• Sceariusz
  • Publikacja: 17.06.2013
  • Edycja: 17.06.2013
  • 7 
Zgrany Jarocin: czyli zaangażowana młodzież
Zgrany Jarocin: czyli zaangażowana młodzież

  • Budżet działania: 48000 zł
  • Czas przygotowania: 6 miesięcy
  • Czas trwania: 6 miesięcy
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Projekt realizowany w ramach programu Akademia Orange polegał na zaangażowaniu młodzieży do stworzenia gry planszowej i questów na temat Ziemi Jarocińskiej. Odbyły się 4 dni warsztatów najpierw z regionalistami, a potem z fachowcami od gier i questów. Młodzież pracowała w dwóch grupach. Finałem była uroczysta premiera gry i questu.

Dlaczego warto?

Dla efektów nie tylko w postaci gry i questów ale też umiejętności jakie warsztaty dały młodzieży. W ankietach ewaluacyjnych wszyscy podkreślali, że poznali bardziej swoje rodzinne strony, że spędzili w bibliotece fajnie czas i nauczyli się wiele nowych rzeczy no i przede wszytskim zawiązali przyjaźnie i nauczyli się pracować w grupie. Warto też dla lokalnego środowiska: młodzi mieszkańcy stworzyli grę i questy dla swoich rówieśników, ale i dorosłych, promując w ten sposób nasz region.

W trakcie przygotowania

Podstawa to znalezienie dobrych partnerów do przeprowadzenia warsztatów: regionalnych, które uzupełnią i poszerzą wiedzę uczestników o regionie oraz fachowych z tworzenia gier planszowych i questów. Jednocześnie dadzą ogólne wsparcie merytoryczne nad całym projektem, wezmą udział w pracach jury no i w uroczystym finale. Główny cel to rekrutacja uczestników. To okazało się trudne, ciężko było zebrać młodzież.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   przemyślany pomysł, dobry harmonogram i budżet
  •   pozyskanie środków na realizację projektu, czyli napisać wniosek do Akademii Orange
  •   dobrzy partnerzy projektu
  •   uczestnicy
  •   promocja projektu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. nie zapomnijcie wpisać w budżet doładowania komórki - będziecie duuuużo dzwonić!
  2. mile widziane pozyskane koszty z innych źródeł
  3. do budżetu liczy się czas pracowników, energia, czynsz itp.
  4. planując budżet pamiętaj o tym, że możesz zakupić sprzęt - taki który przyda się na warsztaty w moim przypadku był to mobilny stolik do rzutnika, ale może być to sprzęt mulitimedialny
  5. wypełnij wniosek do Akademii Orange - wyłącznie elektronicznie, wymagane są listy partnerskie! Uwaga dodatkowe punkty za oryginalne partnerstwa np. u nas procentowało wydawnictwo Kuźnia Gier z Krakowa i sama ilość partnerów 4 instytucje z regionu: lokalna gazeta, muzeum, stowarzyszenie, biblioteka wojewódzka, punkt informacji turystycznej
  6. dobór partnerów do projektu - kto i za ile przeprowadzi poszczególne warsztaty, wydrukuje grę i quest
  7. sprawdź czy nie ma miłośników gier planszowych oraz podchodów czy turystyki rowerowej w twojej miejscowości - to ułatwi promocję i dotarcie do potencjalnych uczestników
W trakcie realizacji

Kluczowy etap to wydruk gry. Z questem jest łatwiej bo to 2 strony A4 - po złożeniu jak broszura. Z grą jest trudniej gdyż każdy element wymaga akceptacji - dobrze by było aby autorzy mieli na to wpływ. Więc tutaj trzeba poświęcić bardzo dużo czasu na komunikację zarówno z uczestnikami jak i partnerami, którzy są specjalistami od np. historii regionu. Z nimi należy się konsultować w sprawach merytorycznych związanych z poprawnością faktów itp.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   ustalenie z uczestnikami wyglądu gry (stylu) i formy kontaktu
  •   opracowanie harmonogramu z wydawcą gry: co, kiedy, jak
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. stworzyć specjalną skrzynkę mailową - to ułatwia sprawę - wszystko tam zamieszczać i poprzez nią ustalać, akceptować, umawiać się
  2. maile i telefony zarówno do uczestników jak i do wydawcy gry oraz do konsultantów merytorycznych, np. specjalistów od historii regionu
  3. telefony, telefony, telefony!
  4. cierpliwość i uważność podczas sprawdzania i zczytywania instrukcji, pytań do kart itp.
  5. pilnować czasu - opracowywanie gry trwa 2 miesiace, wydruk miesiąc + wysyłka kurierem
  6. zawiadomienie uczestników o zakończeniu prac i zapoznanie z efektem
Po zakończeniu

Należy przygotować uroczystą premierę gry i questu. Musi się on odbyć w Tygodniu Akademii Orange 25 maja do 2 czerwca. Najlepiej zrobić to przy okazji jakiejś miejskiej imprezy lub połączyć się z kimś tak żeby dużo się przy tej okazji działo! Cel jest jeden pokazać młodzież, której chciało się wyjść poza schemat, i co było tego efektem czyli gra i quest.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   spotkanie organizacyjne z uczestnikami projektu
  •   przygotowanie nagród i dyplomów dla uczestników, podziękowań dla partnerów
  •   premiera bardzo uroczysta!
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. omówić z uczestnikami jak będzie wyglądał finał ; na tym spotkaniu też po raz pierwszy widzą efekty: grę i quest
  2. grę planszową promowaliśmy w ten sposób: każdy z autorów gry ma pod opieką jeden stolik i gra z tymi ludźmi, którzy do niego podejdą lub tylko tłumaczy jak się w grę gra
  3. quest najlpiej promować przez przygotowanie specjalnego tekstu qustu na potrzeby finału, w moim przypadku był to quest po Pałacu Radolińskich gdzie w trzech miejscach z zadaniami stali autorzy questów z projektu i rozdawali ludziom swoje questy i dawali pieczątki
  4. nagrodzić uczestników grami i questami, dać dyplomy i wysłać listy gratulacyjne do szkół
  5. pamiętać aby gry, questy i podziękowania rozdać partnerówm i znaczącym instytucjom, stowarzyszeniom i osobom, z którymi biblioteka dobrze żyje lub chciała by żyć:)
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Na pewno nie róbcie konkursu na grę - ja zrobiłam to niepotrzebna strata czasu. Nieskonsultowałam tego na etapie pisania wniosku z Kuźnią Gier. Wyszło to właśnie podczas realizacji projektu - gra, która została wydrukowana w moim projekcie to efekt pracy grupy młodzieży na warsztatach. I tą grę należy drukować. Natomiast konkurs na najlepszy quest jest jak najbardziej trafiony i się sprawdził.

Informacje dodatkowe

Polecam ten pomysł! - można napisać wniosek osobno na grę i quest. Efekty są naprawdę świetne! I choć koordynacja projektu naprawdę jest zajmująca to rezulataty są porywające!