- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1 dzień
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 1000
Instagram to prężnie rozwijające się medium społecznościowe, które umożiwia użytkownikom publikowanie atrakcyjnych treści w formie wizualnej.
Jak każda nowość, może nas nieco onieśmielać na samym starcie, dlatego przygotowałam kilka prostych wskazówek, które pozwolą szybko i w kilku krokach rozpocząć przygodę z tą aplikacją. Wystarczy Ci 20 minut na to, by założyć nowe konto, opublikować pierwsze zdjęcie i zapoznać się z podstawowymi funkcjonalnościami.
Instagram to świetne miejsce, w którym swoje działania może zacząć promować również biblioteka. W jaki sposób? Za pomocą zdjęć, np. przedstawiających nowe bibliotekarskie zbiory, działania podejmowane w przestrzeni biblioteki, bibliotekarzy i czytelników między regałami, czy też wydarzenia mające miejsce w przestrzeni biblioteki.
Aplikacja jest darmowa, prosta w obsłudze i umożliwiająca nawiązanie szybkich relacji z innymi użytkownikami. Jeśli czytelnicy Twojej biblioteki znają i lubią Instagram, zdecydowanie warto wypróbować ten kanał promocji.
Zainstaluj aplikację Instagram na swoim telefonie.
-
Smartfon
-
Dostęp do internetu w telefonie
-
Z menu aplikacji wybierz Sklep Play (system Android) lub AppStore (iOS)
-
Wyszukaj w sklepie aplikacji Instagram i ją zainstaluj (jest bezpłatna)
-
Po zainstalowaniu aplikacja dostępna jest w menu Twojego telefonu.
-
Zarejestruj się na Instagramie.
-
Potwierdź swój adres e-mail.
-
Rozpocznij korzystanie z aplikacji.
Wykonaj 7 prostych kroków, które nie są czasochłonne, a pozwolą Ci szybko zaprzyjaźnić się z Instagramem i poznać jego podstawowe funkcje.
-
Aplikacja Instagram
-
Dostęp do internetu w telefonie
-
Logo biblioteki
-
Zdjęcie do opublikowania w aplikacji Instagram
-
Edytuj swój instagramowy profil: - Imię i nazwisko - tutaj najlepiej będzie wpisać nazwę biblioteki. Strona www - to ważne miejsce, ponieważ ten link będzie klikalny i pomoże Ci w promocji strony, bloga biblioteki, czy też strony wydarzenia. Nazwa użytkownika - możesz ją zmienić, dostosowując do własnych potrzeb - warto by nazwa była krótka i łatwa do zapamiętania. Staraj się unikać skomplikowanych ciągów liter i cyfr - postaw na prostotę. Uzupełnij też biogram - tutaj umieść opis, czyli kilka zwięzłych słów na temat biblioteki.
-
Ustaw zdjęcie profilowe - najlepiej by było to logo biblioteki, albo inny książkowy symbol.
-
Udostępnij pierwsze zdjęcie na profilu - możesz wybrać jedno gotowe z galerii swoich zdjęć z telefonu lub wykonać całkiem nowe zdjęcie (np. zdjęcie książkowych regałów w Twojej bibliotece, a może na powitanie pokusicie się na selfie z czytelnikami?). Wybrane zdjęcie możesz edytować i wykorzystać szeroki wybór filtrów - pobaw się i potestuj różne opcje.
-
Zanim Twoje zdjęcie wyląduje na Instagramowym profilu, zadbaj o jego odpowiedni opis, w przeciwnym wypadku nikt zdjęcia nie zobaczy. Napisz kilka słów w opisie, przywitaj się na Instagramie. Do tego koniecznie dodaj hashtagi, czyli hasła poprzedzone znakiem #, które pozwalają na porządkowanie treści dotyczących określonego tematu (klikając w hashtag widzisz różne inne zdjęcia w danym temacie opublikowane przez innych użytkowników). Po prostu wpisz kilka hashtagów w treści opisu zdjęcia. Na starcie polecam Ci kilka popularnych hashtagów, które pozwolą Ci dotrzeć do większej ilości użytkowników: np. #book #bookworm #bookstagram
-
Oprócz hashtagów warto (z dużym umiarem i tylko w uzasadnionych przypadkach!) oznaczać w opisie naszego zdjęcia konkretne osoby - użytkowników Instagrama. Przykładowo możesz w ten sposób oznaczyć autora, który brał udział w spotkaniu w Twojej bibliotece. Wówczas powiadomienie o dodanym przez Ciebie zdjęciu dotrze bezpośrednio do oznaczonej osoby, a dzięki temu zdjęcie nie umknie jej uwadze. Jak to zrobić? Wystarczy, że przed nazwą danego profilu umieścisz znak @ Jeśli założysz profil swojej biblioteki na Instagramie możesz mnie oznaczyć w taki sposób w opisie Twojego zdjęcia: @paulinapamula.pl - z przyjemnością będę obserwować Twoje poczynania na tej platformie! :) Po dodaniu interesujących Cię hashtagów i opisu dodaj zdjęcie do profilu klikając na strzałkę (prawy góry róg).
-
Zacznij obserwować inne profile na Instagramie. Zobacz, jak inni wykorzystują swoje konta do promocji działań. Wejdź w interakcję komentując ich zdjęcia. Jak znaleźć inne biblioteki na Instagramie? Zerknij na poniższy załącznik. Kliknij w nazwę wybranego profilu, a następnie w "Obserwuj" (od teraz w instagramowych aktualnościach zobaczysz nowe zdjęcia dodawane z tego profilu).
-
Polub zdjęcia udostępniane przez innych użytkowników. Na Instagramie możemy komentować i polubiać zdjęcia dowolnego użytkownika (nie musimy go obserwować, ani on nas). Jeśli chcesz polubić zdjęcie, kliknij na serduszko pod nim lub dwa razy pacnij w fotografię.
Warto powiadomić fanów na Facebooku o naszym nowym instagramowym profilu, udostępniając link do niego. Link do naszego poriflu tworzy się następująco: **www.instagram.com/ + nasza nazwa użytkownika **
Ku inspiracji - kilka ciekawie prowadzonych instagramowych kont polskich bibliotek:
-
**Biblioteka Sopocka: ** https://www.instagram.com/mbpsopot/
-
Biblioteka UŁ: https://www.instagram.com/bibliotekaul/
-
Biblioteka CKU Bytom: https://www.instagram.com/bibliotekackubytom/
-
**MBP Gdynia: ** https://www.instagram.com/mbpgdynia/
-
Biblioteka Zabratówka: https://www.instagram.com/biblioteka_zabratowka/