• Sceariusz
  • Publikacja: 06.03.2020
  • Edycja: 08.03.2020
  • 0 
Wspomnienia z dawnych lat - potańcówki cz. 1
Wspomnienia z dawnych lat - potańcówki cz. 1

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 2 dni
  • Czas trwania: 2 tygodnie
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Zajęcia są przeznaczone dla dorosłych czytelników biblioteki, głównie seniorów, jak również dla mieszkańców gminy. Będą to pogadanki/dyskusje stolikowe związane z tematem potańcówek.... Jak to było kiedyś?
Głównym celem jest aktywizacja lokalnej społeczności celem poznania niektórych dawnych form życia codziennego/rozrywkowego mieszkańców gminy, a następnie zaprezentowanie końcowego efektu, w postaci prezentacji multimedialnej, młodszemu pokoleniu.

Dlaczego warto?

Zaproponowany temat zajęć ma zachęcić mieszkańców do podzielenia się fragmentem swojej historii, do powspominania lat, które bezpowrotnie minęły. To także  wyjście poza mury biblioteki w celu szukania sojuszników do wspólnych działań lokalnych. Tak jak podczas nauki tańca, ważny jest ten pierwszy krok, tak u nas tym pierwszym krokiem bedzie wyjście do ludzi.

W trakcie przygotowania

Spotkania w bibliotece zostaną poprzedzone tzw. rozpytkami terenowymi w celu dotarcia do szerszego grona osób i uzyskania większej ilości informacji dotyczących tematu potańcówek. Wytypowane osoby, czyli sojusznicy projektu, będą wspierać organizatora i pomagać w realizacji wszelkich działań, m.in. ustalenie wspólnych spotkań w bibliotece, nadzorowanie pracy uczestników podczas zajęć oraz pomoc podczas spisywania, jak i nagrywania wypowiedzi/wspomnień mieszkańców, zarówno w terenie, jak i w siedzibie biblioteki. Mieszkańcy zostaną poproszeni o przyniesienie i zaprezentowanie na zajęciach swoich fotografii z potańcówek.

W trakcie realizacji

Podczas wstępnego rozeznania terenowego będziemy zachęcać mieszkańców do zaangażowania się w zajęcia oraz odwiedzenia biblioteki w dniach, w których mają odbyć się wspomniane zajęcia.

WSTĘP:
- powitanie przybyłych mieszkańców/uczestników
- wprowadzenie do tematu: burza mózgów na rozruszanie;
wspomnienia dawnych lat w zderzeniu z czasami współczesnymi: pierwsze skojarzenia - mapa myślowa stworzona na dużej planszy

ROZWINIĘCIE:
-
podział uczestników na grupy: kobiety i mężczyźni (pomocnicy organizatora czuwają nad przebiegiem prac w grupach)
- pogadanki - próba przybliżenia czasów minionych i odpowiedzi na postawione pytania:
1) Jak wyglądały potańcówki?
2) Gdzie najczęściej spotykali się mieszkańcy by potańczyć? Czy były to remizy, a może tańce przy ognisku?
3) Jak przygotowywały się wyjścia kobiety, a jak mężczyźni?
4) Czy kobiety zwracały uwagę na makijaż, czy stawiały na naturalne piękno?
5) Jaki strój preferowały obie płcie?
6) Jaki środek transportu wybierano najczęściej? Auto, motocykl, a może ,,piesze wycieczki"?
7) Największe przeboje tamtych lat?

Zebrane wypowiedzi/wspomnienia uczestników będą zarówno nagrywane jak i spisywane, a odpowiedzialni za to będą organizatorzy.
- prezentowanie przyniesionych fotografii

ZAKOŃCZENIE:
-
podsumowanie: dyskusja, wymiana spostrzeżeń między grupami
- zapowiedź dugiej części spotkania, ustalenie terminu. Kolejne spotkanie będzie poświęcone układaniu listy szlagierów i przygotowaniu wystawy dawnych fotografii z potańcówek. Uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie krótkiego pokazu tańca, celem zademonstrowania młodszemu pokoleniu na planowanych w późniejszym czasie zajęciach (np. Potańcówka w stylu moich dziadków). Zajęcia dla dzieci zostałyby poparte przygotowaną w ramach naszych zajęć prezentacją multimedialną, wzbogaconą zdjęciami, różnymi grafikami i nagraniami, za przygotowanie której będą odpowiedzialni organizatorzy.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Duża kartka papieru, formatu brystol; mazaki; karty papieru do notatek, telefon - zdjęcia/nagrania; komputer - prezentacja; zdjęcia z potańcówek
Po zakończeniu

Temat potańcówek może być wykorzystany na wiele różnych sposobów, jak np. zorganizowanie zajęć dla dzieci ,,Potańcówka w stylu naszych dziadków''.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Scenariusz zajęć powstał w trakcie kursu ,,Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece'', przeprowadzonego przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji.
Autor: Patrycja Juszczyk
Licencja: CC-BY-SA