• Sceariusz
  • Publikacja: 05.03.2020
  • Edycja: 07.03.2020
  • 0 
Nauka matematyki poprzez literaturę i zabawę
Nauka matematyki poprzez literaturę i zabawę

  • Budżet działania: 5 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Zajęcia dla dzieci przedszkolnych i ich rodziców mające na przybliżeniu literatury popularnonaukowej z zakresu matematyki, zabawy licznami (do 20) oraz poznanie techniki origami.

Dlaczego warto?

Spotkanie ma na celu zainteresowanie książkami matematycznymi i poznanie ciekawych rozwiązań, jak bawić się matematyką w życiu codziennym.

W trakcie przygotowania

Zestawy kart 0-20 (lub kilka talii zwykłych kart, ew uno - bez dodatkowych kart wpecjalnych-tylko cyfry), wydrukowane karty pracy - połącz kropki, policz elementy w zbiorze, klej, kartki, kółka różnej wielkości i kolorystyki do orgiami, instrument

Wybranie kilku książek z zakresu matematyki z naszego katalogu, nie muszą byc konkretnie te, które są w scenariuszu.

W trakcie realizacji

  1. WSTĘP (10 minut)

- powitanie

- poznanie się uczestników

- zabawa integracyjna – bawimy się w rytm muzyki https://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg

- przedstawienie planu na dzisiejsze zajęcia

 

  1. ROZWINIĘCIE (70 minut)

- czytanie fragmentów książki „Do trzeb odlicz” G. Kasdepke, „Poznaję liczby : 1, 2, 3” U. Kozłowska (10 minut)

 - ułożenie cyfr w kolejności rosnącej od 0 do 20

 - przeczytanie głośno liczb

 - liczymy do 20 na palcach swoich i rodziców 

https://create.kahoot.it/share/mam-5-palcow/912e0878-d1d5-4ac8-93f4-6905335b5ddf

 - kolorowanka połącz kropki 

 - gra w wojnę  - dzieci dostają zwykłe karty (bez waletów, dam itp.) lub wydrukowane karty (2-10 lub 11-20) po 2 komplety w zależności od wieku. Dzieci grają z rodzicami w parach. 

 - „Rymowane zagadki matematyczne” – E.W. Szwajkowscy 

– wybijamy rytm na instrumencie – dzieci wykonują np. 5 podskoków głośno licząc 

 - policz elementy w zbiorze https://www.canva.com/design/DAD1fEUzVMs/share/preview?token=MU8QavU3l9LlZd8Lg-m0Hw&role=EDITOR&utm_content=DAD1fEUzVMs&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton

 - Przedstawienie książki „Niesamowita matma” i „Figury” – A.Podgórska oraz „Magiczne kółeczka czyli orgiami płaskie z koła” – D.Dziamska

 - tworzenie figuraka  – orgiami płaskie z kół – tworzenie obrazka przyklejając go na kartkę.

  1. ZAKOŃCZENIE (10minut)

-podsumowanie zajęć

-prosimy o narysowanie minki uśmiechniętej lub smutnej

- śpiewamy piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng

Po zakończeniu

Zainteresowanym wypożyczam książki z zakresu matematyki bądź origami dla dzieci.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Takie spotkania można wprowadzić na stałe do oferty biblioteki, jeśli tylko zbierze się grupa osób zafascynowana zagadnieniami matematycznymi lub popularnonaukowymi.

Scenariusz powstał w czasie kursu  „Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece” Spółdzielni Otwartej Edukacji SpołEd. 

Licencja: CC BY-NC