• Sceariusz
  • Publikacja: 11.11.2015
  • Edycja: 11.11.2015
  • 3 
LoCloud Collections - archiwa i wystawy cyfrowe dla małych instytucji kultury
LoCloud Collections - archiwa i wystawy cyfrowe dla małych instytucji kultury

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 7 dni
  • Czas trwania: 365 dni
  • Liczba organizatorów: 1-2
  • Liczba uczestników: 100
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

LoCloud jest prostym, intuicyjnym narzędziem, dzięki któremu małe instytucje kultury, takie jak biblioteki, domy kultury, muzea oraz lokalne organizacje, mogą udostępniać swoje zbiory.

Usługa została stworzona przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, znane szerzej z oprogramowania dLibra.

Dlaczego warto?

Bardzo łatwa rejestracja. - Nie wymaga posiadania specjalistycznego sprzętu ani instalowania oprogramowania (pliki przechowywane są w chmurze, a sama platforma wykorzystuje otwarte oprogramowanie Omeka). - Umożliwia udostępnianie różnorodnych rodzajów plików. - Łatwy sposób administrowania stroną, na której znajduje się nasza kolekcja. - Przy wyborze darmowego planu - brak opłat. - Możliwość przekazywania danych o kolekcji do Europeany.

W trakcie przygotowania

Etap przygotowania do stworzenia swojej kolekcji jest bardzo prosty. Trwa tylko kilka minut.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   komputer
  •   dostęp do Internetu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Do rejestracji potrzebny jest tylko adres e-mail.
  2. Tworzymy nowy system kolekcji. W formularzy należy podać nazwę systemu, tj. po prostu nazwę dla naszej witryny, na której będziemy zamieszczać kolekcje; nazwę i hasło konta administratora. W tym kroku wybieramy też domenę, tzn. adres strony internetowej (najlepiej, żeby nawiązywała ona do nazwy systemu).
  3. Następnie wybieramy plan cenowy. Do grudnia 2015 roku ze względu na dofinansowanie projektu przez UE, wszystkie plany są darmowe. Następnie wprowadzone zostaną opłaty: https://locloud.pl/offer. Warto zauważyć jednak, że nawet po wprowadzeniu opłat najbardziej skromny plan również pozostaje darmowy.
  4. Podajemy dane do faktury.
  5. Instalacja systemu kolekcji trwa do kilku minut.
  6. Warto sprawdzić szczegóły swojego systemu kolekcji. Można tam oznaczyć, czy chcemy, aby był on promowany na stronach LoCloud i szczegóły przekazywania danych do Europeany (agregator more). W tej zakładce można również sprawdzić i zmienić plan cenowy, usunąć całą zawartość i zapoznać się ze statystykami.
  7. Przykładowy system kolekcji znajduje się pod adresem: https://jeden-dzien-w-paryzu.locloud.pl/.
W trakcie realizacji

Praca z LoCloud przy tworzeniu kolekcji nie wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi systemów informatycznych. Zaletą jest na pewno dostępność interfejsu w języku polskim.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   komputer
  •   dostęp do Internetu
  •   obiekty cyfrowe, które chcemy udostępniać
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Aby edytować swój system kolekcji, należy zalogować się do panelu administratora, który dostępny jest pod adresem nasza-wybrana-domena.locloud.pl/admin, czyli w przypadku naszego testowego sysemu kolekcji: https://jeden-dzien-w-paryzu.locloud.pl/admin/. Logujemy się za pomocą nazwy i hasła wybranego w czasie rejestracji.
  2. Wgrywamy pliki z poziomu panelu administratora lub w zakładce "Publikacje". Udostępniać można zdjęcia, skany, pliki tekstowe, pliki dźwiękowe, pliki wideo. Do opisu obiektów stosuje się Dublin Core.
  3. Przy większej ilości obiektów, które tworzą większą całość, można utworzyć kolekcje.
  4. Oprócz opisu w Dublin Core, możemy również otagować nasze obiekty i oznaczyć je na mapie.
  5. Następnie dostosowujemy wygląd naszego systemu. W menu u góry strony wybieramy zakładkę "Appearance". Dostępne są obecnie cztery szablony, które można także edytować i dostosowywać. W zakładce nawigacja dostosowujemy elementy nawigacyjne, które mają być widoczne na stronie. W ustawieniach można zmienić m.in. maksymalną wielkość zdjęć i miniatur.
  6. Ciekawym sposobem eksponowania naszych obiektów jest utworzenie wystaw (zakładka "Wystawy").
Po zakończeniu

Kolekcja jest dostępna od razu, nie musimy dodatkowo nic robić, aby ją udostępnić :)

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wystarczy linkować do naszej kolekcji.
  2. I promować ją, promować, promować!
  3. A potem obserwować statystyki ;)
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?
  • opis w Dublin Core jest stosunkowo rozbudowany, ale można uzupełnić tylko niektóre z jego pól