• Sceariusz
  • Publikacja: 19.09.2018
  • Edycja: 19.09.2018
  • 0 
Szkolenie "O finansach w bibliotece" w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Głogowie
Szkolenie

  • Budżet działania: 750 zł
  • Czas przygotowania: 14 dni
  • Czas trwania: 5 dni
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Szkolenie w ramach projektu "O Finansach w bibliotece" skierowane było do osób w wieku 50+, które chciały podnieść swoje kompetencje, wiedzę i umiejętności w zakresie finansów i ekonomii, prowadzenia domowego budżetu, płatności i zakupów on-line, bankowości elektronicznej oraz ubezpieczeń.

Miejska Biblioteka Publiczna w Głogowie przystąpiła do projektu, dostrzegając problemy ludzi starszych, zagrożonych cyfrowym wykluczeniem oraz narażonych na niebezpieczeństwa związane z cyberprzestępczością bankową oraz oszustwami takimi jak phishing czy wyłudzanie danych.

Wiedza i umiejętności nabyte podczas kursu pozwolą uczestnikom w przyszłości uniknąć podobnych zagrożeń. Ponadto w programie szkolenia znalazły się tematy, obejmujące wiedzę, która przydać się może kursantom w codziennym życiu (np. zarządzanie budżetem domowym, wybór ofert kredytu, konta bankowego, ubezpieczenia), a także pozwoli zrozumieć podstawowe mechanizmy w zakresie ekonomii i gospodarki.

 

Zapraszamy do obejrzenia filmiku o szkoleniu w naszej bibliotece

https://youtu.be/CVWSl2BwDEQ

oraz materiału, zrealizowanego przez lokalną TV Master

http://www.tv.master.pl/tv video informacja.php?news=50842,O-FINANSACH-W-BIBLIOTECE

Dlaczego warto?

Kurs pozwala uczestnikom lepiej odnaleźć się w świecie finansów, bankowości elektronicznej, podstawowych pojęć ekonomicznych, podnosi także kompetencje z zakresu obsługi komputera i Internetu. Ponadto integruje osoby 50+, pozwala nawiązać nowe znajomości, spotkać się, wymienić doświadczenia. Dla niektórych uczestników kursu był to pierwszy kontakt z biblioteką, zachęciło ich to założenia karty czytelnika i regularnych odwiedzin.

Biblioteka natomiast wzmocniła swój wizerunek jako instytucji przyjaznej i budzącej zaufanie. Zbudowała sobie grono odbiorców zaangażowanych i chętnych do udziału w kolejnych projektach i przedsięwzięciach. Bibliotekarze wzmocnili swoje kompetencje dotyczące metodyki nauczania osób starszych i zdobyli kolejne doświadczenia we współpracy z seniorami.

W trakcie przygotowania

Na tym etapie biblioteka zadbała o promocję kursu i informację w mediach. Promocja polegała na rozwieszeniu plakatów, wręczaniu ulotek potencjalnym kursantom, poinformowaniu o szkoleniu uczestników kursów komputerowych i klubów dyskusyjnych. organizowanych przez bibliotekę. Media (prasa, radio lokalna telewizja i portale informacyjne) chętnie rozpowszechniały nadesłaną przez nas informację o kursie. Lokalna telewizja przygotowała materiał w trakcie trwania kursu.

Na tym etapie odbywa się także rekrutacja uczestników szkolenia.

To także czas na przygotowanie listy potrzebnych rzeczy i zrobienie niezbędnych zakupów (artykuły papiernicze, flamastry, długopisy itp., a także naczynia jednorazowe i artykuły spożywcze na poczęstunek dla kursantów), wydrukowania materiałów szkoleniowych oraz wypróbowanie platformy edukacyjnej i przygotowanie scenariuszów zajęć.

 

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   materiały prasowe
  •   plakaty
  •   ulotki
  •   dostęp do platformy edukacyjnej
  •   papier
  •   drukarka
W trakcie realizacji

Na etapie realizacji projektu należy zadbać o przygotowanie sali do zajęć: (stanowiska komputerowe, stolik kawowy i poczęstunek, flipchart, zebrać wszystkie potrzebne materiały potrzebne do realizacji zajęć). Warto przesłać mediom informację o rozpoczęciu kursu – w naszym przypadku zainteresowała się tematem lokalna telewizja i przygotowała materiał z zajęć. O kursie w trakcie jego trwania informowało także lokalne radio. Szkolenie starałyśmy się wzbogacić o dyskusje, wymianę doświadczeń między seniorami, pracę w grupach. Na ostatnich zajęciach zaproponowałyśmy uczestnikom krótkie warsztaty origami, które są świetnym ćwiczeniem poprawiającym koncentracje oraz zdolności manualne. Podczas zajęć z orgiami uczestnicy składali z papieru samolot, na który wpisali swoje marzenia, które zrealizują, kiedy uda im się, dzięki wiedzy zdobytej podczas zajęć, zaoszczędzić wymarzoną sumę. Później urządziliśmy zawody na najdłuższy lot samolotu. Podczas zajęć warto robić zdjęcia i filmiki, które możemy wykorzystywać na bieżąco promując projekt w naszych mediach społecznościowych.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   materiały szkoleniowe
  •   pomieszczenie, w którym odbywają się zajęcia
  •   stanowiska komputerowe,myszki
  •   artykuły papiernicze
  •   artykuły spożywcze, naczynia, termosy, do przygotowania serwisu kawowego
  •   informacja do mediów o rozpoczęciu kursu
  •   aparat fotograficzny do dokumentowania zajęć
Po zakończeniu

Na ostatnich zajęciach zorganizowałysmy uroczyste zakonczenie szkolenia, podczas którego uczestnicy otrzymali certyfikaty ukonczenia kursu. Uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety on-line. W przypadku problemów służyłyśmy pomocą w zakresie obsługi komputera i zalogowania się na platformę.

Jako organizatorki wypełniłysmy sprawozdanie merytoryczne. Zorganizowałyśmy także spotkanie "Podaj dalej", na które zaprosiłyśmy trzy lokalne biblioteki, by opowiedzieć o swoich doświadczeniach związanych z organizacja i realizacja kursu.