- Budżet działania: 48000 zł
- Czas przygotowania: 6 miesięcy
- Czas trwania: 6 miesięcy
- Liczba organizatorów: 3
- Liczba uczestników: 30
Projekt realizowany w ramach programu Akademia Orange polegał na zaangażowaniu młodzieży do stworzenia gry planszowej i questów na temat Ziemi Jarocińskiej. Odbyły się 4 dni warsztatów najpierw z regionalistami, a potem z fachowcami od gier i questów. Młodzież pracowała w dwóch grupach. Finałem była uroczysta premiera gry i questu.
Dla efektów nie tylko w postaci gry i questów ale też umiejętności jakie warsztaty dały młodzieży. W ankietach ewaluacyjnych wszyscy podkreślali, że poznali bardziej swoje rodzinne strony, że spędzili w bibliotece fajnie czas i nauczyli się wiele nowych rzeczy no i przede wszytskim zawiązali przyjaźnie i nauczyli się pracować w grupie. Warto też dla lokalnego środowiska: młodzi mieszkańcy stworzyli grę i questy dla swoich rówieśników, ale i dorosłych, promując w ten sposób nasz region.
Podstawa to znalezienie dobrych partnerów do przeprowadzenia warsztatów: regionalnych, które uzupełnią i poszerzą wiedzę uczestników o regionie oraz fachowych z tworzenia gier planszowych i questów. Jednocześnie dadzą ogólne wsparcie merytoryczne nad całym projektem, wezmą udział w pracach jury no i w uroczystym finale. Główny cel to rekrutacja uczestników. To okazało się trudne, ciężko było zebrać młodzież.
-
przemyślany pomysł, dobry harmonogram i budżet
-
pozyskanie środków na realizację projektu, czyli napisać wniosek do Akademii Orange
-
dobrzy partnerzy projektu
-
uczestnicy
-
promocja projektu
-
nie zapomnijcie wpisać w budżet doładowania komórki - będziecie duuuużo dzwonić!
-
mile widziane pozyskane koszty z innych źródeł
-
do budżetu liczy się czas pracowników, energia, czynsz itp.
-
planując budżet pamiętaj o tym, że możesz zakupić sprzęt - taki który przyda się na warsztaty w moim przypadku był to mobilny stolik do rzutnika, ale może być to sprzęt mulitimedialny
-
wypełnij wniosek do Akademii Orange - wyłącznie elektronicznie, wymagane są listy partnerskie! Uwaga dodatkowe punkty za oryginalne partnerstwa np. u nas procentowało wydawnictwo Kuźnia Gier z Krakowa i sama ilość partnerów 4 instytucje z regionu: lokalna gazeta, muzeum, stowarzyszenie, biblioteka wojewódzka, punkt informacji turystycznej
-
dobór partnerów do projektu - kto i za ile przeprowadzi poszczególne warsztaty, wydrukuje grę i quest
-
sprawdź czy nie ma miłośników gier planszowych oraz podchodów czy turystyki rowerowej w twojej miejscowości - to ułatwi promocję i dotarcie do potencjalnych uczestników
Kluczowy etap to wydruk gry. Z questem jest łatwiej bo to 2 strony A4 - po złożeniu jak broszura. Z grą jest trudniej gdyż każdy element wymaga akceptacji - dobrze by było aby autorzy mieli na to wpływ. Więc tutaj trzeba poświęcić bardzo dużo czasu na komunikację zarówno z uczestnikami jak i partnerami, którzy są specjalistami od np. historii regionu. Z nimi należy się konsultować w sprawach merytorycznych związanych z poprawnością faktów itp.
-
ustalenie z uczestnikami wyglądu gry (stylu) i formy kontaktu
-
opracowanie harmonogramu z wydawcą gry: co, kiedy, jak
-
stworzyć specjalną skrzynkę mailową - to ułatwia sprawę - wszystko tam zamieszczać i poprzez nią ustalać, akceptować, umawiać się
-
maile i telefony zarówno do uczestników jak i do wydawcy gry oraz do konsultantów merytorycznych, np. specjalistów od historii regionu
-
telefony, telefony, telefony!
-
cierpliwość i uważność podczas sprawdzania i zczytywania instrukcji, pytań do kart itp.
-
pilnować czasu - opracowywanie gry trwa 2 miesiace, wydruk miesiąc + wysyłka kurierem
-
zawiadomienie uczestników o zakończeniu prac i zapoznanie z efektem
Należy przygotować uroczystą premierę gry i questu. Musi się on odbyć w Tygodniu Akademii Orange 25 maja do 2 czerwca. Najlepiej zrobić to przy okazji jakiejś miejskiej imprezy lub połączyć się z kimś tak żeby dużo się przy tej okazji działo! Cel jest jeden pokazać młodzież, której chciało się wyjść poza schemat, i co było tego efektem czyli gra i quest.
-
spotkanie organizacyjne z uczestnikami projektu
-
przygotowanie nagród i dyplomów dla uczestników, podziękowań dla partnerów
-
premiera bardzo uroczysta!
-
omówić z uczestnikami jak będzie wyglądał finał ; na tym spotkaniu też po raz pierwszy widzą efekty: grę i quest
-
grę planszową promowaliśmy w ten sposób: każdy z autorów gry ma pod opieką jeden stolik i gra z tymi ludźmi, którzy do niego podejdą lub tylko tłumaczy jak się w grę gra
-
quest najlpiej promować przez przygotowanie specjalnego tekstu qustu na potrzeby finału, w moim przypadku był to quest po Pałacu Radolińskich gdzie w trzech miejscach z zadaniami stali autorzy questów z projektu i rozdawali ludziom swoje questy i dawali pieczątki
-
nagrodzić uczestników grami i questami, dać dyplomy i wysłać listy gratulacyjne do szkół
-
pamiętać aby gry, questy i podziękowania rozdać partnerówm i znaczącym instytucjom, stowarzyszeniom i osobom, z którymi biblioteka dobrze żyje lub chciała by żyć:)
Na pewno nie róbcie konkursu na grę - ja zrobiłam to niepotrzebna strata czasu. Nieskonsultowałam tego na etapie pisania wniosku z Kuźnią Gier. Wyszło to właśnie podczas realizacji projektu - gra, która została wydrukowana w moim projekcie to efekt pracy grupy młodzieży na warsztatach. I tą grę należy drukować. Natomiast konkurs na najlepszy quest jest jak najbardziej trafiony i się sprawdził.
Polecam ten pomysł! - można napisać wniosek osobno na grę i quest. Efekty są naprawdę świetne! I choć koordynacja projektu naprawdę jest zajmująca to rezulataty są porywające!