Co wynikło z poszukiwań nowej oferty dla użytkowników czytelni?
Nasza przygoda z projektem rozpoczęła się od złożenia wniosku w trakcie rekrutacji. Po otrzymaniu pozytywnej informacji rozpoczęliśmy pierwsze działania logistyczno - organizacyjne. Po ukończeniu kursu online, odbyciu szkolenia stacjonarnego nasze działania przybrały na sile. Akcja promocyjna rozpoczęła się sie od wydruku plakatów i ulotek, którymi w różnych częściach miasta informowaliśmy o nadchodzącym projekcie, storzyliśmy informację na profile FB bilioteki, stronę www biblioteki jak i ogłoszenie promujące do biuletynu świdnickiego "Moja Świdnica", Nabór prowadziliśmy również bezpośrednio rozmawiająć z uczestnikami klubów seniora, słuchaczami UTW.
Po stworzeniu grupy zaproponowaliśmy spotkanie organizacyjne, w czasie którego rozdaliśmy loginy, zrobiliśmy test poziomujący a seniorzy demokratycznie wybrali interesujące ich tematy.
Jak realizowaliśmy spotkania?
Po pierwszym spotkaniu tematycznym, każdy z uczestników orzymał ulotkę z harmonogramem kolejnych spotkań. Stworzyliśmy listę mailingową, dzięki której wykonywaliśmy "niezapominajkę" - przed każdym kolejnym spotkaniem uczestnicy kursu otrzymywali sms-a przypominającego o nadchhodzącym spotkaniu. W trakcie każdego spotkania, uczestnicy otrzymywali od nas wydrukowane materiały, którymi mogli się podzielić z sąsiadami, były to np. broszurki poświęcone zakupom w internecie. Dzięki temu, bez komputera mogli swobodnie wrócić do kluczowych informacji zawartych w modułach a także dzielić się wiedzą z rodziną, sąsiadami.
Kto uczestniczył w projekcie?
Grupa, uczestnicząca w naszym kursie okazała się grupą pełną ludzi serdecznych, otwartych, chętnie dzielącą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Omawiając tematy powoływalismy się na nasze doświadczenie życiowe, zaś oni dzielili się swoim. Czas spędzony prz kawie, ciastku, owocu był miłym przerywnikiem w trakcie spotkań. Jako bibliotekarze obserwowalismy jak grupa coraz mocniej się integruje ze sobą. Dostrzegaliśmy jak znikają obawy przed obsługą komputera, poproszeniem o pomoc, wytłumaczenie niezrozumiałych treści badź ich sparafrazowaniem.
Nasi uczestnicy byli grupą zdyscyplinowaną, wiemy, że czasem mieli problem z uczestnictwem w zająciach, jednak w sytuacji absencji nadrabiali zaległości. Jesteśmy z nich dumni :)
Czy chcemy ponownie wziąć udział w projekcie?
Udział w projekcie "O finansach w bibliotece" był dla nas inspirującym doświadczeniem. Jako bibliotekarze rozwinęliśmy się merytorycznie, jako biblioteka poszerzyliśmy ofertę edukacyjną dla osób dorosłych, pokazaliśmy od strony praktycznej, że zdobywanie wiedzy może odbywać się w przyjemnej atmosferze, nawet jeśli tematy są niełatwe. Uczestnicy spotkań poszerzyli swoją wiedzę, zdobyli większą pewność siebie, zyskali w swoich oczach, pokazując że na naukę nigdy nie jest za późno. Więc tak, w obliczu tak wielu korzyści dla uczestników, biblioteki jak i nas bibliotekarzy, będziemy ponownie składać wniosek u dział w projekcie.
Ps. Podzieliliśmy się dobrym - po zakończeniu kursu, wręczeniu certyfikatów, upominków od biblioteki, w trakcie spotkania "Podaj dalej" pokazywaliśmy,że nie taki diabeł straszny, lecz ciekawy i że warto wziąć udział w projekcie. Jednym słowem - POLECAMY
Katarzyna Poznańska
Sebastian Miech