• Sceariusz
  • Publikacja: 21.04.2016
  • Edycja: 05.05.2016
  • 1 
Moc finansów należy do nas!
Moc finansów należy do nas!

  • Budżet działania: 1000 zł
  • Czas przygotowania: 2 tygodnie
  • Czas trwania: 2 miesiące
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Nasza instytucja - Gminna Biblioteka Publiczna w Krasocinie (woj. świętokrzyskie) wzięła udział w IV edycji projektu ,,O finansach w bibliotece". Celem naszego udziału w tym przedsięwzięciu było zwiększenie aktywizacji osób po 50 roku życia do uczestnictwa w życiu biblioteki i przełamanie barier związanych z nowoczesną bankowością.Pierwsze kroki przygotowań poczyniłyśmy już w listopadzie, kiedy dowiedzieliśmy się o zakwalifikowaniu nas do projektu. Wtedy też pewną część naszych użytkowników poinformowaliśmy o zbliżającym się kursie w naszej bibliotece. Pomimo braku konkretnych wiadomości na temat kursu, sama nazwa projektu cieszyła się już dużym zainteresowaniem wśród czytelników biblioteki. Chciałyśmy zebrać jak największą liczbę uczestników, aby każdy mógł skorzystać z oferty projektu ze względu na jego pozytywne aspekty, zwłaszcza dla osób po 50 roku życia. Osoby te do tej pory raczej unikały nowinek technicznych. To właśnie oni potrzebowali rzetelnej wiedzy na temat szybkiego rozwoju bankowości elektronicznej i innych zagadnień. Naszym celem było zorganizowanie spotkań dla tak dużej grupy ze względu na posiadanie przez bibliotekę dużego zaplecza nowoczesnego sprzętu komputerowego. Pierwszą myślą było-musimy mieć plan- gdzie i do kogo możemy trafić z tą propozycją. Analiza społeczności gminy pozwoliła nam na wyznaczenie celu.

Dlaczego warto?

Najważniejszą rzeczą jaką zauważyłyśmy podczas szkolenia - to ta niesamowita chęć nauki osób po 50 roku życia. Kursanci z zapałem przychodzili na spotkania i przyswajali nową wiedzę. Spędzony razem czas dał motywację i inspirację do nowego działania w zakresie nie tylko finansów, ale również pozwolił na nawiązanie nowych, głębszych relacji. To niesamowite jak ludzie dobrze czują się w grupie, razem rozwiązują problemy, pomagają sobie nawzajem. Czas tak szybko minął, że z żalem kończyliśmy szkolenie. Warto brać udział w tym przedsięwzięciu dlatego, że kurs w formie on-line jest świetną formą do nauki. Kurs bardzo się podobał, a sami uczestnicy dopytywali się, czy w przyszłym roku też będą mogli wziąć udział. Poruszana tematyka na szkoleniach odpowiadała uczestnikom. Znakomicie odnaleźli się w wirtualnym świecie finansów. Oprócz tego zwiększyła się ich świadomość bezpiecznego korzystania z nowinek technicznych, ktore ułatwiają bezpieczne poruszanie się w świecie nowoczesnej bankowości.

