• Sceariusz
  • Publikacja: 08.03.2020
  • Edycja: 08.03.2020
  • 0 
Biblioteka lustrem miasta
Biblioteka lustrem miasta

  • Budżet działania: 20 zł
  • Czas przygotowania: 3 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Obraz Siedlec na przestrzeni lat – poszukiwania na podstawie zbiorów regionalnych Biblioteki UPH. Warsztaty mają na celu poznanie historii miasta/zmian w obrazie miasta. Uczestnicy poznają: co to są zbiory regionalne, inne historyczne źródła wiedzy, różne rodzaje dokumentów bibliotecznych. 

Dlaczego warto?

Zajęcia mają stanowić zachętę i inspirować do własnych poszukiwań. Biblioteka doskonale spełni tu funkcję "trzeciego miejsca", wykorzystując swoje zasoby. Niewykluczone, że niektórzy z uczestników odkryją w sobie "duszę regionalisty".

W trakcie przygotowania

Przeprowadziłam research zasobu czasopism regionalnych. Przygotowałam: roczniki czasopism z lat 50-80 oraz z 2019 roku, kopie czasopism przedwojennych, stanowiska z dostępem do Biblioteki Cyfrowej UPH, mapy/przewodniki stare i dawne, albumy o Siedlcach, fotografie, pocztówki, książki telefoniczne, kopie starych przedwojennych reklam, literatura o siedlcach, kopie planu miasta. W Kahoo stworzyłam quiz "Siedlce w pięciu krokach" oraz prezentację PP "Miasto przedtem/potem".

W trakcie realizacji

Przewidywany czas trwania zajęć to 90 minut.

WSTĘP – 10% (15 minut)

- powitanie [informacja gdzie się znajdujemy, na czym polega specyfika Czytelni Zbiorów Specjalnych; co to są regionalia?]

- poznanie się uczestników [zapytanie, kto jest rodowitym siedlczaninem, jakie mają najwcześniejsze a jakie najmilsze wspomnienia z Siedlec?]

- zagajenie tematu Quiz o Siedlcach-(5 pytań)połączony z prezentacją Miasto przedtem/ potemlub Spacer ), w różnych aspektach: architektura, moda, życie codzienne, itp.

  1. ROZWINIĘCIE – 80% (60 minut)

- prezentacja materiałów(czasopisma, starodruki, fotografie, dokumenty życia społecznego) na podstawie których będziemy śledzić jak zmieniało się miasto

- podział na grupy [w zależności od ilości uczestników]. Podział na grupy może być dwojaki:

1) gdzie/ w jakich dokumentach szukamy zmian,

2) jakich zmian szukamy?

Każda grupa musi znaleźć zmiany na przestrzeni lat:

- w reklamie (na podst. reklam prasowych i zdjęć);

- w repertuarach kin i prognozy pogody (czasopisma);

- w nazwach i lokalizacji ulic (na podst. map i leksykonu dawnych ulic);

- w architekturze miasta (stare zdjęcia, pocztówki, albumy, przewodniki).

 W grupach „ulice i architektura” uczestnicy naniosą zmiany na współczesnym planie Siedlec.

 

  1. ZAKOŃCZENIE – 10% (15minut)

- podsumowanie prac grup, zaprezentowanie „wyśledzonych zmian”

- wręczenie uczestnikom pamiątkowych reprintów przedwojennych pocztówek

-zaproszenie na kolejne warsztaty pt. „Oni są z stąd: znani Polacy=znani siedlczanie”

- zaproszenie do korzystania z BG UPH

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Scenariusz powstał w trakcie kursu: Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece [Spółdzielnia Otwartej Edukacji]
Autor: Anna Mielczarek
Licencja: CC BY