• Sceariusz
  • Publikacja: 22.04.2020
  • Edycja: 08.03.2020
  • 0 
Jak wykonać matę sensoryczną - zajęcia dla dorosłych
Jak wykonać matę sensoryczną - zajęcia dla dorosłych

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 5
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Pierwsze spotkanie z cyklu warsztatów dla mam małych dzieci, podczas którego wykonamy zabawkę edukacyjną - matę/ścieżkę sensoryczną. Główny celem zajęć jest pokazanie, że materiały edukacyjne są ogólno dostępne, a ich wykonanie nie jest ani trudne ani drogie.

Dlaczego warto?

Prowadzenie takich zajęć pozwala na:
- zachęcenie mam i ich dzieci do korzystania z usług biblioteki,
- stworzenie alternatywy dla spędzania czasu z dzieckiem - zamiast telefonu zabawka edukacyjna,
- integrację grupy społęcznej,
- wymianę doświadczenia, wiedzy i pomysłów,
- pobudzenie kreatywności,
- zdobycie nowych umiejętności,

W trakcie przygotowania

Informacje ogólne

  1. Uczestnicy - mamy małych dzieci,
  2. Cel ogólny – poznanie prostych sposób na tworzenie zabawek edukacyjnych i innych materiałów,
  3. Miejsce – sala ze stolikami i krzesłami z dostępem do prądu,
  4. Czas - dwa razy w miesiącu po 1,5h,
Planowanie

Główny CEL warsztatu

Wykonanie zabawek edukacyjnych dla dzieci metodą DIY

(Pierwsze zajęcia – mata/ścieżka sensoryczna)

Cele szczegółowe – operacyjne
- Zapoznanie się ze stronami, na których znaleźć można inspiracje do zabawek edukacyjnych i nie tylko (Pinterest, Red Ted Art, Krokotak),
- Pokazanie materiałów z jakich tworzy się maty sensoryczne,
- Samodzielne wykonanie maty sensorycznej,

Metody

- prezentacja danych portali,

- mapa myśli – jakie materiały można wykorzystać przy tworzeniu mat sensorycznych,

- praca indywidualna,

Materiały

- baza - kartony, sklejka lub puzzle piankowe,

- papier kolorowy, bristol, pistolet do kleju na gorąco, klej na gorąco, folia bąbelkowa, pompony, piłeczki gumowe, sznurek, włóczka, gel medium, materiały o różnych fakturach, korki, patyczki do lodów, plastikowe rurki, kreatywne druciki, guziki, patyczki, kasztany, pianka do wycinania, zakrętki, bambusowe maty, plecione maty na stół, gąbki do mycia, papierki po cukierkach, nożyczki, klej,

- przykładowa mata sensoryczna,
W trakcie realizacji

  1. WSTĘP – (10 minut)

- Powitanie uczestników zajęć,

- Rozdanie i podpisanie plakietek,

- „Nazywam się i…” – wymienienie najciekawszych pomocy/zabawek edukacyjnych,

- „Czy kiedykolwiek wykonywaliście zabawki edukacyjne? Skąd braliście pomysły?”

  1. ROZWINIĘCIE – (70 minut)

- Prezentacja stron, z których można czerpać pomysły na zabawki i zabawy edukacyjne,

- Wymiana doświadczeń – gdzie jeszcze można znaleźć ciekawe pomysły,

- Pokazanie przykładowych mat sensorycznych oraz opisanie użytych materiałów,

- Zrobienie mapy myśli z materiałami do wykorzystania i powieszenie jej w widocznym miejscu,

- Omówienie zasad bezpiecznej pracy przy stanowiskach,

- Indywidualne tworzenie mat sensorycznych z przygotowanych materiałów – do wybranej podstawy dokleja się po kilka wybranych elementów w różnych ułożeniach – np. makaron można przyklejać prostopadle lub równolegle do krawędzi podstawy, można z niego zrobić labirynt itp., pompony lub kulki można przyklejać w sposób regularny lub rozproszony itp.,

Po zakończeniu

3. PODSUMOWANIE - (10 minut)

- Wykonanie dokumentacji fotograficznej,

- Podsumowanie warsztatów w formie dyskusji,

- Przedstawienie tematu następnych zajęć,