- Budżet działania: 825 zł
- Czas przygotowania: 2 tygodnie
- Czas trwania: 12 dni
- Liczba organizatorów: 3
- Liczba uczestników: 24
Miejsko- Gminna Bbiblioteka Publiczna w Rykach ( woj. lubelskie) podjęła wyzwanie wzięcia udziału w IV edycji programu "O finansach w bibliotece". Realizowaliśmy go po raz pierwszy. Zależało nam na uczestnictwie w tym przedsięwzięciu, ponieważ po zakończonych warsztatach komputerowych dla seniorów, które prowadzone były w naszej bibliotece, widzieliśmy ich ogromną satysfakcję. Często seniorzy sami się dopytywali, czy podobne warsztaty będą jeszcze u nas organizowane. Naszym celem było zwiększenie szans osób wykluczonych na czynny udział w życiu ekonomicznym przy użyciu nowoczesnych technologii. Projekt adresowny był do społeczności 50 + z całej gminy.
Po przeprowadzonych zjęciach widzimy ogromne plusy tego projektu. Najważniejszym z nich jest satysfakcja, że pomogliśmy osobom dojrzałym w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości. Ludzie nie korzystają z wielu udogodnień. Głównym powodem jest brak umiejętności i możliwości ich poznania. Często osoby im najbliższe nie mają czasu czy też cierpliwości, aby przekazać im swoją wiedzę. Biblioteka jest neutralnym i zaufanym miejcem, aby te wiadomości przekazać. Po kursie nasi uczestnicy zgodnie uznali, że obecnie czują się dużo pewniej, zarówno poruszając się w internecie, jak i w bankowości elektronicznej. Chętniej korzystają z kart płatniczych, wielu z nich przekonało się do plusów korzystania z kont internetowych, które okazały się całkiem proste w obsłudze. Przeprowadzony kurs wpłynął nie tylko na wzrost naszego czytelnictwa, ale również na ogólny wizerunek biblioteki. Wiele osób spojrzało na naszą instytucję jak na miejsce, gdzie można w miłym gronie spędzić czas, poznać nowych ludzi, czy też odświeżyć stare przyjaźnie. Zyskaliśmy nowych sprzymierzeńców, którzy często nas odwiedzają i niejednokrotnie nie mają ochoty opuszczać. Biorą czynny udział w wielu wydarzeniach naszej instytucji, spotkaniach autorskich, wystawach itp.
Pierwszym etapem przygotowawczym było przejście kursu e-learningowego dla prowadzących spotkania w bibliotekach. Następnym udział w webinariach i szkoleniach stacjonarnych. Po tym nastąpiły spotkania regionalne, na których dzieliliśmy się doświadczeniami i rozwiewaliśmy swoje wątpliwości z innymi przystępującymi do projektu bibliotekami. W między czasie rozpoczęliśmy nabór uczestników. Do tego celu wykorzystaliśmy plakaty, ulotki, informację w prasie, rozmowy indywidualne. Najbardziej trafionym sposobem pozyskania uczestników projektu okazały się jednak ogłoszenia parafialne, po których nasza lista się zapełniła. Aby dopełnić formalności zorganizowaliśmy spotkanie organizacyjne, na którym zapoznaliśmy się z uczestnikami i przedstawiliśmy ogólne założenia projektu. Po przygotowaniu merytorycznym pozostało tylko zadbać o odpowiedni sprzęt i poczęstunek dla seniorów.
-
Wiedza na temat projektu.
-
Promocja projektu i pozyskanie uczestników.
-
Zabezpieczenie dobrego sprzętu komputerowego.
-
Zorganizowanie spotkania organizacyjnego i wprowadzenie uczestników w tematykę kursu.
