• Sceariusz
  • Publikacja: 07.05.2016
  • Edycja: 07.05.2016
  • 1 
Poprzez wiedzę do umiejętności - relacja z przebiegu projektu O finansach ... w bibliotece w Ożarowie
Poprzez wiedzę do umiejętności - relacja z przebiegu projektu O finansach ... w bibliotece w Ożarowie

  • Budżet działania: 750 zł
  • Czas przygotowania: 14 dni
  • Czas trwania: 2 miesiące
  • Liczba organizatorów: 5
  • Liczba uczestników: 21
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Projekt O finansach...w bibliotece skierowany jest do osób 50+ zamieszkujących tereny wiejskie i małe miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Nasza placówka po sukcesie poprzedniej edycji ponownie wzięła udział w projekcie. Celem naszych działań było podniesienie wiedzy z zakresu bankowości elektronicznej i finansów oraz zwiększenie świadomości praw konsumenta i bezpieczeństwa korzystania z usług elektronicznych wśród seniorów. Projekt postanowiłyśmy realizować w placówce głównej oraz trzech filiach wiejskich wychodząc tym samym naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców gminy Ożarów ułatwiając im dotarcie na warsztaty.

 

Dlaczego warto?

Nabyta wiedza i umiejętności z zakresu bankowości elektronicznej pozwala osobom starszym na niezależność od bliskich: dzieci, wnuków, którzy często nie dysponują czasem i cierpliwością by nauczyć swoich dziadków. Daje komfort samodzielnego sterowania własnymi finansami, dokonywania zakupów i opłat bez wychodzenia z domu. Zwłaszcza w przypadku problemów z komunikacją publiczną lub problemami zdrowotnymi jest to bardzo istotne. Poza tym świadomość swoich praw jako klienta banku, instytucji ubezpieczającej oraz osoby kupującej jest bezcenna, co podkreślali kursanci. Spotkania w grupie osób zbliżonych wiekowo pozwalają na przełamanie bariery wstydu, lęku przed nieznanym i sprzyjają wymianie doświadczeń oraz wspólnej nauce. Kurs realizowany w bibliotece, przyjaznej uczestnikom w małym gronie ze znajomą panią bibliotekarką wpływa na obniżenie stresu związanego z korzystaniem z nowych technologii. Poprzez realizację projektu biblioteka zyskała nowych czytelników, uczestników imprez, zainteresowanych działalnością placówki. Z chęcią biorą udział w spotkaniach autorskich i czekają na kolejne propozycje biblioteki. Sami kursanci zaczęli dokonywać pojedynczych zakupów w sieci, wybierać ubezpieczenie auta a także dokonywać płatności przez internet. Nawet Ci, którzy nie dysponują własnym komputerem wiedzą, że mogą w każdej chwili przyjść do swojej biblioteki i zrobić przelew.

 

W trakcie przygotowania

Biblioteka uczestniczyła w projekcie po raz kolejny i część tematów była nam znana, ale mimo tego z uwagą brałyśmy udział w webinariach przedstawiających problematykę projektu. Dużym wsparciem były szkolenia stacjonarne i regionalne, na których omawialiśmy wszelkie zawiłości i wątpliwości związane z realizacją kursu.

Zastanawiałyśmy się nad naborem uczestników i postanowiłyśmy zorganizować i przeprowadzić kurs w 4 placówkach, tj bibliotece głównej i filiach. Doszłyśmy do wniosku, że łatwiej będzie dojechać nam prowadzącym niż uczestnikom, którzy często nie dysponują własnym autem. Nasz pomysł spotkał się z uznaniem mieszkańców, którzy z chęcią odpowiedzieli na naszą propozycję.

Wykorzystujac dostarczone nam materiały promocyjne przygotowałyśmy plakaty, ulotki, które rozmieściłyśmy na terenie gminy w miejscach najbardziej uczęszczanych, tablicach ogłoszeń, sklepach i w innych instytucjach. Informacje o projekcie zamieściła lokalna prasa, pojawiły się one również na stronach internetowych biblioteki i urzędu miejskiego. Zaprosiłyśmy do udziału też członków klubu emerytów nauczycieli.

Prowadziłyśmy też indywidualne rozmowy z użytkownikami biblioteki i mieszkańcami podczas lokalnych imprez zapraszając ich do udziału w kursie.

Dzięki prowadzonym działaniom promocyjnym bez trudu zgromadziłyśmy wymaganą, zadeklarowaną liczbę osób chętnych do udziału w kursie.

Na etapie przygotowań zakupiłyśmy materiały biurowe dla uczestników, aby mieli gdzie i czym zapisywać swoje notatki oraz ustaliłyśmy termin spotkania organizacyjnego.

 

 

 

 

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Materiały promocyjne: ulotki, plakaty, ogłoszenia
  •   Czas na rozmowy z potencjalnymi uczestnikami projektu
  •   Zakup materiałów biurowych
  •   Drukarka i komputery
  •   Aparat fotograficzny
  •   Znajomość środowiska lokalnego
  •   Zdolności organizacyjne
  •   Pomieszczenia do organizacji kursu
  •   Zakup artykułów spożywczych na poczęstunek
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie merytoryczne prowadzących poprzez udział w szkoleniach i webinariach
  2. Opracowanie materiałów promocyjnych i rozmieszczenie na tablicach ogłoszeń, w sklepach, bibliotekach, basenie, domu kultury, opiece społecznej, ośrodku zdrowia
  3. Rekrutacja uczestników w oparciu o znajomość lokalnego środowiska
  4. Przygotowanie sal komputerowych w czterech placówkach
  5. Zapewnienie sprzętu komputerowego dla każdego uczestnika
  6. Wsparcie informatyczne, sprawdzenie sprawności technicznej urządzeń oraz dostępności do kursu e-lerningowego
  7. Przygotowanie materiałów edukacyjnych i biurowych dla uczestników
  8. Ustalenie terminu spotkania organizacyjnego
  9. Zapewnienie poczęstunku
W trakcie realizacji

