W tym roku po raz kolejny otworzyły się dla biblioteki drzwi do projektu "O finansach w bibliotece" 6 edycja. Poprzednie edycje były pozytywnie odebrane przez uczestników spotkań oraz nagradzane w konkursach. Biblioteka Publiczna w Gołdapi przystąpiła do projektu po raz czwarty. Bardzo ważnym elementem było zebranie sporej grupy seniorów, zdobycie odpowiedniej wiedzy, również dzięki kompetencjom prowadzących szkolenia. Postanowiłyśmy więc kolejny raz spróbować swoich możliwości i po raz pierwszy wystąpiłyśmy w roli prowadzących spotkania. Bardzo pomocny był udział koleżanki, która uczestniczyła w trzech wcześniejszych edycjach projektu oraz informatyka, który zajął się przygotowaniem sprzętu komputerowego łącznie z przygotowaniem ekranu i rzutnika. Kluczem do sukcesu jest też odpowiednia atmosfera i indywidualne podejście do każdego z uczestników, dzięki czemu ze spotkania na spotkanie zwiększała się liczba osób uczestniczących w projekcie. Pierwsze spotkanie organizacyjne miało małą frekwencję, co wzbudziło w nas niepokój... Ale dzięki wsparciu słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku nasza sala na kolejnym spotkaniu była pełna. Jak zwykle najlepszą metodą pozyskania uczestników okazała się tzw. "poczta pantoflowa".
W niewielkich miejscowościach jest ograniczony dostęp do edukacji osób dorosłych. Takie projekty jak ten dają możliwość nie tylko dokształcenia się i pogłębienia swojej wiedzy, ale także spotkania się z innymi w ciepłej, miłej atmosferze przy kawie, herbacie i ciastkach. Biblioteka Publiczna w Gołdapi organizuje szkolenia komputerowe nie tylko seniorom, bowiem z usług i pracowni komputerowej mogą skorzystać inni użytkownicy bez względu na wiek i przynależność społeczną. Biblioteka jest w tym środowisku jedyną instytucją, która posiada odpowiednią ilość komputerów z dostępem do Internetu i może w pełnym komforcie prowadzić (m.in. seniorom) szkolenia także o finansach i jednocześnie ułatwić w dużym stopniu pracę prowadzącym. Dla nas jako prowadzących było to ogromne doświadczenie zawodowe, które zamierzamy wykorzystać do dalszej pracy. Dzięki przeznaczonym na organizację środkom finansowym mogliśmy podarować uczestnikom gadżety oprócz tych, które otrzymaliśmy od FRSI wszyscy otrzymali dodatkowo długopisy, notesy i teczki. Goście zaproszeni otrzymali od Biblioteki w podziękowaniu półmetrowy ołówek, oczywiście "O finansach w bibliotece" wykonany przez bibliotekarzy.
Jak przed każdym tego typu projektem, my - Emilia i Sylwia, jako osoby prowadzące spotkania dla seniorów musiałyśmy przejść przez wszelkie możliwe kursy, szkolenia oraz uczestniczyłyśmy w specjalnie przygotowanych webinariach. Był to nasz pierwszy projekt, w którym wystąpiłyśmy jako osoby prowadzące i nie ukrywamy, że bardzo się stresowałyśmy, czy i jak nam to wyjdzie... Po szkoleniu stacjonarnym zabrałyśmy się do rekrutacji uczestników. Oczywiście wykorzystałyśmy do tego plakaty informujące o spotkaniach, podałyśmy też informacje na lokalne portale oraz Facebook. Jednak najskuteczniejszą metodą pozyskania uczestników okazała się współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku, na który zawsze możemy liczyć, gdyż jest to prężna i bardzo aktywna grupa serdecznych seniorów. Niektóre z pań zapisały się na kurs już po raz kolejny, ponieważ bardzo im się podobały i okazały się przydatne informacje z poprzednich edycji. Jak powiedziała jedna z naszych uczestniczek, pani Ela "Dzięki tym spotkaniom założyłam konto w banku przez Internet i mogę robić przelewy przez Internet, nie wychodząc z domu i nic za nie płacę, czyli oszczędzam nie tylko pieniądze, ale i czas". W trakcie przygotowania mogłyśmy liczyć na pomoc naszej koleżanki z biblioteki, która brała udział w poprzednich edycjach projektu, wsparła nas bardzo merytorycznie oraz sprawiła, że nasz stres nieco zmalał.