-
Wiedzę pozyskaliśmy podczas kursów
-
Do promocji wykorzystaliśmy ulotki, plakaty, ogłoszenia w prasie, ogłoszenia parafialne, rozmowy indywidualne
-
Sprzęt posiadliśmy z innych projektów
-
Scenariusz spotkania, dogodny termin
Plan naszych spotkań nie był rozciągnięty w czasie. Realizowaliśmy go w ciągu dwóch i pół tygodnia. Takie rozwiązanie odpowiadało nam ze względu na przystosowanie biblioteki do zajęć. Seniorzy również zadowoleni byli z tej propozycji, gdyż zbliżał się okres prac ogrodowych. Kurs prowadzony był w dwóch grupach. Każda z nich spotykała się, co drugi dzień. Dzięki temu kontakt z uczestnikami był stały, a relacje między nimi się zacieśniały. Grupy świetnie się zintegrowały, co pozytywnie wpływało na przebieg zajęć. Chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami i wiedzą życiową. Uważamy, że dzięki temu nabierali większej pewności siebie i chęci do działania. Staraliśmy się podkreślać, że ich wiedza życiowa jest bardzo ważna i pouczająca. Aby dodać im wiary w siebie i udowodnić, że na naukę nigdy nie jest za późno współprowadzącą szkolenia była nasza pracownica, która jest w wieku 50 +. Kontakt i nauka od rówieśników przychodzi łatwiej. Przy realizacji poszczególnych modułów poświęcaliśmy szczególnie dużo czasu na praktyczne ćwiczenia. Nic bowiem tak nie uczy, jak bezpośrednie zetknięcie się z problemem. Nasi emeryci dokładnie zapoznali się ze wszystkimi zakładkami demonstracyjnych kont internetowych, kalkulatorów walutowych itp. Nie szczędziliśmy czasu na wyjaśnianie wątpliwości i pytań. Istotną rolę odegrały nowoczesne monitory dotykowe. Sprawdziły się świetnie, ponieważ ich intuicyjne działanie ułatwiały obsługę komputerów, powiększanie zbyt małej czcionki. Aby zadbać o sprawny przebieg zajęć na każdym monitorze ustawione były skróty do najistotniejszych stron projektu.
-
Plan spotkań dogodny dla uczestników
-
Materiały edukacyjne, stałe łącze internetowe, sprzęt komputerowy
-
Poczęstunek
-
Aparat fotograficzny
-
Dla każdego z uczestników wydrukowaliśmy plan spotkań
-
Dla każdego z uczestników otrzymaliśmy gotowe materiały, my dokupiliśmy teczki, zeszyty na notatki, długopisy. Po każdym module drukowaliśmy przydatne linki.
-
Przerwa na kawę i ciastko była bardzo potrzebna. długie siedzenie przy stanowiskach komputerowych jest bardzo męczące.
-
Ważne aby sprzęt fotograficzny był zawsze sprawny i naładowany:)
Zakończenie projektu odybyło się na dodatkowym spotkaniu obu grup. Po krótkim podsumowaniu całego projektu, wymianie wrażeń przez uczestników, każdemu z nich wręczone zostały certyfikaty potwierdzające uczestnictwo i nabycie nowych umiejętności podczas szkolenia. Niespodzianką przygotowaną przez naszą bibliotekę był słodki poczęstunek - tort w formie świnki - skarbonki.
Na 13. maja planowane jest spotkanie "Podaj dalej". Spotkanie połączone będzie z seminarium szkoleniowym dla bibliotekarzy z powiatu ryckiego. Będziemy zachęcać inne biblioteki do udziału w przyszłych (mamy nadzieję) edycjach projektu oraz pokażemy jak wiele już zyskaliśmy dzięki udziałowi w tegorocznej edycji.
-
Ustalenie terminu spotkania
-
Organizacja poczęstunku
-
Przygotowanie sali
-
Przygotowanie certyfikatów
-
Spotkanie ,,Podaj dalej"
-
Ustalenie terminu spotkania i zaproszenie gości
-
Zamówienie tortu
-
Zadbanie o wygodę i komfort gości
-
Wręczenie certyfikatów ew. drobnych upominków
-
Poinformowanie bibliotek o organizacji spotkania i zaproszenie ich do biblioteki na ustalony termin.
Jesteśmy zadowoleni z przeprowadzonego projektu. Sądzimy, że był dopracowany
Jedyne co chcieli byśmy zmienić to czas jego trwania. Szkoda, że tak szybko się skończył. Grupy bardzo się zintegrowały co wypłynęło podczas dnia kobiet. Jeden z uczestników przygotował dla "płci pięknej" tort oraz kwiaty. Dochodzą do nas informację, że uczestnicy pozostają w stałych kontaktach. Wszyscy dopytują się o kolejne szkolenia.