• Scenariusz
  • PUBLIKACJA: 19.09.2018
  • EDYCJA: 19.09.2018
  • 1 
Nie łam głowy! Finanse są proste
Nie łam głowy! Finanse są proste

  • Budżet działania: 750 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 47 dni
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Na przełomie maja i czerwca **Biblioteka Miejska w Puławach (woj. lubelskie) ** po raz pierwszy wzięła udział w projekcie „O finansach...w bibliotece”, skierowanym do osób powyżej 50 roku życia. Uczestniczyło w nim 20 osób - część z nich uczęszczała już na warsztaty komputerowe organizowane przez naszą bibliotekę, ale znalazły się też osoby, które nigdy wcześniej nie korzystały z naszej oferty. Podczas cyklu 5 spotkań kursanci poznawali podstawy, definicje i pojęcia oraz poszerzali swoją wiedzę z zakresu świata finansów. Naszym celem było pokazanie osobom, bardzo często wykluczonym cyfrowo, że wiedza ekonomiczna – na ogół przerażająca i niepojęta, jest nie tylko dla osób młodych czy zajmujących się tą dziedziną – jak nieraz błędnie to pojmujemy. Każdy, bez względu na wiek, może zgłębić finanse i nauczyć się operowania myszką.

Projekt był realizowany we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim i Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Dlaczego warto?

Wymieniać można by tu długo, bo to naprawdę fajny projekt. My postaramy się określić co dla nas było najważniejsze.

Z punktu widzenia biblioteki:

  • propozycja nowej, zupełnie innej od wszystkich poprzednich, oferty

  • udział placówki w projekcie ogólnopolskim

  • pozyskanie grupy, z którą możemy kontynuować pracę w trakcie innych projektów

  • możliwość przyciągnięcia nowych użytkowników do biblioteki

 

Z punktu widzenia uczestników:

  • uczestnicy zaczęli samodzielnie obsługiwać swoje e-konta w banku, przełamali swój strach przed komputerem, Internetem i finansami

  • dzięki rozmowom w trakcie kursu i wzajemnej wymianie obaw między uczestnikami, poczuli się mniej osamotnieni w temacie finansów

  • dowiedzieli się, że mogą walczyć o swoje prawa konsumenta

  • nauczyli się bardziej świadomie podejmować decyzje finansowe

  • zaczęli zwracać uwagę na zagrożenia i dbać o swoje bezpieczeństwo w Internecie

 

Z punktu widzenia prowadzących:

  • podjęłyśmy się wyzwania zrealizowania projektu w tematyce nam nieznanej, co dało nam ogromną satysfakcję, wzmocniło naszą pewność siebie i zmotywowało do podejmowania kolejnych wyzwań

  • stworzyłyśmy fajną atmosferę, sprzyjającą nie tylko prowadzeniu zajęć w zakresie tego projektu, ale także będącą bazą i zachętą do dalszej współpracy z biblioteką

  • współpraca z grupą uczęszczającą na zajęcia była świetnym przeżyciem i fajnym doświadczeniem

 

 

 

W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA

Na tym etapie głównie się szkoliłyśmy, przeszłyśmy przez kurs e-learningowy dla prowadzących, jeździłyśmy na spotkania regionalne, czytałyśmy i przerabiałyśmy moduły dla uczestników i scenariusze zajęć. Dużo czasu poświęciłyśmy także na promowanie projektu - zaprojektowałyśmy własne plakaty, rozdawałyśmy zaproszenia, mówiłyśmy o projekcie w lokalnym radio, na zajęciach Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz informowałyśmy czytelników i wszelkich naszych znajomych z prośbą o rozpowszechnianie kursu. Po zamknięciu listy chętnych umówiłyśmy na spotkanie gościa - historyka, numizmatyka, autora książek, którego wykład uzupełnił o dodatkowe ciekawostki piąty moduł. Potem zajęłyśmy się drukowaniem loginów, reorganizacją pracy czytelni internetowej, w której odbywał się kurs oraz planowaniem zmian w codziennym planie naszej pracy. Trochę główkowania kosztowały nas zakupy gadżetów, materiałów biurowych i artykułów spożywczych, aby zmieścić się dokładnie w otrzymanej kwocie pieniędzy. Pozostało już tylko zaplanowanie przebiegu spotkania organizacyjnego i sprawdzenie sprzętu elektronicznego. Wszystko grało :)

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   wykorzystanie wszelkich możliwości i znajomości w promowaniu projektu
  •   zakup gadżetów, materiałów biurowych i spożywczych
  •   wygenerowanie loginów, formularzy zgody na publikację wizerunku, listy obecności
  •   zapoznanie się z modułami e-learningowymi dla uczestników i scenariuszami zajęć
  •   ustalenie terminów spotkań oraz zaproszenia gościa
  •   zaplanowanie terminu i scenariusza spotkania organizacyjnego
  •   skompletowanie sprzętu komputerowego
  •   planowanie dodatkowych działań poza scenariuszem
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. ukończenie kursu e-learningowego dla prowadzących, udział w webinariach, szkoleniach stacjonarnych
  2. promowanie i reklamowanie projektu
  3. rekrutacja uczestników
  4. zaproszenie gościa
  5. realizacja zakupów
  6. spotkanie organizacyjne
W TRAKCIE REALIZACJI