Projekt obejmował 6 spotkań, w tym jedno organizacyjne i 5 tematycznych związanych z problematyką konkretnych modułów. Podczas spotkania organizacyjnego uczestnicy zapoznali się ze sobą oraz prowadzącymi. Wypełniali test poziomujący oraz ankietę ewaluacyjną i podpisali zgody na wykorzystanie wizerunku do promocji projektu. Następnie ustalono terminy spotkań, które w każdej placówce dostosowano do oczekiwań i potrzeb zainteresowanych. W sumie odbyły się 24 spotkania w czterech placówkach. Uczestnicy podczas realizacji modułów mogli liczyć na pomoc prowadzących oraz wolontariuszek. Korzystaliśmy także ze wsparcia merytorycznego ekspertów FRSI przy bardziej szczegółowych i specjalistycznych zapytaniach . Na zakończenie każdego modułu kursanci wypełniali test wiedzy, który starali się wykonać na 100%. W trakcie zajęć korzystaliśmy z flipcharta, flamastrów wykonując dodatkowe zadania.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Przeszkoleni, kompetentni i empatyczni prowadzący
  •   Kurs internetowy z hasłami i loginami dla każdego uczestnika
  •   Zgoda na wykorzystanie wizerunku
  •   Flipchart, flamastry
  •   Test poziomujący, ankieta ewaluacyjna
  •   Sprzęt komputerowy
  •   Oznaczenie terytorium biblioteki umieszczone w widocznym miejscu
  •   Przygotowanie poczęstunku
  •   Dostęp do internetu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie się prowadzących, zapoznanie z tematyką modułu
  2. Przygotowanie poczęstunku
  3. Zapoznanie się uczestników
  4. Przedstawienie tematyki kursu oraz zasad pracy
  5. Rozdanie loginów, haseł uczestnikom, umieszczenie w widocznym miejscu oznaczenia terytorium
  6. Wypełnienie testu poziomującego oraz ankiet ewaluacyjnych oraz zebranie zgód na wykorzystanie wizerunku od każdego uczestnika
  7. Ustalenie terminów spotkań w każdej placówce indywidualnie
  8. Przeprowadzenie 5 szkoleń e-lerningowych w każdej placówce w oparciu o dostępny kurs on-line oraz scenariusze dla prowadzących
  9. Wspólne oglądanie filmików i dyskusje
  10. Chwila relaksu i dzielenie się wiedzą i doświadczeniami
Po zakończeniu

Po zrealizowaniu ostatniego modułu uczestnicy wypełniali elektronicznie końcową ankietę. Uroczyste podsumowanie połączone z wręczeniem certyfikatów odbyło się w bibliotece głównej w Ożarowie. Spotkanie uświetnili swoją obecnością goście: dyrektor NBP w Kielcach oraz dyrektor WBP w Kielcach, co podniosło rangę wydarzenia. Ze względu na realizację projektu w kilku placówkach, nie było możliwe zaproszenie ekspertów w trakcie trwania kursu. Na spotkaniu podsumowującym uczestnicy otrzymali garść ciekawej i przydatnej wiedzy , pamiątkowe certyfikaty i drobne upominki. Uroczystość zakończyła się okolicznościowym tortem, pamiątkowymi zdjęciami, rozmowami z gośćmi i zapewnieniami o chęci uczestnictwa w kursie zaawansowanym.

Jolanta Banach, Barbara Sałapa

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Goście: dyrektor NBP, dyrektor WBP
  •   Prowadzący kurs
  •   Certyfikaty
  •   Okolicznościowy tort
  •   Prezentacje
  •   Odpowiedni lokal
  •   Aparat fotograficzny
  •   Dobry nastrój :)
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wypełnienie końcowej ankiety przez uczestników
  2. Ustalenie terminu oficjalnego zakończenia projektu
  3. Zaproszenie gości oraz kursantów
  4. Przygotowanie prezentacji
  5. Zamówienie poczęstunku
  6. Wydrukowanie certyfikatów
  7. Wręczenie certyfikatów i upominków
  8. Wspólne pamiątkowe zdjęcia
  9. Posumowanie projektu przez organizatora
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Gdybyśmy realizowały projekt w jednej placówce warto byłoby zaprosić przedstawiciela banku, ubezpieczyciela, rzecznika ochrony praw konsumenta. Byłoby to ciekawe i bardzo rzetelne spojrzenie na dany temat osoby zajmującej się tym zawodowo.

Informacje dodatkowe

Materiały do przeprowadzenia kursu są bardzo dobrze przygotowane ale dają zarazem trenerom możliwości zmian, pogłębienia tematu. Realizując projekt należy zwracać szczególną uwagę na uczestników, ich potrzeby- przerwy, chwilę rozmowy,wymianę doświadczeń, pomoc przy komputerze lub uśmiech. Ale biblioteka zyskuje nowych, gotowych do działania, otwartych na propozycje uzytkowników.

Warto zadbać o gości, którzy poprzez swoją obecność na spotkaniach podnosza rangę kursu. Nasi uczestnicy byli bardzo zadowoleni, kiedy po uroczystym wręczeniu certyfikatów mogli spokojnie porozmawiać z dyrektorem NBP czy WBP.

Czekamy na kolejną edycję.