W trakcie przygotowania

Projekt rozpoczęliśmy od udziału w webinariach oraz w szkoleniu stacjonarnym w celu pozyskania informacji i wiedzy na temat sprawnej organizacji i przeprowadzenia szkoleń. Pierwszy krokiem było zapoznanie się ze szczegółami projektu. Nie obyło się również bez poszukiwania informacji w Internecie o poprzednich edycjach projektu. Wszystkie wątpliwości oraz pytania kierowałyśmy bezpośrednio do FRSI oraz w dalszej kolejności do trenera regionalnego. W trakcie pojawiły się także obawy dotyczące- czy damy radę zrealizować projekt zgodnie z wytycznymi i czy uda nam się zorganizować tak sporą liczbę chętnych do wzięcia udziału w szkoleniu. Naszym celem okazała się więc szeroko rozumiana reklama projektu. Starałyśmy się dotrzeć do jak największej liczby osób po 50 roku życia, którzy chętnie skorzystali by z darmowych szkoleń. Nawiązaliśmy współpracę z Wójtem Gminy Krasocin, który pozwolił umieścić informację o szkoleniu na stronie internetowej urzędu; radnymi (którzy przekazali informację o kursie swoim mieszkańcom); Klubem Seniora; lokalnymi sklepami, aptekami, instytucjami, w których zostały porozwieszane plakaty promujacę akcję ,,O finansach w bibliotece". Wybrałyśmy się także na spotkanie Koła Gospodyń Wiejskich, podczas którego przedstawiłyśmy zalety kursu o finansach. Plakaty i ulotki porozwieszane zostały w filialnych placówkach bibliotecznych. I udało się! Obawy na szczęście okazały się bezzasadne. Trzeba docierać wszędzie tam, gdzie można znaleźć potencjalnych odbiorców.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Szczegółowa wiedza na temat projektu.
  •   Promocja projektu i informacja o nim.
  •   Zebranie odpowiedniej liczby uczestników.
  •   Baza lokalowa i sprawny sprzęt komputerowy.
  •   Przygotowanie do spotkania organizacyjnego.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Pozyskanie potrzebnej wiedzy poprzez udział w webinariach i szkoleniu stacjonarnym podczas których wymienilysmy doświadczenia na temat dziaalnosci naszych bibliotek w tym zakresie.
  2. Przygotowanie i umieszczenie informacji-plakatu na stronie internetowej biblioteki, Urzędu Gminy, portalu społecznościowym facebooku, na telebimie biblioteki i w lokalnej prasie. Ponadto zostały przygotowane i rozdane ulotki z ofertą kursu. Plakaty umiszzono rownież w okolicznych sklepach, ośrodkach zdrowia, pocztach, bankach i inych placówkach publicznych. Informację o szkoleniu przekazywali także radni, pracownicy pozamiejscowych filialnych bibliotek. Odwiedziłysmy także panie z Koła Gospodyń Wiejskich, aby przedstawic im zalety kursu.
  3. Większość uczestników sama wyrażała chęć udziału w kursie, dzięki tak szerokiej promocji projektu. Pozostali zgłaszali się poprzez przekazaniu informacji przez osoby trzecie.
  4. Przygotowanie czytelni internetowej do realizacji zadań projektu. Sprawdzenie sprzętu znajdującego się w czytelni, ale także dodatkowych laptopów przygotowanych do kursu.
  5. Poinformowanie o terminie spotkań wszystkich uczestników.
W trakcie realizacji

Kluczowym etapem projektu było wskazanie dobrych stron korzystania z elektronicznych usług bankowych i pogłębieniu wiedzy z zakresu edukacji ekonomicznej. Priorytetem i głównym celem było przekonanie, nauczenie i rozwianie wszelkich wątpliwości z zakresu korzystania z usług bankowych przez Internet oraz wskazanie podmiotów, które czuwają nad zabezpieczeniem naszej działalności w sieci. W trakcie trwania szkoleń zagadnienia były przekazywane uczestnikom w sposób skrupulatny i dostosowany do trybu pracy osób po 50 roku życia. Do realizacji projektu zaproszeni zostali: ekspert z banku komercyjnego, a także przedstawiciele Narodowego Banku Polskiego z Oddziału Kielce. Spotkania bardzo podobały się kursantom, podczas których mogli zadawać pytania ekspertom z dziedziny bankowości. Głównym problemem podczas organizacji spotkań była trudność w ustaleniu terminów i pogodzeniu ich godzin pracy do spotkań organizowanych przez bibliotekę.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Spotkanie organizacyjne.
  •   Spotkania poświecone poszczególnym modułom i aktywny udział uczestników.
  •   Sprzęt komputerowy.
  •   Materiały szkoleniowe.
  •   Poczęstunek.
  •   Aparat fotograficzny.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Na spotkaniu organizacyjnym przedstawiliśmy główne cele i zadania projektu, a także zapoznaliśmy uczestników z zasadami obowiązującymi podczas kursu. Wymieniliśmy także etapy (moduły), które będą realizowane. Odbyło się także wypełnienie zgód uczestników kursu na wykorzystanie i rozpowszechnianie wizerunku uczetnika oraz danych osobowych na potrzeby realizacji projektu. Przeprowadziliśmy ankietę poziomujacą w celu weryfikacji umiejętności uczestników z zakresu finansów.
  2. Na jednym spotkaniu przerabialiśmy jeden moduł tematyczny oparty na kursie e-lerningowym, ktory kończył się testem wiedzy z danej pratii materiału. Na każdym spotkaniu uczestnicy wpisywali się na listę obecności. Na pierwszym spotkaniu dotyczacym budzetu domowego kusanci otrzymali loginy i PIN-y niezbędne do korzystania z kursu e-larningowego. Zaproszeni eksperci byli obecni na drugim spotkaniu poświęconym Bankowi przez Internet (dyrektor banku komercyjnego) oraz podczas ostatnich zajęć dotyczacych Banku Centralnego (z-ca dyrektora i starszy specjalista ds. komunikacji społecznej.
  3. Nowoczesny i liczny sprzęt komputerowy, który był sprawdzany przed każdymi zajeciami, pozwolił na sprawne i szybkie przeprowadzenie szkolenia. Na każdym spotkaniu korzystalismy także z nowoczesnego rzutnika, na którym realizowalismy wspólnie materiał szkoleniowy.
  4. Na każdych zajęciach były rozdawane wcześniej przygotowane materiały dydaktyczne wybranych partii materiałów. Materiały przygotowane były przez FRSI.
  5. Podczas każdego spotkania uczestnicu szkolenia mieli zapewniony poczęstunek, a przerwy na jego konsumcje były dostosowane do tempa pracy uczestników.
Po zakończeniu

