- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1 miesiąc
- Czas trwania: 6 miesięcy
- Liczba organizatorów: 3
- Liczba uczestników: 15-20
Spotkania służą przekazaniu uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu inwestowania i są prowadzone przez trenerów personalnych prywatnej firmy zewnętrznej, z którą mamy podpisane bezkosztowe porozumienie. Każdy cykl to ok. 6 spotkań organizowanych raz w miesiącu (cykle różnią się miedzy sobą tematyką spotkań). Poszczególne zajęcia trwają ok. 3 godziny i są podzielone na dwie części - teoretyczną ok. 60 min i praktyczną do 120 min. Podczas części teoretycznej trenerzy przekazują treści merytoryczne, które w tym cyklu dotyczą: słownika pojęć z zakresu inwestowania oraz kolejno poszczególnych form inwestowania w: papiery wartościowe, biznesy, nieruchomości, towary i surowce, a także wiedzę, kreatywność i pomysłowość. Z kolei podczas części praktycznej trenerzy wykorzystują symulacyjną grę ekonomiczną Cashflow 101 do odpowiedniego zobrazowania wykładanych treści.
CELE OGÓLNE: zapoznanie się z różnymi możliwościami inwestowania pieniędzy, poznanie zasad planowania działań inwestycyjnych w obrębie budżetu domowego, wyjaśnienie pojęć z zakresu finansów i inwestowania, nabycie umiejętności związanych z opracowywaniem własnej strategii inwestycyjnej, rozwijanie umiejętności społecznych oraz interpersonalnych, poznanie zasad gry Cashflow 101.
CELE SZCZEGÓŁOWE: po zajęciach słuchacz wie, jakie są formy inwestowania pieniędzy, słuchacz zapamiętuje definicje pojęć, niezbędnych do prawidłowego poruszania się w świecie inwestycji, w wyniku zajęć kursant potrafi samodzielnie podjąć decyzję z jakiej formy inwestowania skorzystać, wie w jaki sposób wykorzystać rozgrywkę gry Cashflow do praktycznego zrozumienia omawianych zagadnień, w wyniku lekcji uczeń zostaje zachęcony do bardziej kreatywnego zarządzania własnym budżetem.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Materiały biurowe: flamastry, flipchart.
Stoliki ustawione w trzy sześcioosobowe wyspy.
Gra symulacyjna Cashflow 101.
Część organizacyjna
-
Sprawdzenie sali i sprzętu.
-
Przywitanie słuchaczy i przedstawienie planu działania na 3h.
-
Wskazanie korzyści płynących z odbycia szkolenia.
-
Zaproponowanie mówienia sobie po imieniu i ośmielenie słuchaczy poprzez krótką rozmowę. Każdy z słuchaczy przedstawia się, mówi o tym co go zmotywowało do przyjścia na zajęcia oraz czego po nich oczekuje.
Część zasadnicza
-
Część teoretyczna – trenerzy podczas zajęć realizują swój autorski program. Poszczególne zajęcia dotyczą innego zagadnienia z obszaru inwestowania (punkty od 1-6).
-
Część praktyczna – część praktyczną stanowi rozgrywka symulacyjnej gry ekonomicznej Cashflow 101 (punkt 7).
-
Słownik pojęć - to warsztat rozpoczynający cykl. Dzięki niemu uczestnicy poznają podstawowe słownictwo i terminologię ułatwiającą zrozumienie tego, o czym będzie mowa podczas kolejnych spotkań.
-
Papiery wartościowe – uczestnicy mogą przekonać się, jakie są możliwości inwestycji w papiery wartościowe (np. na Giełdzie Papierów Wartościowych czy rynku Forex), pozwalające osiągnąć zysk.
-
Biznesy – spotkanie podczas którego uczestnicy poznają korzyści płynące nie tylko prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ale także z inwestowanie w działalność innych.
-
Nieruchomości – trenerzy prezentują rynek nieruchomości jako szansę na stabilną inwestycję. Przedstawiają oni zarówno korzyści, jak i potencjalne zagrożenia tego typu przedsięwzięć.
-
Towary i surowce - praktyczne informacje o możliwościach zarabiania na towarach i surowcach. Podczas spotkania uczestnicy poszerzają swoją wiedzę o informacje z branży handlu i obrotu surowcami.
-
Wiedza, kreatywność i pomysłowość - garść praktycznych informacji o możliwościach zarabiania na własnej twórczości i kreatywności. Podczas spotkania uczestnicy poznają możliwości zarabiania m.in. na tantiemach i patentach.
-
Gra Cashflow nie tylko uczy jak inwestować i pozyskiwać aktywa, ale przede wszystkim, jak zachować się w różnych sytuacjach rynkowych. Na starcie każdy gracz losuje zawód, status rodzinny, wysokość zarobków i zobowiązania finansowe (kredyty, pożyczki, rachunki). Po planszy gracze poruszają się pionkami w kształcie szczura. Pierwszym etapem jest wyścig szczurów, którego celem jest podniesienie przychodów gracza do poziomu, na którym będą przekraczały wydatki. Pionek może zatrzymać się na jednym z trzech rodzajów pól: transakcyjnym, losowym lub rynkowym. Dopiero jednak po zrealizowaniu etapu pierwszego gracz przechodzi do fazy szybkiego toru, której przedmiotem jest realizacja założonego przed rozpoczęciem gry celu (marzenia) bądź zwiększenie miesięcznego cash flow o 50 tys. dolarów, poprzez umiejętne inwestowanie i pomnażanie pieniędzy.
Podsumowanie
Zarówno zajęcia jak i rozgrywka zostają podsumowane podczas dyskusji. Uczestnicy dzielą się swoimi wrażeniami.