- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: bez ograniczeń
- Liczba organizatorów: 0
- Liczba uczestników: 0
W inspiracji znajdują się wnioski, tezy, sugestie jakie pojawiły się podczas panelu Dlaczego nie czytamy kultury, który odbył się podczas Kongresu Kultury Pomorza Zachodniego (Szczecin, 15-16.11.2013).
Moderator: Piotr Klimek, Akademia Sztuki Paneliści: Katarzyna Dziurdzikowska - dyrektor Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie Dorota Serwa – dyrektor Filharmonii Szczecińskiej Alicja Morawska–Rubczak - badacz, krytyk, kurator projektów teatralnych dla dzieci Bogdan Chęć – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 61 w Szczecinie Dariusz Kacprzak – zastępca dyrektora ds. naukowych w Muzeum Narodowym w Szczecinie Kazimierz Monkiewicz - zastępca dyrektora Narodowego Centrum Kultury
Podczas panelu szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: Czy potrafimy zachęcić dzisiejszą młodzież do odbioru kultury? Czy dzieci szukają kontaktu ze sztuką? Czy rodzice go szukają? Czy szukają nauczyciele? Czy przegrywamy z popkulturą? Jest naszym sprzymierzeńcem czy wrogiem? Na ile wykorzystujemy nowoczesne techniki medialne, kody porozumiewania się młodzieży i doświadczenia współczesnej sztuki? Jak wspierać edukację kulturalną w mieście i poza nim? Kiedy zaczyna się kształtowanie konsumenta sztuki? Czy miejsce uwrażliwiania jest w szkole?
Wnioski jakie sformułowano podczas panelu mogą mieć zastosowanie w realizacji projektów edukacyjnych dla dzieci.
Jako symbol (podczas całego panelu) braku edukacji kulturalnej wśród dzieci, był zapis nazwy Festiwalu Chopinowskiego- przez jednego z kandydatów do średniej szkoły muzycznej (sic!) - jako: FESTIWAL PIOSENKI SZOPENOWSKIEJ.
Wnioski z panelu:
-
Nie czytamy kultury - my ja oglądamy!
-
Nie czytamy kultury bo sms'ujemy
-
Dzieci przyjmują kulturę w sposób otwarty, bezproblemowy. Chłoną ją bez naleciałości stereotypowych i światopoglądowych. To my dorośli nie czytamy kultury i ograniczamy odbiór kultury poprzez naleciałości światopoglądowe.
-
Edukacja kulturalna dzieci winna być rozpoczynana od najmłodszych lat.
-
Nauczyciele to partnerzy w procesie edukacji dzieci.
-
W edukację kulturalną należy angażować nauczycieli,, szkoły, instytucje kultury, organizacje pozarządowe.
-
Obecna cywilizacja próbuje wymóc na nas by kulturę i sztukę traktować w kategoriach rozrywki i wypoczynku. A to błąd. Cycreon twierdził, że kultura to praca (jak uprawa roli).
Edukacja kulturalna to:
- odpowiedzialność (edukatorów, rodziców, nauczycieli)
- kompetencje (j.w.)
- wartość (dowartościowywanie tego co robimy oraz sprawdzenie co możemy robić lepiej)
-
Organizator musi zmienić akcent z działalności podstawowej (gromadzenie/udostępnianie zbiorów) na działy edukacji, które są działami najszybciej się rozwijającymi i najbardziej kreatywnymi.
-
Dzieci w kulturę należy wprowadzać w sposób aktywny (dzieci muszą mieć możliwość dotknąć!)
Obserwatorium Kultury przeprowadziło liczne badania z których wynika m.in: 13% młodzieży kupuje filmy, zaś 33% pobiera je z sieci 44% młodych ludzi ma kontakt z książką (ale jej nie przeczytali) 5 % młodzieży kupuje książki a 60% ściąga je z internetu
Rodzice, na zajęcia pozalekcyjne średnio wydają ( w roku) 296 zł.
wyniki badań Obserwatorium Kultury http://www.obserwatoriumkultury.pl/kategorie/szukaj-badan.html