Działanie polegało na przeprowadzeniu kursu zaawansowanego „O finansach w bibliotece” w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Węgorzewie. Wiedziałyśmy, że nie będzie łatwo, ale korzystając z doświadczenia z poprzednich edycji projektu...(no tak w zasadzie jesteśmy już weteranami :-) ) doszłyśmy do wniosku, że jak nie my to kto?!
Nasze przedsięwzięcie polegało na tym, aby przekazać wiedzę o finansach w ciekawy i nieprzeciętny sposób, czyli żadnych nudnych wykładów...tylko działanie, działanie i jeszcze raz działanie! Odwołując się do własnych doświadczeń jako prowadzące, zyskałyśmy otwartość i chęć działania i dzielenia się doświadczeniami samych seniorów!
Udział w projekcie „o finansach w bibliotece” daje szansę poszerzenia kompetencji seniorów w zakresie finansów. Podnosi świadomość, przełamuje niechęć, dodaje pewności siebie. Wspólne dzielenie się doświadczeniami sprawia, że seniorzy czują się potrzebni.
Wiedziałyśmy o tym, że aby wszystko się udało musimy nastawić się na kontakt bezpośredni, czyli po prostu wziąć sprawy w swoje ręce!!! Ogłoszenia prasowe, internetowe, ulotki – tak jak najbardziej, ale w naszym przypadku poczta pantoflowa i telefon to najlepsza forma komunikacji z seniorami, bo mamy szansę dodatkowo wytłumaczyć i wyprzeć poczucie: „eee...to nie dla mnie...mi to już nie potrzebne...”. Nie tracąc czasu obdzwoniłyśmy naszych seniorów i w mgnieniu oka lista była pełna! Skoro rekrutacja uczestników przebiegła ekspresowo, mogłyśmy skupić się na odpowiednim przygotowaniu zajęć. Bazując na scenariuszach, internecie i własnej wiedzy stworzyłyśmy scenariusze, które stały się dla nas mapą w prowadzeniu poszczególnych modułów.
-
Przede wszystkim i po pierwsze seniorzy.
-
Po drugie wiedza na temat finansów.
-
Po trzecie dobry scenariusz
-
Po czwarte lokal i sprawny sprzęt
-
1. Przede wszystkim zaproszenie seniorów. Przekazanie im harmonogramu działań. Wyjaśnienie wszystkich wątpliwości.
-
2. Wiedza – to klucz do sukcesu! Udział w webinariach i szkoleniach dodał nam wiary i pewności siebie.
-
3. Dobry scenariusz to gwarancja dobrze poprowadzonych zajęć.
-
4. Zapewnienie miłej i komfortowej do pracy atmosfery, na którą składa się wiele czynników takich jak: sprawny sprzęt, wygodne siedzenia (zajęcia trwają blisko 3 godziny), Jedna dłuższa bądź 2 krótsze „przerwy kawowe” na złapanie oddechu itp.
Kluczowym elementem podczas realizacji poszczególnych modułów okazało się odwoływanie do własnych doświadczeń, co niejednokrotnie ożywiało atmosferę. Dużo łatwiej bowiem zrozumieć pewne kwestie, kiedy mamy doświadczenie w tym zakresie. Prowadzenie zajęć w formie warsztatowej spotkało się z dużą sympatią seniorów.
Zdjęcia z realizacji kursu: https://plus.google.com/112251508442001727035/posts/3uRVer7492d
Film z realizacji kursu: https://plus.google.com/112251508442001727035/posts/GEc6c5mYwHc
-
Spotkanie organizacyjne
-
Spotkania poświęcone poszczególnym modułom i aktywny udział uczestników
-
Materiały szkoleniowe
-
Poczęstunek
-
Aparat fotograficzny
-
1. Spotkanie organizacyjne, jest bardzo ważnym elementem projektu. Służy do omówienia tematów poszczególnych modułów oraz podania terminów ich realizacji. (Świetnie sprawdzają tu się wydrukowane harmonogramy, które uczestnicy mogą zabrać do domu). W trakcie tego spotkania wyjaśniamy wszystkie wątpliwości.
-
2. Spotkania tematyczne prowadziłyśmy wykorzystując metody warsztatowe, co mobilizowało grupę do współpracy, angażowania się i dzielenia się osobistymi doświadczeniami. Do każdego modułu przygotowywałyśmy literaturę fachową, z której seniorzy chętnie korzystali. Dało nam to pewność, że idziemy w dobrą stronę.
-
3. Materiały szkoleniowe to bardzo ważny element. Seniorzy z ciekawością przeglądali przygotowane przez FRSI pomoce. Wiemy, że również zaglądali do nich w domu, ponieważ na kolejnych spotkaniach były rozmowy odnoszące się do treści w nich zamieszczonych.
-
4. Aby zaangażowanie i skupienie seniorów było na najwyższym poziomie niezbędne muszą być przerwy na przysłowiową kawę. W naszym przypadku była to jedna dłuższa przerwa, podczas której wiele razy słyszałyśmy żywe dyskusje dotyczące tematu spotkania.
-
5. Aby nic nam nie umknęło robiłyśmy dużo zdjęć. Musiałyśmy mieć z czego wybierać, bo większość seniorów poprosiła nas o zdjęcia na pamiątkę
Spotkanie „Podaj dalej”
Po zakończeniu kursu z seniorami czas na spotkanie z bibliotekarzami z sąsiednich miejscowości, aby podzielić się refleksjami odnośnie projektu. A przede wszystkim, aby zachęcić biblioteki do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu. I tym razem postawiłyśmy na oryginalność. Nie było to typowe spotkanie, a szalona rywalizacja dwóch drużyn: Finansistów i Bibliozbójów! W trakcie spotkania wykorzystałyśmy do poszczególnych konkurencji materiały z zajęć z seniorami.
-
Zaproszenie bibliotekarzy
-
Poczęstunek
-
Sala
Być może nasze spotkania byłyby jeszcze bardziej atrakcyjne, gdybyśmy zaprosiły ekspertów z zewnątrz: przedstawiciela Narodowego Banku Polskiego, czy Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Zdjęcia z realizacji kursu: https://plus.google.com/112251508442001727035/posts/3uRVer7492d
Film z realizacji kursu: https://plus.google.com/112251508442001727035/posts/GEc6c5mYwHc