Warsztaty mają na celu wspólne ćwiczenie umysłu (zagadki: logiczne, językowe, pamięciowe) - przeznaczone są dla wszystkich chętnych niezależnie od wieku. Ich celem jest zapoznanie uczestników z różnymi sposobami ćwiczenia pamięci; integracja mieszkańców, integracja międzypokoleniowa.
Po przeprowadzeniu diagnozy lokalnej okazało się, że takie zajęcia są w naszym rejonie bardzo potrzebne.
Część materiałów: wykreślanek, zagadek ułożyłam samodzielnie, wykorzystane zostały także gry, które już wcześniej mieliśmy w bibliotece np. scrable. Inne gry pochodziły z moich prywatnych zasobów: scrable towers, dixit. W miarę możliwości można też samodzielnie stworzyć quizy np. poprzez stronę quizlet.
Nasze spotkania odbywają się cyklicznie, raz w tygodniu po około 2 godzin.
Wstęp trwający około 10 % czasu to:
- powitanie uczestników
- wzajemne poznanie uczestników (istotne zwłaszcza na pierwszych zajęciach, lub gdy pojawiają się nowe osoby)
- ogólne omówienie, czym będziemy zajmować się na zajęciach
Rozwinięcie około 80% czasu to:
- indywidualne rozwiązywanie łamigłówek, wykreślanek
- podział na grupy, wyjaśnienie zasad poszczególnych gier (w zależności od ilości osób wszyscy uczestnicy mogą grać w jedną grę, lub każdy zespół w inną)/ zamiast gier może odbywać się kodowanie na dywanie lub przygotowane quizy
Zakończenie 10% czasu:
to krótkie podsumowanie, zapowiedź cykliczności, uzyskanie informacji zwrotnej (co się podobało najbardziej, czym uczestnicy chcieliby zajmować się częściej).
-
Wyciągnięcie wniosków z informacji zwrotnych
Mogły być zastosowane jeszcze inne gry, choć zauważyłam, że u nas największą sympatią uczestników cieszy się scrable
Scenariusz powstał w trakcie kursu: Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece, przeprowadzonego przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji.