Ostatnio coraz częściej koledzy z pracy zwracają się do mnie z prośbą o wykonanie rożnych dyplomów. Oczywiście chętnie je przygotowuję, bo bardzo to lubię. Pomyślałam jednak, że dobrze by było zorganizować warsztaty, dzięki którym opanowaliby oni sztukę tworzenia dyplomów.
Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz takich zajęć, które można na przykład przeprowadzić w miejskiej bibliotece, ale także w szkole - warunek jest jeden- uczestnicy warsztatów powinni mieć dostęp do komputera z Internetem.
- WHO-nauczyciele
- WHAT FOR-rozwijanie umiejętności informatycznych
- WHERE – biblioteka miejska – czytelnia z dostępem do komputerów z Internetem
- WHEN -1 raz w tygodniu w późnych godzinach popołudniowych
PLANOWANIE
Główny CEL warsztatu:zdobycie umiejętności tworzenia dyplomów w Canvie
Cele szczegółowe warsztatu:
- zdobywanie umiejętności i wiedzy przez eksperymentowanie (dobieranie szablonów, kolorów, tła, czcionki, obrazów)
- układanie oraz przekształcanie grafiki i ozdobnych napisów na ekranie;
Wstępny schemat warsztatów
- WSTĘP – 10% (10 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- zabawa integracyjna „Wszyscy którzy…”
- krzesełka;
- rzutnik i komputer z dostępem do Internetu;
- przygotowany folder z przykładowymi dyplomami
PRZEBIEG:
- Powitanie uczestników.
- Przedstawienie celów warsztatów.
- Bliższe zapoznanie się z uczestnikami poprzez zastosowanie zabawy integracyjnej: „Wszyscy którzy…”- wszyscy siedzą na krzesłach przy stanowiskach komputerowych i uważnie słuchając prowadzącego warsztaty wykonują jego polecenia, np. „ Niech wstaną wszyscy, którzy lubią zupę pomidorową”, „Niech wszyscy, którzy lubią czytać książki podniosą lewą rękę”, „Niech wszyscy, którzy mieli już do czynienia z Canvą staną na jednej nodze”, „Niech wszyscy, którzy w ostatnim półroczu przygotowywali jakikolwiek dyplom zaklaszczą”
[Zabawa w oparciu o http://zabawnik/roruszac-towarzystwo]
- Zaprezentowanie przez prowadzącego własnych grafik komputerowych wykonanych w programie Canva.
- ROZWINIĘCIE – 73% (65minut)
METODY I MATERIAŁY:
- pokaz z objaśnieniem;
- burza mózgów;
- ćwiczenia praktyczne;
- instruktaż słowny;
- komputer z dostępem do Internetu
PRZEBIEG:
- Założenie bezpłatnego konta nahttps://www.canva.com
- Wyjaśnienie podstawowych narzędzi programu: Szablony, Elementy, Przesłane, Zdjęcia, Tekst, Style [uczestnicy czynnie zapoznają się z poszczególnymi elementami.
- Podczas omawiania narzędzia „Przesłane” prowadzący odsyła uczestników do stron, z których można pobrać zdjęcia na wolnej licencji, np.:
https://pixabay.com/; https://www.freepik.com/
- Burza mózgów - Na podstawie jednego dyplomu uczestnicy powinni określić, jakie elementy powinny znaleźć się na dyplomie (np. napis Dyplom, nazwa konkursu, zajęte miejsce, imię i nazwisko zwycięzcy, elementy graficzne- swoje propozycje zebrani powinni zapisać na padlecie udostępnionym przez prowadzącego: https://padlet.com/biblioteka46/wjsv007x4riy6p9c [przykładowy tablet]
- Omówienie zadania do wykonania - każdy uczestnik warsztatów określa, jaką tematykę będzie miał jego dyplom.
- Praca własna uczestników przy wsparciu prowadzącego
ZAKOŃCZENIE – 17% (15 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- dyskusja;
- ewaluacja
- dyplomy stworzone przez uczestników
- komputer z dostępem do Internetu
PRZEBIEG:
- Zaprezentowanie przygotowanych dyplomów – krótka dyskusja na ich temat [prowadzący i uczestnicy mogą wskazać te elementy dyplomów, które im się podobają, a które można by jeszcze poprawić]
- Ewaluacja – podsumowanie pracy z programem Canva- czy jest łatwy w obsłudze i czy wskazówki prowadzącego były wystarczająco zrozumiałe i przydatne
- Zapowiedź kolejnej części spotkania za tydzień [z uwzględnieniem propozycji uczestników odnośnie tego, jakie umiejętności w zakresie IT chcieliby jeszcze zdobyć]
Scenariusz warsztatów jest efektem kursu Społed, organizowanego przez Centrum Cyfrowe.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.">