Przygotowanie do organizacji kursu polega głównie na:
1. Odpowiedniej promocji projektu.
2. Przygotowanie sali i sprzętu komputerowego (najdogodniej jest jeśli na jednego uczestnika przypada jeden komputer).
3. Stworzenie przyjaznej atmosfery.
4. Indywidualne podejście do każdego uczestnika - pomoc w obsłudze programów i komputera.
5. W celu urozmaicenia spotkań współpraca z instytucjami i zaproszenie na spotkania rzecznika praw konsumenta, policjantkę, przedstawicielki banku oraz prawnika.
-
Grupa zaangażowanych seniorów
-
Komputer, drukarka, rzutnik
-
Aparat fotograficzny
-
Materiały biurowe, flipczart, długopisy, markery, papier
-
Przygotowanie słodkiego poczęstunku oraz kawy i herbaty
-
Zaproszenie gości, którzy przybliżą omawianą treść - część praktyczna
-
Przygotowanie plakatów zapraszających do udziału
-
Rozpropagowanie plakatów w różnych miejscach w mieście oraz na lokalnych portalach internetowych i fb
-
Zaproszenie uczestników na spotkanie organizacyjne
-
Przygotowanie prezentacji na temat planowanego przeprowadzenia kursu
-
Ważne, aby dokładnie wytłumaczyć na czym polega projekt
-
Przygotowanie projektów gadżetów dla uczestników kursu
-
Przygotowanie sali, sprzętu i słodkiego poczęstunku
Po tym, jak zamknęłyśmy listę uczestników, przyszedł czas na spotkanie organizacyjne, podczas którego dokładnie zapoznałyśmy seniorów z tematyką i celami naszych spotkań. Każdy z uczestników dostał login i hasło i po zalogowaniu miał za zadanie rozwiązać quiz z wiedzy ekonomicznej. Wspólnie ustaliliśmy także terminy spotkań oraz wybraliśmy tematykę pierwszego modułu kursu. Ważnym etapem w trakcie realizacji całego kursu było nasze solidne przygotowanie się do realizacji poszczególnych modułów i tu dziękujemy osobom przygotowującym obszerne i dokładne scenariusze. Aby urozmaicić nasze spotkania zapraszałyśmy na nie gości - ekspertów, którzy w ciekawy sposób nawiązywali do tematów modułów i odpowiadali na wszelkie nurtujące seniorów pytania. Niektórzy z gości (policjantka, rzecznik konsumenta oraz przedstawicielki banku) rozdali uczestnikom ulotki z przydatnymi informacjami, ochronne pokrowce na karty debetowe oraz gadżety (długopisy i notesy). Na wstępie modułu na temat płatności bezgotówkowych skorzystałyśmy z pomysłu zawartego w scenariuszu i rozdałyśmy dla wszystkich po grosiku na szczęście, co wywołało uśmiechy na twarzach uczestniczek. Na każdym spotkaniu wybieraliśmy wspólnie tematy kolejnego modułu i tu, mimo, że quiz z wiedzy ekonomicznej mówił co innego, seniorzy wybierali tematy, które najbardziej ich interesowały. Każdy z omawianych tematów spotkał się z wielkim zaangażowaniem ze strony seniorów, mieli oni pytania, na które wspólnie starałyśmy się odpowiedzieć, byli serdeczni i zorganizowani, zadania w grupach okazały się przyjemne, a ciepła kawa, herbata i ciastka sprawiły, że uczestnicy chętnie ze sobą dyskutowali i nawiązywali nowe znajomości. Jedna z pań stwierdziła, że "takie spotkania powodują, że chce jej się wyjść z domu, czuje się na nich swobodnie, a dodatkowo ma okazję, by się czegoś dowiedzieć". Kolejna z uczestniczek tak się przyzwyczaiła do naszych spotkań, że po zakończeniu przyszła do biblioteki z przyzwyczajenia, myśląc, że dzisiaj też jest kurs. Zadowolenie naszych seniorek i chęć uczestnictwa w podobnych inicjatywach to największa i najcenniejsza nagroda, jaką przyszło nam jako prowadzącym otrzymać. A to, że nasze kursantki przychodzą do nas czasem do biblioteki, by powiedzieć "dzień dobry" i porozmawiać sprawia, że chętniej będziemy podejmować podobne inicjatywy.
