- Budżet działania: 100 zł
- Czas przygotowania: 1 dzień
- Czas trwania: 1-2 dzień
- Liczba organizatorów: 1-2
- Liczba uczestników: 15-20
Scenariusz ten można wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą z rodzin migrujących (wewnątrz kraju, a także poza jego granice) lub szukających swoich korzeni kulturowych. W przypadku młodszych dzieci wskazana jest obecność ich rodziców lub opiekunów (dzieci będą potrzebowały pomocy technicznej, a także asystowania im podczas realizacji zadania). Opisana metoda stosowana jest w pracy z dziećmi z rodzin polskich mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Scenariusz opracowany przez Annę Jurek (Centrum Pomocy Rodzinie przy Polish Psychologists’ Association) w ramach realizacji zadania "Ogólnopolski kongres bibliotek: Włącz różnorodność!", dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2015.
Zdjęcie: Ogólnopolski kongres bibliotek: Włącz różnorodność! / Archiwum Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego / fot. Katarzyna Piądłowska, fotosynteza.net.pl
Dzięki temu działaniu dzieci i młodzież stworzą pamiętniki, składające się ze zdjęć miejsc i osób ze swojego otoczenia, które będą przypominały o ulubionych miejscach i osobach (gdy dziecko/młoda osoba zmienia miejsce zamieszkania), a także będą dokumentami przeszłości kulturowej dziecka i rodziny.
W tym działaniu ważna jest dla osób uczestniczących wcześniejsza rozmowa z członkami rodziny, zdobycie wiedzy o miejscu pochodzenia oraz rodzinnych zwyczajach czy tradycjach.
Dzięki temu dzieci i młodzież przygotują na warsztat:
• informacje, skąd pochodzą ich rodziny, jakie wiążą się z tym historie i miejsca, wycinek mapy,
• kopie zdjęć z albumu rodzinnego oraz współczesne zdjęcia członków rodziny,
• zdjęcia/obrazki ważnych dla rodziny przedmiotów,
• teksty piosenek, przyśpiewek czy powiedzonek powtarzanych w rodzinie,
• przepisy na potrawy, które przygotowuje się w rodzinie (np. z historią pochodzenia potrawy w danej rodzinie).
Do zilustrowania informacji o rodzinie można również skorzystać z materiałów książkowych i Internetu.
Osoba prowadząca powinna:
• posiadać wiedzę nt. tożsamości kulturowej i jej znaczenia dla rodziny,
• posiadać wiedzę, czym są zwyczaje, rytuały i symbole kulturowe.
-
Pocztówki lub zdjęcia z rodzinnej miejscowości i okolic.
-
Zeszyty, do których uczestnicy i uczestniczki będą wklejać zdjęcia i przygotowane materiały oraz opisywać je.
-
Klej do papieru.
-
Długopisy i flamastry.
-
Wprowadzenie do tematu – czym jest pamiętnik i jaki jest jego cel (stworzenie zapisu korzeni kulturowych dziecka/młodej osoby) (20 min.).
-
Rozmowa z osobami uczestniczącymi na następujące tematy: (1) miejsce pochodzenia rodziny i tożsamość kulturowa – czym są i jak wpływają na to, kim jesteśmy i jakie zwyczaje pielęgnujemy; (2) zwyczaje, rytuały i symbole kulturowe – czym są i jaki mają wpływ na to, czym się różnimy od innych? (20 min.).
-
Przygotowanie z osobami uczestniczącymi w spotkaniu planu pracy, uwzględniającego informacje i materiały, które przyniosły osoby uczestniczące; obejrzenie przyniesionych materiałów (15 min.).
-
Znalezienie symboli kulturowych miejsca zamieszkania lub pochodzenia członków rodzin dzieci/młodzieży uczestniczących w warsztacie – jeśli nie zostały one przekazane przez rodziców lub opiekunów, można poszukać ich w Internecie (20 min.).
-
Przygotowywanie pamiętników – naklejanie zdjęć oraz przygotowanych wcześniej czy znalezionych podczas warsztatu materiałów oraz opisanie, co się na nich znajduje (45 min.).
-
Prezentacja gotowych pamiętników (15 min.).
• Podczas przygotowań do warsztatu warto zaangażować rodziny uczestników i uczestniczek. Bez wsparcia rodziców, opiekunów, dziadków i babć dzieci/młode osoby będą miały trudność z wykonaniem zadania.
• Podczas prezentacji gotowych pamiętników warto przypomnieć, że są one wspomnieniem, zapisem przeszłości, ale mogą być też traktowane jako sposób na przedstawienie się dziecka/młodej osoby w nowym środowisku.
• Dla mniejszych dzieci, które np. idą do nowego przedszkola, może to być coś, co zabiorą ze sobą – jak ulubioną maskotkę – i będą do tego wracać w chwili smutku, tęsknoty za kimś z rodziny.
Źródła wiedzy, materiałów i inspiracji znajdziesz w scenariuszu zamieszczonym w serwisie biblioteki.org .