Podczas realizacji kursu skupiałyśmy się nie tylko na przekazaniu wiedzy zawartej w modułach, ale także na stworzeniu miłej, swobodnej, często zabawnej atmosfery, aby uczestnicy spotkań bez skrępowania i stresu dzielili się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, wątpliwościami i sprawnie przyswajali wiedzę. I to się udało, z czego bardzo się cieszymy :) Dla nas to prawdziwy sukces!

Szczegółową relację z przebiegu poszczególnych spotkań znajdą Państwo pod linkami poniżej: MODUŁ 1 https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1703620543017742 MODUŁ 2 https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1707398989306564 MODUŁ 3 https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1713997201980076 MODUŁ 4 https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1718248388221624 MODUŁ 5 https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1725802420799554

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   scenariusze zajęć i materiały edukacyjne dla uczestników
  •   przygotowanie komputerów i sprzętu audiowizualnego
  •   artykuły spożywcze do przygotowania poczęstunku
  •   aparat fotograficzny, rzutnik, ekran, głośniki, flipchart
  •   foldery z ofertami banków, firm ubezpieczeniowych
  •   linki do filmów i blogów np. o oszczędzaniu dodatkowo przygotowane przez prowadzących
  •   gadżety - prezenty dla uczestników
  •   dodatkowe pomoce szkoleniowe, jak np. etui zabezpieczające na karty kredytowe
Po zakończeniu

Po zrealizowaniu wszystkich modułów kursu zorganizowałyśmy uroczyste zakończenie projektu. Okazało się, że nie tylko my-prowadzące przygotowałyśmy się do tego spotkania - uczestniczki upiekły ciasta i podziękowały nam kwiatami. Z kolei my zaskoczyłyśmy panie tortem w kształcie świnki skarbonki - symbolu naszego kursu. Wystrzelił szampan Picolo. Zanim wręczyłyśmy uczestniczkom certyfikaty, zabawiliśmy się w quiz z pytaniami dotyczącymi opanowanej w czasie kursu wiedzy. Dzieliłyśmy się opiniami na temat projektu, panie chwaliły się wymiernymi osiągnięciami po przebytym szkoleniu i wymieniały między sobą kontaktami, aby kontynuować znajomości. Atmosfera była świetna. Po wręczeniu certyfikatów, na specjalnie przez nas przygotowanej tablicy w kształcie świnki skarbonki, panie zapisywały swoje odczucia i refleksje na temat przebytego kursu.

W ramach "Podaj dalej" spotkałyśmy się w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Nałęczowie z pracownikami 11 bibliotek z powiatu puławskiego.

 

https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1729678510411945

 

https://www.facebook.com/553257541387387/photos/a.553365704709904/1729707043742425/?type=3&theater

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   artykuły spożywcze potrzebne do przygotowania poczęstunku
  •   przygotowanie sali
  •   przygotowanie certyfikatów dla uczestników
  •   wykonanie tablicy-świnki skarbonki na wpisy uczestników oraz materiałów potrzebnych do przeprowadzenia quizu
  •   sprzęt do dokumentacji spotkania
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogłoby być zrobione inaczej?

Wszystko, co zaplanowałyśmy, udało nam się zrealizować. Jesteśmy zadowolone z przebiegu i efektów kursu. Z takim samym odbiorem spotkałyśmy się ze strony uczestniczek szkolenia.

Informacje dodatkowe

W naszym przypadku trafionym pomysłem okazało się zaproszenie gościa, którym był historyk, numizmatyk, autor książek z obu dziedzin - Zbigniew Kiełb. Na spotkaniu wygłosił wykład, uzupełniony prezentacją mulitmedialną pt. "Od denara do złotówki, czyli historia pieniądza w pigułce", w trakcie którego przybliżył okoliczności wprowadzania i wybijania monet przez poszczególnych władców Polski oraz podkreślił zmiany jakie zachodziły na awersach i rewersach monet na przestrzeni wieków. Wykład naszpikowany był przeróżnymi ciekawostkami i tak bardzo interesujący, że pytaniom uczestników nie było końca.

Choć może trochę przerażać ilość wysiłku, który trzeba włożyć w realizację projektu, to sama praca okazała się naprawdę świetną zabawą, przynoszącą mnóstwo radości i satysfakcji. Największym jednak plusem jest dostęp do uporządkowanej i usystematyzowanej praktycznej wiedzy na temat ekonomicznej sfery naszego życia, z której możemy korzystać na co dzień.

Współautorką inspiracji i współrealizatorką projektu jest Katarzyna Kuciara, https://labib.pl/uzytkownik/1732/edycja