- Budżet działania: 1950 zł
- Czas przygotowania: 2 miesiące
- Czas trwania: 5 miesięcy
- Liczba organizatorów: 2
- Liczba uczestników: 20
Projekt „O finansach… w bibliotece” - 6 edycja jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Realizatorem projektu jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, a jego założenia są zgodne z celami Programu Rozwoju Bibliotek. Jego celem jest edukacja finansowa osób dorosłych 50+ (wraz z towarzyszącymi im osobami w wieku 18+) prowadzona w bibliotekach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 200 tys. mieszkańców z całej Polski. Miejska Biblioteka Publiczna w Złotoryi (województwo dolnośląskie) po raz piąty uczestniczy w tym przedsięwzięciu bowiem w projekcie bierze udział od samego początku, czyli od 2012 r. Podczas pierwszej edycji projektu nasza bibliotek zaproszona została do wzięcia udziału w badaniu fokusowym. W roku 2014, jako jedna z 11. bibliotek w Polsce, prowadziła zajęcia na poziomie rozszerzonym, pracując na pilotażowych scenariuszach spotkań. Wcześniejsze edycje pokazały, że projekt spotkał się z dużą aprobatą uczestników. Gdy dowiedziałyśmy się o ponownej możliwości wzięcia udziału w projekcie, bez wahania zgłosiliśmy się.
Osoby w wieku 50+ zaliczane są do jednej z najbardziej narażonych na wykluczenie cyfrowe grup. Kurs internetowy daje osobom starszym możliwość zdobywania umiejętności niezbędnych do poruszania się i funkcjonowania w dzisiejszym świecie, aktywizuje je społecznie, daje poczucie niezależności i bezpieczeństwa finansowego. Wiedza dotycząca finansów i nowoczesnej bankowości jest potrzebna osobom 50+ w życiu codziennym. Dlaczego warto wziąć udział w projekcie? Najlepiej opisują to słowa kursantów „To dobre i mądre informacje przekazywane w bardzo jasny i rzetelny sposób, jak również miła atmosfera oraz możliwość poznania nowych ludzi. Dziękuję realizatorką za poświęcony czas i przekazywaną wiedzę” mówi Pani Ewa. „Otwarcie moich oczu na otaczający nas świat finansów i życia mojej rodziny. Dziękuję za możliwość skorzystanie z kursu” powiedział na zakończenie Pan Tadeusz. Natomiast Pan Mieczysław powiedział, że kurs „O finansach w bibliotece” to... dobry pomysł – można dowiedzieć się o wielu interesujących, ważnych w życiu codziennym sprawach finansowych. Widzę jego kontynuację”. Dodatkowym atutem wzięcia udziału w projekcie jest rozszerzenie wachlarzu usług biblioteki oraz pozyskanie nowych użytkowników.
Pierwszym etapem przygotowującym do wzięcia udziału w projekcie były webinaria wprowadzające, niezbędne było zaliczenie kursu trenerskiego przez osoby prowadzące spotkania edukacyjne w ramach 6. edycji projektu „O finansach… w bibliotece”. Kurs ten miał na celu ukazanie metodologii prowadzenia spotkań edukacyjnych o tematyce finansowej. Następnym etapem było 2-dniowe szkolenie stacjonarne w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu. Akcja promocyjna projektu (plakaty, ulotki, foldery) była rozpowszechniana wszystkimi możliwymi kanałami informacyjnymi m.in. przy współpracy z Urzędem Miasta, Starostwem Powiatowym, Klubem Seniora, Związkiem Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Złotoryjskim Ośrodkiem Kultury i Rekreacji, Przychodną Rejonową, placówką pocztową, Uniwersytetem Trzeciego Wieku, Złotoryjskim Klubem Fotograficznym i lokalnymi sklepami. Projekt promowany był również przez środki masowego przekazu (Facebook, strony www biblioteki i Urzędu Miasta, lokalną prasę). Oprócz tego do uczestników kursu docierałyśmy poprzez znajomych, rodzinę, osoby korzystające z biblioteki. Projekt promowany był także przez władze samorządowe, instytucje i stowarzyszenia zaprzyjaźnione z biblioteką. W rekrutacji pomogły nam również osoby biorące udział w poprzednich edycjach poprzez zareklamowanie kursu wśród swoich znajomych, sąsiadów, rodziny. Kursanci z poprzednich lat uważali, że kurs był pomocny i znacznie ułatwił im poruszanie się w świecie finansów i bankowości oraz poszerzył ich horyzonty. Właśnie dlatego postanowili zachęcić innych do skorzystania z niego. Po spełnieniu powyższych czynności i znalezieniu chętnych przeprowadzone zostało spotkanie organizacyjne, którego głównym celem było: omówienie tematyki kursu, przedstawienie korzyści, jakie mogą odnieść uczestnicy biorący udział w projekcie, ustalenie dogodnych terminów oraz godzin. Podczas spotkania uczestnicy wypełnili test poziomujący (quiz) sprawdzający wiedzę i umiejętności w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansów oraz obsługi komputera. Test ten pomógł ustalić, które moduły będą realizowane w ramach kursu.
