• Sceariusz
  • Publikacja: 09.05.2016
  • Edycja: 09.05.2016
  • 1 
Warto wiedzieć więcej czyli O finansach w bibliotece
Warto wiedzieć więcej czyli O finansach w bibliotece

  • Budżet działania: 750 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 3 miesiące
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 28
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Gminna Biblioteka Publiczna w Krościenku Wyżnym (woj. podkarpackie) przystąpiła po raz pierwszy do projektu "O finansach w bibliotece". Przez udział w nim chcieliśmy poszerzyć ofertę naszej biblioteki skierowaną do osób dorosłych 50+. Uczestników podzieliliśmy na cztery grupy (6-8 osobowe). Dla każdej z nich przeprowadziliśmy spotkanie organizacyjne oraz pięć szkoleń tematycznych. Jesteśmy jeszcze w trakcie przygotowywania spotkania "Podaj dalej", na które zaprosiliśmy wszystkich uczestników, władze gminy oraz dyrektorów bibliotek z terenu powiatu krośnieńskiego. W czasie spotkania zaprezentujemy zgromadzony materiał filmowy i fotograficzny, który powstał w czasie naszych kursów, rozdamy certyfikaty, a niespodzianką dla uczestników będzie montaż słowno-muzyczny przygotowany przez zaprzyjaźnione z nami Koło Teatralne działające przy miejscowym gimnazjum.

Dlaczego warto?

Uczestnicy projektu mogli poznać naszą bibliotekę oraz dowiedzieć się jaką ofertę mamy dla mieszkańców. Zyskaliśmy grupę osób, kóra chętnie uczestniczyła także w innych wydarzeniach organizowanych międzyczasie przez naszą placówkę np. w wieczorku poetyckim czy warsztatach rękodzieła świątecznego. Temat spotkań okazał się bardzo trafiony i dopasowany do potrzeb kursantów. Jestem przekonanna, że tym sposobem zyskaliśmy 28 nowych "rzeczników", którzy będą dobrze mówić o bibliotece w środowisku lokalnym. Większość uczestników zadeklarowała chęć uczestniczenia w kolejnych przedsięwzięciach organizowanych w bibliotece (planujemy w przyszlości utworzyć "Klub Cyfrowego Seniora").

 

W trakcie przygotowania

Przystępując do realizacji projektu zaprosiliśmy do współpracy organizacje działające na terenie naszej gminy. Informację przekazaliśmy m.in. do Klubu Seniora oraz Koła Gospodyń Wiejskich. Informowaliśmy także na bieżąco czytelników naszej biblioteki oraz uczestników naszych wcześniejszych "Spotkań z komputerem i Internetem". Zaznaczyliśmy, że będą to spotkania w bibliotece (przy kawie, herbacie, ciastku), przybliżające temat finansów. Słowo "szkolenie" czy "kurs" budzi (zwłaszacza wśród osób starszych) pewne obawy. Plakaty informacyjne zawisły także w naszej bibliotece, w Urzędzie Gminy, na stronie internetowej i portalach społecznościowych. Na spotkania zapisało się więcej osób niż zadeklarowaliśmy (o 8 osób) w projekcie. Ponieważ praca z osobami starszymi w mniejszych grupach daje lepsze efekty, postanowiliśmy "stworzyć" jedną grupę więcej. Jesteśmy małą biblioteką, (w bibliotece głównej pracują 2 osoby, natomiast w filii 1 osoba) dlatego też szkolenia musieliśmy rozłożyć w czasie. Ze względu na miejsce zamieszkania uczestników trzy grupy uczestniczyły w szkoleniach w bibliotece głównej w Krościenku Wyżnym, natomiast jedna grupa w filii w Pustynach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Współpraca z organizacjami działającymi na terenie gminy (Klub Seniora, Koło Gospodyń Wiejskich)
  •   Dotarcie do potencjalnych uczestników projektu poprzez szeroką działalność informacyjną
  •   Odpowiednia organizacja czasu pracy
  •   Ustalenie terminów spotkań
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zdobycie wiedzy przez bibliotekarzy poprzez udział w szkoleniach, kursach i webinariach
  2. Kampania informacyjna (w Klubie Seniora, Kole Gospodyń Wiejskich, ulotki, plakaty, informacje osobiste itp.)
  3. Wcześniejsze przeszkolenia uczestników z podstawowej obsługi komputera
  4. Podział na mniejsze grupy, dzięki czemu szkolenie daje lepszy efekt, a prowadzący ma bezpośredni kontakt z uczestnikami
  5. Dobra organizacja czasu pracy, aby pogodzić wszystkie inne działania biblioteki
  6. Przygotwanie sprzętu komputerowego, sali, materiałów itp.
  7. Zakup poczęstunku dla uczestników
  8. Rezerwacja autokaru i wizyty w Narodowym Banku Polskim
W trakcie realizacji

