- Budżet działania: 43190 zł
- Czas przygotowania: 1 miesiąc
- Czas trwania: 9 miesięcy
- Liczba organizatorów: 4
- Liczba uczestników: 40
„Otwarci bibliotekarze” to projekt jarocińskiej biblioteki mający na celu podniesienie i rozwinięcie kompetencji zawodowych bibliotekarzy z Jaraczewa, Jarocina, Kotlina i Żerkowa w zakresie realizacji działań animacyjnych i edukacyjnych. W ramach projektu zrealizowano cykl warsztatów na temat wykorzystywania nowych technologii, facylitacji, prawa autorskiego i wolnych licencji, a także pomysłów i metod pracy z zakresu pedagogiki zabawy i warsztaty dotyczące profilaktyki wypalenia zawodowego. Ważnym elementem projektu była możliwość wymiany doświadczeń z bibliotekarzami podczas wizyty studyjnej w bibliotekach w Płocku, Olsztynie i Malborku. Efektem końcowym było przeprowadzenie w 13 bibliotekach wydarzeń dla czytelników i użytkowników, na bazie zdobytych umiejętności, z wykorzystaniem narzędzi oraz materiałów warsztatowych i papierniczych. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
To doskonała okazja aby wszyscy pracownicy mogli uczestniczyć w ciekawych szkoleniach odpowiadających ich potrzebom. Ważna jest też integracja i wymiana doświadczeń zawodowych, dzielenie się pomysłami nie tylko w swoim gronie, ale i poznanie jak pracują inni bibliotekarze, w naszym przypadku w Płocku, Olsztynie i Malborku.
Zanim przystąpiłam do pisania wniosku do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Nardowego (edukacja kulturalna - podnoszenie klasyfikacji kadr kultury), poprosiłam swoje koleżanki i kolegę o wypełnienie ankiety dotyczącej rodzaju szkoleń. Za pomocą ankiety został też wybrany kierunek wizyty studyjnej. Z otrzymanych ankiet uzyskałam niezbędne informacje i przystąpiłam do pisania wniosku. No i potem nerwowe oczekiwanie na ogłoszenie wyników z ministerstwa. I w końcu wielka radość w lutym 2014 - robimy to!
-
zgoda dyrektora biblioteki na realizację projektu
-
ankiety do wszystkich współpracowników
-
.
W okresie od marca do maja zostały zorganizowane warsztaty: z wolnych licencji i prawa autorskiego z Katarzyną Sawko; z podstaw facylitacji z Moniką Bełdowską; z nowych technologii przydatnych w pracy bibliotekarzy z Blanką Bobryk i Martą Kostecka; z podstaw pedagogki zabawy z Agnieszką Kaczmarczyk z poznańskiego oddziału Klanzy; z korzystania z bum bum rurek z Dorotą Jaskólską z poznańskiego oddziału Klanzy; z tańców z Małgorzatą Sikorą z poznańskiego oddziału Klanzy; z aktywnej pracy z seniorami z Krystyną Skibą z poznańskiego oddziału Klanzy; z profilaktyki wypalenia zawodowego z z Agnieszką Kaczmarczyk z poznańskiego oddziału Klanzy. W czerwcu odbyła się wizyta studyjna do bibliotek w Płocku, Olsztynie i Malborku. Przez dwa miesiące wakacyjne bibliotekarze uczestniczący w projekcie projektowali wydarzenia z wykorzystaniem nabytych umiejętności, narzędzi oraz materiałów. Od września do października wydarzenia te były organziowane w 13 bibliotekach, a w listopadzie stworzyliśmy ich opisy według wzoru. Wszystkie opisy zostały umieszczone na portalu labib jako inspiracje (tag Otwarci bibliotekarze). Opis scenariuszy w formie pdf jest dostępny też na stronach www bibliotek w Jarocinie, Jaraczewie, Kotlinie i Żerkowie oraz na Platformie Kultury
-
trenerzy do przeprowadzenia szkoleń (ustalenie terminów, honorariów, przygotowanie umów, załatwienie noclegów)
-
grafik szkoleń - wysłać każdemu uczestnikowi
-
przygotowanie sal, zakup odpowiednich materiałów papierniczych i warsztatowych, np. bum bum rurki; zakup poczęstunku na szkolenia itp.
-
ustalenie terminu wizyty studyjnej - listy do dyrektorów bibliotek w Płocku, Olsztynie i Malborku
-
ustalenie formy wizyty studyjnej i czasu (zwiedzanie biblioteki głównej, filii, przerwa na poczęstunek; pokaz w pracowni drukarskiej w Olsztynie, wizyta w nowym budynku bibliotekiw Malborku itp.)
-
należy pamiętać aby po każdym szkoleniu i wizycie studyjnej uczestnicy wypełnili ankiety, które będą potem potrzebne do rozliczenia wniosku (ja miałąm zawsze takie same)
-
wzór ankiety w formie karty bibliotecznej
W listopadzie odbyło się podsumowanie projektu, na którym uczestnicy zapoznali się z oceną poszczególnych szkoleń oraz wizyty studyjnej. Każdabiblioteka i filia otrzymała też publikację - opis 13 wydarzeń, które zosrganizowały wszystkie biblioteki dla swoich czytelników i użytkowników w ramach projektu.
-
ustalenie formatki opisu wydarzenia
-
zebranie opisów i stworzenie publikacji w formie papierowej i pdf
-
.
-
Publikacja
.
.