-
Promocja projektu w mediach masowych
-
Kolportaż plakatów, ulotek, zaproszeń, folderów informacyjnych
-
Lista osób biorących udział w poprzednich edycjach projektu
-
Sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu
-
Zakup materiałów biurowych oraz poczęstunku dla uczestników
-
Przygotowanie sali szkoleniowej do prowadzenia spotkań edukacyjnych
-
1. Kurs trenerski dla bibliotekarek i bibliotekarzy oraz osób prowadzących w bibliotekach spotkania edukacyjne w ramach 6. edycji projektu „O finansach… w bibliotece”
-
Udział bibliotekarzy w webinariach
-
2 - dniowe szkolenie stacjonarne w bibliotekach wojewódzkich
-
Rekrutacja uczestników
-
Spotkanie organizacyjne dla uczestników kursu
-
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności poprzez test poziomujący
-
Ustalenie dla poszczególnych grup dogodnych terminów spotkań
-
Scenariusze spotkań edukacyjnych dla prowadzących
-
Dostęp do platformy e-learningowej oraz loginy i piny dostępu dla uczestników
-
Poczęstunek dla uczestników
-
Zgody uczestników na użycie ich wizerunku
-
Dodatkowe materiały drukowane dla uczestników spotkań
-
Sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu
-
Flipchart, flamastry, kolorowe karteczki i inne materiały biurowe potrzebne do przeprowadzenia zajęć
-
Rzutnik multimedialny, ekran, głośniki (opcjonalnie, w zależności od akustyki pomieszczenia, nagłośnienie)
-
Aparat fotograficzny
-
Sprawdzenie sprzętu, przygotowanie poczęstunku i sali
-
Przywitanie uczestników, przedstawienie założeń projektu
-
Zapoznanie uczestników z zasadami działania kursu
-
Rozmowy z uczestnikami, zadania, ćwiczenia, dyskusje, zachęcanie do zadawania pytań
-
Wypełnienie po każdym module testu sprawdzającego przez uczestników
Ostatnie spotkanie składało się z dwóch części: formalnej kiedy, dyrektor biblioteki wręczyła uczestnikom certyfikaty ukończenia kursu co zostało uwiecznione na pamiątkowym zdjęciu oraz mniej formalniej przy kawie i przepysznym torcie przyozdobionym logo projektu zamówionym specjalnie tę okazję. Podczas degustacji zaproponowałyśmy uczestnikom zabawę, aby na kartkach spróbowali podsumować projekt dokańczając zdanie: Kurs „O finansach... w bibliotece” to: wśród odpowiedzi pojawiły się np. takie. „Super sprawa!”; „Dla mnie bomba”; „Słucham, myślę i korzystam”.
Ze wszystkimi uczestnikami kursu jesteśmy nadal w kontakcie ponieważ do wypełnienia pozostaje ankieta dotycząca podsumowania całego cyklu spotkań. Dla bibliotekarzy z powiatu złotoryjskiego (Rokitnica, Zagrodno, Nowy Kościół) zorganizowaliśmy spotkanie on-line "Podaj dalej", podsumowujące projekt. Spotkanie to miało na celu przekazanie wiedzy jak organizować spotkania edukacyjne dla osób dorosłych z zakresu finansów i zachęcić koleżanki z innych bibliotek do udziały w kolejnych edycjach projektu.
Kropką nad „i” było wypełnienie sprawozdania merytorycznego, mającego na celu podsumowanie oraz ocenienie przebiegu projektu „O finansach... w bibliotece” - 6 edycja.
-
Wydrukowane certyfikaty Poczęstunek dla uczestników
-
Sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu
-
Poczęstunek dla uczestników
-
Przygotowanie certyfikatów dla uczestników kursu
-
Wspólna fotografia i tort
-
Telefony do uczestników w celu wypełnienia ankiety ewaluacyjnej
-
Wypełnienie ankiet przez uczestników dotyczących podsumowania całego cyklu spotkań
-
Zorganizowanie spotkania ,,Podaj dalej
-
Wypełnienie przez bibliotekarzy prowadzących sprawozdania merytorycznego podsumowującego przebieg projektu „O finansach... w bibliotece” - 6 edycja
Po przeanalizowaniu przebiegu spotkań doszłyśmy do wniosku, że warto byłoby w przyszłości nawiązać współpracę ze specjalistami np. z dziedziny prawa spadkowego, doradcą emerytalnym ponieważ w trakcie prowadzenia zajęć padło wiele dodatkowych pytań, na które odpowiedzi nie zostały zawarte w materiałach szkoleniowych.
W trakcie zajęć należy pamiętać o robieniu przerw. Z przeprowadzonego projektu pozostały miłe wrażenia i niezatarte wspomnienia.