Szkolenia odbywały się raz w tygodniu w godzinach przedpołudniowych (grupa 1. spotykała się we wtorki, gr. 2 w środy, gr. 3 i 4 w czwartki). Każdy uczestnik miał do dyspozycji samodzielne stanowisko komputerowe. Każdy też otrzymał materiały szkoleniowe oraz swój indywidualny login i pin. Przygotowaliśmy także dla uczestników materiały dodatkowe np. wzór reklamacji czy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa. Część materiałów (zwłaszcza filmy) oglądaliśmy jednak wspólnie na ekranie. Pozwoliło to wyeliminować możliwe problemy z Internetem, a każdy uczestnik był na tym samym etapie prezentowanego materiału. Kurs podzielony był na 5 modułów:

  1. Jak racjonalnie gospodarować budżetem domowym?
  2. Bank przez Internet
  3. Lokaty, kredyty i karty - jak wybrać najkorzystniejszą ofertę bankową?
  4. Ubezpieczenia
  5. Bank centralny a inne banki Niezwykle ważne jest, aby osoby prowadzące były dobrze przygotowane z omawianego tematu. Dlatego zawsze przed szkoleniami, starałyśmy się znaleźć czas na przypomnienie materiału i znalezienie przykładów, które mogłybyśmy przekazać naszym kursantom, zachęcając ich do lepszego zainteresowania omawianym materiałem. Wprowadzaliśmy też zawsze element dyskusji. Wtedy uczestnicy chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi finansów, przez co dany temat był zawsze bardziej "życiowy". Po zakończeniu szkoleń stacjonarnych udaliśmy się wspólnie na spotkanie do Narodowego Banku Polskiego w Rzeszowie oraz Muzeum- Zamku w Łańcucie. Planujemy jeszcze organizację spotkania "Podaj dalej".
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Przygotowanie sali i sprzętu
  •   Przygotowanie poczęstunku
  •   Omówienie i przypomnienie tematu przez prowadzących
  •   Zaplanowanie uroczystego spotkania "Podaj dalej", zaproszenie uczestników
  •   Przygotowanie niespodzianki w formie montażu słowno-muzycznego przez zaprzyjaźniona Koło Teatralne
  •   Organizacja wycieczki
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przeprowadzanie szkoleń zgodnie z ustalonym harmonogramem
  2. Monitorowanie czy uczestnicy wypełnili testy po każdym module i ankietę końcową
Po zakończeniu

Spotkania edukacyjne zakończymy wspólnym spotkaniem wszystkich czterech grup uczestniczących w projekcie. Przygotowaliśmy z tej okazji niespodziankę w formie wystepu Koła Teatralnego. Będzie to też czas na podsumowanie (przygpotujemy film prezentucjący nasze spotkania) oraz rozdanie certyfikatów. Wezmą w nim udział władze gminy oraz dyrektorzy bibliotek z terenu powiatu krośnieńskiego.

Przygotujemy też slodki poczęstunek dla wszystkich.

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Wyznaczenie terminu spotkania
  •   Ustalenie programu
  •   Przygotowanie certyfikatów
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotwanie i wysłanie zaproszeń
  2. Zamówienie poczęstunku
  3. Przygotowanie sali i sprzętu (ekran, rzutnik, laptop itp.)
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Cały projekt przebiegał bez problemów, zgodnie z harmonogramem.

Informacje dodatkowe

Spotkania edukacyjne przyniosły uczestnikom wiele korzyści.

Kilka osób przekonało się do korzystania z kart płatniczych, założyło konto w banku, a także zrobiło zakupy przez Internet. Niezwykle ważne okazało się dla uczestników poznanie praw konsumenta, zwłaszcza tych dotyczących zwrotu towaru zakupionego poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach). Wielu uczestników zrozumiało zapisy umów ubezpieczeniowych i przekonało się, że warto znać pewne pojęcia i nie dać się oszukać.

Relacja z przebiegu naszych spotkań wraz z refleksjami uczestników:

https://www.youtube.com/watch?v=0o0U-vUSnPs