-
Zaangażowani prowadzący oraz chętni do zdobywania nowej wiedzy uczestnicy
-
Flipczart, markery, kolorowe karteczki
-
Komputery z dostępem do internetu
-
Rzutnik, głośniki, laptop, projektor, aparat fotograficzny
-
Goście - eksperci
-
Kawa, herbata, ciastka, woda
-
Scenariusze spotkań, notatki
-
Spotkanie organizacyjne podczas którego uczestnicy zapoznają się i wypełnią quiz
-
Zapoznanie się z wynikami quizu z wiedzy ekonomicznej
-
Wybranie modułów spotkań
-
Przygotowanie sali, materiałów dla uczestników, komputerów, rzutnika, ekranu, nagłośnienia
-
Zaproszenie ekspertów na zajęcia, przygotowanie podziękowań
-
Spotkanie z kolejnymi modułami kursu
-
Indywidualne spotkania dla osób, które nie mogły uczestniczyć w danym dniu
Po udanym zakończeniu kursu "O finansach w bibliotece" czas na podziękowania uczestnikom, gościom i promocję wydarzenia w mediach. Umowa projektu zobowiązywała nas również do zorganizowania spotkania "Podaj dalej", na które zaprosiliśmy panią dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Gołdapi, bibliotekarki z Biblioteki Klubu Wojskowego w Gołdapi oraz bibliotekarzy z Gminnej Biblioteki Publicznej w Baniach Mazurskich. Poza tym postanowiliśmy zaprosić również wszystkich gości - ekspertów, którzy wsparli nas podczas zajęć z poszczególnych modułów ciekawymi zagadnieniami związanymi z omawianymi tematami finansowymi. Podczas spotkania "Podaj dalej" przy kawie, herbacie i cieście przedstawiłyśmy prezentację multimedialną z całego przedsięwzięcia, omówiłyśmy cały projekt, podzieliłyśmy się swoimi doświadczeniami i przekazałyśmy cenne uwagi i wskazówki o tym, jak przebiegał projekt w naszej bibliotece. Nasza pani dyrektor oraz eksperci wręczali certyfikaty uczestnikom spotkań, a zwieńczeniem było wspólne zdjęcie. Wszyscy uczestnicy spotkania wymienili się także swoimi wrażeniami z projektu podczas luźnych rozmów. Po zakończeniu całego projektu zarówno prowadzący jak i kursanci mieli za zadanie wypełnić ankietę ewaluacyjną. Zadowolenie naszych uczestników spotkań sprawiło, że poczułyśmy dumę i chęć dalszego działania.
Opinie niektórych uczestników spotkań:
pani Krysia: "Była to przydatna wiedza dla osób, które nie miały styczności z zagadnieniami finansowymi, ale również miło spędzony czas w przyjaznej atmosferze"
pani Halina: "Skorzystałyśmy z wiedzy zaproszonych gości, wymieniłyśmy się naszymi problemami i nurtującymi pytaniami, na które odpowiedzieli nam prowadzące oraz zaproszeni eksperci. Dzięki kursowi już wiem, jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie. Ostatnio nawet zamówiłam w ten sposób książkę".
pani Ala: "Bardzo zainteresował mnie temat dziedziczenia. Poznanie zasad dziedziczenia testamentowego i ustawowego pomoże podjąć właściwe decyzje zapewniające spokój nam i naszym bliskim. Podkreślić należy trafny dobór osób prowadzących zajęcia. Ich wiedza i dostępne prezentowanie tematów powodowały, że w skupieniu i z zaangażowaniem braliśmy udział w kolejnych zajęciach starając się skorzystac jak najwięcej".
-
Przygotowanie sali oraz prezentacja wszystkich modułów kursu
-
Przygotowanie poczęstunku
-
Zdjęcia i opis przedsięwzięcia, które zostaną przesłane na portale
-
Wysłanie gotowych artykułów i zdjęć do lokalnych mediów z zakończenia projektu
-
Zamieszczenie informacji i podziękowań na stronie biblioteki oraz na Fb biblioteki
-
Podziękowanie instytucjom wspierającym projekt za oddelegowanie pracowników na kurs dla seniorów
Gdybyśmy ponownie brały udział w projekcie "O finansach... w bibliotece" wybrałybyśmy inny termin realizacji, mianowicie okres wiosenny, ponieważ umożliwiłoby to nam spotkania popołudniami i uczestnicy nie wracaliby do domów po ciemku, a ich członkowie rodziny mieliby szansę również skorzystania z naszego kursu, gdyż byliby po pracy.
Pomimo dobrze przygotowanych scenariuszy spotkań, postanowiłyśmy je wzbogacić zapraszając różnych gości, wśród których pojawili się: rzecznik praw konsumenta, policjantka, przedstawicielki banku oraz prawnik.