**Dlaczego warto się zapisać? **
Każda osoba, która ukończy „Archipelag Pokoleń”:
- będzie potrafiła zorganizować i samodzielnie zrealizować działanie/spotkanie angażujące osoby w różnym wieku;
- pozna metody i ćwiczenia, które warto zastosować podczas pracy z międzypokoleniową grupą (na przykład tzw. szybkie randki, dzięki którym ludzie, którzy widzą się pierwszy raz w życiu, chętnie ze sobą rozmawiają);
**- dowie się, jak ułatwić grupie ludzi rozmowę ** – pozna techniki facylitacyjne przydatne w prowadzeniu każdego spotkania, nie tylko międzypokoleniowego. Będzie wiedziała, dlaczego warto zadawać pytania otwarte, do czego może przydać się parafraza, co zrobić, gdy w grupie zapada kłopotliwe milczenie lub wręcz przeciwnie – wszyscy na raz zabierają głos;
- pozna przykłady ciekawych działań międzypokoleniowych z Polski i ze świata , a także zasady i standardy, które pozwalają zaplanować międzypokoleniowe działanie;
- będzie umiała poradzić sobie ze stereotypami . Dowie się, jak je rozpoznawać i w jaki sposób reagować, gdy ktoś inny się nimi posługuje – tak, by uczestnicy spotkania czuli się komfortowo i lubili spędzać wspólnie czas;
- włączy w swoją pracę i codzienną działalność nowe technologie . Będzie wiedziała, jak wykorzystać bezpłatne aplikacje i programy, aby uatrakcyjnić spotkanie – np. stworzyć krótki film, ożywić zdjęcia, zaprojektować plakat;
**- będzie zdobywać nowe kompetencje – od praktyków, ale też wspólnie z nimi. ** Bo i eksperci, i uczestnicy kursu stworzą uczącą się wspólnie społeczność. Każdy uczestnik będzie mógł poradzić się innych, co u nich działa, a co lepiej zrobić inaczej, a także pochwalić swoimi pomysłami czy efektami własnej pracy;
- będzie mogła zastanowić się nad swoimi osobistymi motywacjami do realizacji działań międzypokoleniowych - przyjrzy się swoim postawom wobec osób w różnym wieku.
Konkretne umiejętności to jedno. Oprócz nich rezultatem kursu będzie także konkretny, indywidualny scenariusz międzypokoleniowego działania – wypracowany przez każdego uczestnika i umożliwiający przetestowanie zdobytych kompetencji.
**Każda osoba, która ukończy kurs, otrzyma także certyfikat. **
**Dlaczego międzypokoleniowość? **
Wystarczy spojrzeć na globalne statystyki – ludzie żyją coraz dłużej. Coraz dłużej cieszą się też dobrym zdrowiem i są aktywni zawodowo i społecznie. Jak pokazują badania GUS, dotyczy to również Polski (obecnie mieszkanki naszego kraju żyją średnio ponad 80 lat, mężczyźni mniej – bo blisko 74 lata; co ważne, długość życia w Polsce rośnie obecnie szybciej niż w krajach tzw. starej Unii).
Zmiany demograficzne, rozwój nowych technologii wpływają na codzienne życie każdego z nas i funkcjonowanie lokalnych społeczności. Pojawiają się nowe potrzeby związane z rozwojem usług opiekuńczych, dostosowaniem transportu czy mieszkań do potrzeb seniorów. Coraz mniej osób żyje w gospodarstwach wielopokoleniowych, rozluźniają się więzi pomiędzy dziadkami, dziećmi i wnukami. Ważnym wyzwaniem staje się tworzenie przestrzeni do kontaktów międzypokoleniowych, także poza rodziną (np. w kręgach sąsiedzkich, w szkole, w pracy). Zmiany te mogą prowadzić do napięć pomiędzy różnymi pokoleniami.
Znalezienie wspólnego języka, umiejętność słuchania i wzajemnego zrozumienia, a także wynikająca z tego zdolność do uczenia się od siebie nawzajem – są naszą wspólną wielką szansą, ale też ogromnym wyzwaniem.
Kogo zapraszamy do udziału?
W kursie może wziąć udział każdy, kto:
interesuje się tematyką międzypokoleniowości;
chce działać lub działa już na rzecz innych ludzi – np. organizując spotkania, prowadząc dyskusje, zachęcając do wspólnego spędzania czasu, dzielenia się swoimi zainteresowaniami itd.
**Polecamy go w szczególności edukatorom, animatorom kultury, członkom uniwersytetów trzeciego wieku, przedstawicielom organizacji pozarządowych, pracownikom bibliotek publicznych i domów kultury, a także wszelkim społecznikom i wolontariuszom, którzy chcieliby zdobytą podczas kursu wiedzę wykorzystać w praktyce. ** Kurs będzie użyteczny zarówno dla osób, które mają już pierwsze doświadczenie w pracy z międzypokoleniowymi grupami, jak i dla tych, które na tym polu będą dopiero stawiać pierwsze kroki. ** **
Jak wygląda kurs i ile trwa?
„Archipelag Pokoleń” składa się z sześciu wysp – czyli odcinków zawierających zróżnicowane materiały: krótkie filmy (w tym m.in. z prezentacjami ekspertów, np. TED), artykuły, cytaty, rysunki, infografiki itp. Na każdej wyspie jest również jakieś zadanie do wykonania, a jego wynikami można podzielić się na forum lub podyskutować z uczestnikami na Facebooku (w zamkniętej grupie).
Plan „podróży” zakłada odwiedzanie jednej wyspy tygodniowo. Trzeba wygospodarować na to za każdym razem około 2,5 godziny (w dowolnym dniu lub dniach, o dowolnej porze – ważne jest jedynie to, by zaplanowane w danym tygodniu zadania zostały wykonane i by tym samym uczyć się wspólnie z całą grupą).
**Osoby, które odwiedzą wszystkie wyspy, zrealizują zadania, będą aktywne na forum i wypełnią ankietę podsumowującą – otrzymają certyfikat. **
Do udziału w kursie wystarczy komputer z dostępem do internetu oraz głośniki (do oglądania filmów; przy czym filmy będą zawierały także napisy, a w oddzielnym pliku będzie znajdowała się ich transkrypcja). Z kursu można korzystać także za pomocą tabletu lub smartfona. Przez cały czas można skontaktować się również z jego autorką, Noemi Gryczko, która zapewnia wsparcie techniczne oraz merytoryczne (np. przekazując informację zwrotną do wykonanego zadania).
Jak się zapisać?
Wystarczy wypełnić formularz: http://bit.ly/ZapisyNaKurs
Podczas rejestracji należy podać imię i nazwisko oraz adres e-mail. Wkrótce, na wskazany adres zostanie wysłany mail z potwierdzeniem rejestracji.
Zapraszamy na webinarium, na którym opowiemy więcej o kursie. Czytaj więcej.
Pytania dotyczące kursu prosimy kierować do Noemi Gryczko: noemi.gryczko@e.org.pl.