnej koncepcji kursu.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zapewnienie kawy, herbaty, ew. cateringu
  2. Przygotowanie sali do spotklania
  3. Praca ze specjalistą nad koncepcją kursu
  4. Promocja spotkania
W trakcie realizacji

Należy zadbać o wprowadzenie uczestników w główne założenia kursu i możliwości, jakie ma platforma e-learningowa biblioteki. Następnie specjalista z pomocą bibliotekarzy prowadzi burzę mózgów na temat celów edukacyjnych szkolenia oraz ułożenia materiału. Następnie uczestnicy dzielą się na grupy (ważne, aby w grupie były osoby, które znają się na danym temacie oraz Ci, dla których temat jest nowy. Na koniec uczestnicy wymyślają akcje/imprezy biblioteczne, które mogą się odbyć na bazie tego szkolenia. Takie spotkanie może odbyć się w dzień, jak i w nocy. Dzień jest mniej problematyczny, spędzenie wieczoru i nocy w bibliotece ciekawsze, aczkolwiek ma swoje wady (organizacyjne, psychologiczne itp.).

Aby kurs mógł zostać opublikowany zgodnie z prawami autorskimi uczestnicy powinni np. w regulaminie imprezy przeczytać, że wszystko, co jest ich produktem wytworzonym na spotkaniu będzie oznaczone licencją CC-BY (lub inną) i że zgadzają się na opublikowanie swojej pracy na takich warunkach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Specjalista od e-learningu
  •   Sala komputerowa
  •   Laptopy
  •   Sieć do wyszukiwania informacji
  •   Programy komputerowe do budowania szkoleń (różne w zależności od możliwości technicznych (PowerPoint, Articulate, Prezi, Word, HotPotatoes, itp.)
  •   Hektolitry kawy ;)
  •   Aparat fotograficzny dokumentujący prace. Zdjęcia przydadzą się do promocji kolejnych spotkań.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Praca grupowa nad treściami szkoleniowymi
  2. Wprowadzenie uczestników w koncepcję
Po zakończeniu

Na zakończenie kurs jest publikowany w sieci i realizowany. Prowadzony może być przez bibliotekarza lub jednego z autorów kursu. Ważne, aby rozdać lub przesłać dyplomy uczestnikom kursu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Dyplomy dla uczestników
  •   Zastosowanie zaprojektowanego kursu przez realizację szkolenia dla mieszkańców.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wysłanie dyplomów
  2. Dalsze wykorzystanie materiału szkoleniowego
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Możnaby zrobić większą akcję np. jednocześnie, w danym tygodniu spotkania miałyby miejsce w kilku polskich bibliotekach.

Informacje dodatkowe

Zdjęcie by: fabonthemoon Licencja: CC-NC-SA Źródło: http://www.flickr.com/photos/fabonthemoon/4618962189/sizes/z/in/photostream/