• Sceariusz
  • Publikacja: 01.04.2016
  • Edycja: 01.04.2016
  • 1 
Pamiętnik dziecka migrującego
Pamiętnik dziecka migrującego

  • Budżet działania: 100 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1-2 dzień
  • Liczba organizatorów: 1-2
  • Liczba uczestników: 15-20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Scenariusz ten można wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą z rodzin migrujących (wewnątrz kraju, a także poza jego granice) lub szukających swoich korzeni kulturowych. W przypadku młodszych dzieci wskazana jest obecność ich rodziców lub opiekunów (dzieci będą potrzebowały pomocy technicznej, a także asystowania im podczas realizacji zadania). Opisana metoda stosowana jest w pracy z dziećmi z rodzin polskich mieszkających w Wielkiej Brytanii.

Scenariusz opracowany przez Annę Jurek (Centrum Pomocy Rodzinie przy Polish Psychologists’ Association) w ramach realizacji zadania "Ogólnopolski kongres bibliotek: Włącz różnorodność!", dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2015.

Zdjęcie: Ogólnopolski kongres bibliotek: Włącz różnorodność! / Archiwum Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego / fot. Katarzyna Piądłowska, fotosynteza.net.pl

Dlaczego warto?

Dzięki temu działaniu dzieci i młodzież stworzą pamiętniki, składające się ze zdjęć miejsc i osób ze swojego otoczenia, które będą przypominały o ulubionych miejscach i osobach (gdy dziecko/młoda osoba zmienia miejsce zamieszkania), a także będą dokumentami przeszłości kulturowej dziecka i rodziny.

W trakcie przygotowania

W tym działaniu ważna jest dla osób uczestniczących wcześniejsza rozmowa z członkami rodziny, zdobycie wiedzy o miejscu pochodzenia oraz rodzinnych zwyczajach czy tradycjach.

Dzięki temu dzieci i młodzież przygotują na warsztat:

• informacje, skąd pochodzą ich rodziny, jakie wiążą się z tym historie i miejsca, wycinek mapy,

• kopie zdjęć z albumu rodzinnego oraz współczesne zdjęcia członków rodziny,

• zdjęcia/obrazki ważnych dla rodziny przedmiotów,

• teksty piosenek, przyśpiewek czy powiedzonek powtarzanych w rodzinie,

• przepisy na potrawy, które przygotowuje się w rodzinie (np. z historią pochodzenia potrawy w danej rodzinie).

Do zilustrowania informacji o rodzinie można również skorzystać z materiałów książkowych i Internetu.

 

Osoba prowadząca powinna:

• posiadać wiedzę nt. tożsamości kulturowej i jej znaczenia dla rodziny,

• posiadać wiedzę, czym są zwyczaje, rytuały i symbole kulturowe.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Pocztówki lub zdjęcia z rodzinnej miejscowości i okolic.
  •   Zeszyty, do których uczestnicy i uczestniczki będą wklejać zdjęcia i przygotowane materiały oraz opisywać je.
  •   Klej do papieru.
  •   Długopisy i flamastry.
W trakcie realizacji

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wprowadzenie do tematu – czym jest pamiętnik i jaki jest jego cel (stworzenie zapisu korzeni kulturowych dziecka/młodej osoby) (20 min.).
  2. Rozmowa z osobami uczestniczącymi na następujące tematy: (1) miejsce pochodzenia rodziny i tożsamość kulturowa – czym są i jak wpływają na to, kim jesteśmy i jakie zwyczaje pielęgnujemy; (2) zwyczaje, rytuały i symbole kulturowe – czym są i jaki mają wpływ na to, czym się różnimy od innych? (20 min.).
  3. Przygotowanie z osobami uczestniczącymi w spotkaniu planu pracy, uwzględniającego informacje i materiały, które przyniosły osoby uczestniczące; obejrzenie przyniesionych materiałów (15 min.).
  4. Znalezienie symboli kulturowych miejsca zamieszkania lub pochodzenia członków rodzin dzieci/młodzieży uczestniczących w warsztacie – jeśli nie zostały one przekazane przez rodziców lub opiekunów, można poszukać ich w Internecie (20 min.).
  5. Przygotowywanie pamiętników – naklejanie zdjęć oraz przygotowanych wcześniej czy znalezionych podczas warsztatu materiałów oraz opisanie, co się na nich znajduje (45 min.).
  6. Prezentacja gotowych pamiętników (15 min.).
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

• Podczas przygotowań do warsztatu warto zaangażować rodziny uczestników i uczestniczek. Bez wsparcia rodziców, opiekunów, dziadków i babć dzieci/młode osoby będą miały trudność z wykonaniem zadania.

• Podczas prezentacji gotowych pamiętników warto przypomnieć, że są one wspomnieniem, zapisem przeszłości, ale mogą być też traktowane jako sposób na przedstawienie się dziecka/młodej osoby w nowym środowisku.

• Dla mniejszych dzieci, które np. idą do nowego przedszkola, może to być coś, co zabiorą ze sobą – jak ulubioną maskotkę – i będą do tego wracać w chwili smutku, tęsknoty za kimś z rodziny.

Źródła wiedzy, materiałów i inspiracji znajdziesz w scenariuszu zamieszczonym w serwisie biblioteki.org .