- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 365 dni
- Czas trwania: 365 dni
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 1
Działanie polega na dostosowaniu strony internetowej instytucji kultury do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednakże nie jest to jednorazowe działanie, polegające na zleceniu firmie zewnętrznej przebudowania i przystosowania danego serwisu. Dostepność strony interntowej to proces, sktóry przekłada się na codzienne, konkretne działania podejmowane przy redagowaniu strony. Właśnie tym codziennym czynnościom i działaniom będzie poświęcona zasadnicza część niniejszej inspiracji.
Tworzenie i redagowanie dostępnych stron internetowych to obowiązek, który nakłada na nas prawo: Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne nakłada na te podmioty obowiązek publikowania informacji w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych (art. 18). Zobowiązanie to zostało uszczegółowione w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych w paragrafie 19: § 19. W systemie teleinformatycznym podmiotu realizującego zadania publiczne służące prezentacji zasobów informacji należy zapewnić spełnienie przez ten system wymagań Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0)*, z uwzględnieniem poziomu AA, określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Zgodnie z przytoczoną wyżej podstawą prawną do 31 maja 2015 roku strony internetowe podmiotów realizujących zadania publiczne, w tym bibliotek, muszą być dostosowane do tych wymagań.
*Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 to specyfikacja, która opisuje, w jaki sposób należy tworzyć treści w Internecie, tak by były ona dostępne dla osób niepełnosprawnych. Ta specyfikacja jest dostępna w Internecie pod adresem: http://fdc.org.pl/wcag2/
Instytucja, której strona spełnia wymogi dostępności ma pewność, że jej oferta dociera poprzez internet do szerokiego grona odbiorców, nikogo przy tym nie pomijając i nie wykluczając.
Redaktor strony internetowej powinien dbać o to, by wszystkie treści i materiały, które zamieszcza w serwisie interntowym spełniały wymogi dostępności.
W szególnosci powinien pamietać o:
-
Stosowaniu prostego języka: -prosta składnię, unikanie zdań wielokrotnie złożonych, -używanie powszechnie znanych pojęć i wyrazów, a także wyjaśnianie skrótó -unikanie żargonu i języka stosowanego wewnątrz instytucji
-
Odpowiednim formatowaniu tekstu: -stosowanie odpowiednio dużej czcionki (min. 12 pt) -stosowanie wyrównywanie tekstu do lewej strony zamiast justowania bądź środkowania akapitów. -używanie czcionek bezszeryfowych, -stosowanie interlinii wynoszącej przynajmniej 1,5 wiersza. -wyróżniane informacji przynajmniej na swa sposoby (np, poprzez pogrubienie i kolor) -stosowanie nagłówków i zachowywanie ich hierarchii. -odpowiednie formatowanie akapitów -stosowanie list punktowanych i numerowanych -zgodne z przeznaczeniem stosowanie tabel -umieszczanie tekstu na gładkim tle -zachowanie odpowiedniego kontrastu pomiędzy tłem, a tekstem (min 1;4,5)
-
Dodawanie podpisów i opisu alternatywnego do zdjęć i istotnych materiałów graficznych.
-
Dołączaniu do materiałów audio transkrypcji tekstu
-
Dołączaniu do materiałów filmowych napisów rozszerzonych i/lub tłumaczenia na język migowy (dla osób niesłyszących) oraz audiodeskrypcji (dla osób niewidomych)
-
Bieżącym sprawdzaniu czy strona internowa spełnia wymogi dostępności: -zamawianie audytu dostepności strony -sprawdzanie strony przy użyciu dostępnych w internecie walidatorów
-
Codzienna rzetelna praca redaktora strony internetowej
-
Wytrwałość, cierpliwość, czas i konsekwencja
-
Znajomość podstwowych zasad dostępności
-
Zapoznaj się z wytycznymi zawartmi w specyfikacji WCAG 2.0
-
Zleć informatykowi, administratorowi strony bądź firmie zewnetrznej przebudową strony tak, by spełniała wymogi WCAG 2.0 na poziomie AA (rozszerzonym)
-
Przygotowując treści na stronę internetową stosuj wymienione powyżej zasady
Polecane materiały:
- A. Marcinkowski, P. Marcinkowski, WCAG 2.0. Podręcznik dobrych praktyk, dostępny: http://widzialni.org/container/podrecznik-dobrych-praktyk-wcag-2.0.pdf
- Nagranie webinarium, które prowadziłam w ramach trwającego na portalu labib.pl miesiąca tematycznego Get IT! dostępne: http://www.biblioteki.org/pl/wiadomosci/czytaj/3238
- Film pokazujący, w jaki sposób z internetu korzystają osoby nieśłyszące, dostępny: https://www.youtube.com/watch?v=1yAB1M-ci2M
Przydatne narzędzia:
- Automatyczna diagnoza stylu: http://logios.pl/
- Narzędzie do sprawdzania poprawności składni stron internetowych: http://validator.w3.org/
Warto odwiedzić strony internetowe:
- Strona Fundacji Widzialni: http://widzialni.eu/
- Serwis http://dostepnestrony.pl/
- Serwis www.ninateka.pl gdzie można odszukać przykłady filmów z audiodeskrypcją, nagrania audio z dołączoną transkrypcją