Zakończenie kursu odbyło się na dodatkowym spotkaniem obu grup, podczas którego wręczone zostały certyfikaty potwierdzajace uczestnictwo i umiejętności nabyte podczas szkolenia. Przy słodkim poczęstunku i dobrej kawie uczestnicy mile wspominali szkolenie i zachęcali władze biblioteki do wzięcia udziału w kolejnej edycji projektu.

Po zakończonym kursie zorganizowaliśmy kolejne spotkanie z uczestnikami kursu na którym podsumowaliśmy calość akcji " O finansach .... w bibliotece ". Każdy mógł podzielić się swoimi odczuciami z przebiegu kursu oraz pochwalić się nabytymi umiejętnościami, które wykorzystuje teraz w codziennym życiu.

Etapem kończącym projekt było spotkanie ,,Podaj dalej", majace na celu zachecenie i pokazanie pozytywnych aspektów płynacych z realizacji projektu innym bibliotekom. Uczestnikami spotkania były: Biblioteka Publiczna we Włoszczowie oraz jej filie (Kurzelów, Czarnca, Bebelno, Konieczno), Gminna Biblioteka Publiczna w Kluczewsku, Gminna Biblioteka Publiczna w Seceminie oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Radkowie Więcej informacji ze spotkania na naszej na funpage biblioteki i facebooku:

http://biblioteka-krasocin.pl/czytaj,Spotkanie Podaj dalej,511

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1007274525977218&id=632835830087758

 

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zorganizowanie spotkania na zakończenie projektu.
  •   Informacja dla uczestników.
  •   Organizacja poczęstunku.
  •   Przygotowanie sali.
  •   Ustalenie dodatkowego spotkania z uczestnikami.
  •   Spotkanie ,,Podaj dalej".
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Ustalenie terminu spotkania, przygotowanie certyfikatów.
  2. Poinformowanie uczestników o terminie zakończenia szkolenia.
  3. Zamówienie torta, zrobienie zakupów na poczęstunek (soki, woda, owoce, ciastka, paluszki.....).
  4. Ustawienie stolików, krzeseł, przygotowanie zastawy stołowej oraz przygotowanie gazetki i ścianki biblioteki informujacej o zakończonym kursie.
  5. Wyznaczenie terminu spotkania, przygotowanie kamery i aparatu, potrzebne do nakręcenia relacji uczestników szkolenia.
  6. Poinformowanie bibliotek o organizacji spotkania i zaproszenie ich do biblioteki na ustalony termin.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Kursanci tak chętnie przeglądali porównywarki cen, liczyli w kalkulatorach, dyskukotowali na różne tematy że brakowało nam czasu, aby tym zagadnieniom poświęcić więcej uwagi. Chcieliśmy również zaprosić Rzecznika Praw Konsument oraz przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej, ale ich godziny pracy kolidowały z godzinami naszych spotkań.

 

Tutaj znajduje się link do naszej galerii (film) z realizacji przedsięwzięcia:

https://www.youtube.com/watch?v=bTqx6WjuJbE&feature=youtu.be

Informacje dodatkowe

 

Tutaj znajduje się link do naszej galerii (film) z realizacji przedsięwzięcia:

https://www.youtube.com/watch?v=bTqx6WjuJbE&feature=youtu.be

 

Projekt jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej a jego założenia są zgodne z Programem Rozwoju Bibliotek.