Pomysł na działanie
Na czym polegało przedsięwzięcie?
Zajęcia warsztatowe dla dzieci w wieku przedszkolnym mające na celu uwrażliwienie na otaczającą przyrodę oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się jak dbać o środowisko, jak segregować śmieci oraz co robić, by oszczędzać wodę i energię.
Dlaczego warto?
Na zajęciach rozwijamy i kształtujemy właściwe nawyki dotyczące ochrony środowiska. Ćwiczymy analityczne i krytyczne myślenie, rozwijamy wyobraźnię, a także poczucie estetyki. Uczymy odpowiedzialności za otaczający nas świat.
W trakcie przygotowania
Co jest potrzebne do realizacji zajęć?
- - 5 worków na śmieci w odpowiednich kolorach: żółty- na metale i tworzywa sztuczne, niebieski- na papier, zielony na szkło, czarny – na odpady zmieszane, brązowy- na bioodpady.
- - kilkanaście niepotrzebnych przedmiotów (śmieci) np. kawałek papieru, opakowanie po batoniku, pusta plastykowa butelka
- - długa lina lub sznurek
- - tablica magnetyczna i plakaty o segregacji śmieci
- - obrazki z bujną zielenią oraz z wyschniętą ziemią z braku wody.
W trakcie realizacji
- Powitanie przybyłych dzieci na zajęcia o środowisku.
- Zabawa powitalna i integracyjna do wybranej muzyki.
- Głośne czytanie książeczki ,,Segreguję śmieci” z serii Przygody Fenka
Dbam o środowisko M. Gruca. - Pogadanka o segregacji śmieci, pokazanie jak prawidło segregować odpady,
z wykorzystaniem plakatu. - Zabawa ruchowa - ,,Zbieramy śmieci.”
Prowadzący na sali rozkłada przygotowane wcześniej przedmioty: papier, plastykowe butelki, opakowania po słodyczach itp. Dzieci chodzą do sali ostrożnie, między rozłożonymi ,,śmieciami”. Na polecenie prowadzącego zatrzymują się i każde dziecko podnosi najbliższy sobie przedmiot i wrzuca do odpowiedniego worka, oznaczonego kolorem. Na koniec zabawy, kiedy wszystkie przedmioty są już w workach, sprawdzamy czy dobrze zostały posegregowane.
- Głośne czytanie książeczki ,,Woda to skarb” z serii Przygody Fenka
Dbam o środowisko M. Gruca. - Pokazanie dzieciom obrazków z bujną zielenią oraz z wyschniętą ziemią
z braku wody. Dyskusja o różnicach między obrazkami i przyczynach tych różnic. - Pogadanka o oszczędzaniu wody. Dyskusja o tym jak dzieci mogą oszczędzać wodę, np.: nie bawić się wodą, nie wychlapywać wody w czasie kąpieli, zakręcać kran w czasie mycia zębów.
- Głośne czytanie, prezentowanie książki pop-art, pt.: ,,W lesie” A.Boisrobert , L.Rigaud. Dyskusja na temat dlaczego warto dbać o środowisko.
- Zakończenie zajęć i pożegnanie uczestników.
Po zakończeniu
Na koniec można rozdać kolorowanki związane z tematem zajęć.