O finansach...w Gminnej Bibliotece Publicznej w Łęczycach


Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Gminna Biblioteka Publiczna w Łęczycach wzięła udział w organizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego kursu „O finansach… w bibliotece”.


Projekt realizowany jest wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.


Kurs przeznaczony dla osób, które ukończyły 50 rok życia. Obejmuje 5 spotkań o ciekawej tematyce m.in.:



  • Jak racjonalnie gospodarować budżetem domowym?- Bank przez Internet- Lokaty, kredyty i karty – jak wybrać najkorzystniejszą ofertę bankową?- Ubezpieczenia- Bank centralny i inne banki

Dlaczego warto?

Podstawową zaletą programu „O finansach…” jest ukazanie osobom starszym możliwości, jakie oferuje im świat wirtualnych finansów oraz to, w jaki sposób nowoczesne technologie mogą im pomóc w kontroli domowego budżetu. Dodatkowym atutem programu jest, szczególnie w przypadku tak małych gmin jak nasza, również to, że seniorzy mają możliwość wyjścia z domu i spotkania się z osobami w podobnym wieku a także podzielenia się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniami.

W trakcie przygotowania

Aby wziąć udział w projekcie, prowadzący musieli przejść szkolenie e-learningowe oraz stacjonarne w Bibliotece Wojewódzkiej w Gdańsku. Merytoryczne przygotowanie do prowadzenia kursu wymagało także własnego zaangażowania i pogłębienia wiedzy, wychodzącego poza otrzymane materiały szkoleniowe.


Rekrutację na kurs przeprowadzono za pośrednictwem gazetki gminnej, portalu społecznościowego Facebook, ulotek pozostawianych w sklepach, informacji przekazanych za pośrednictwem sołtysów oraz księdza. Kursantów udało się również pozyskać dzięki osobom, które przyszły na spotkanie organizacyjne i zachęciły do uczestnictwa swoich znajomych.


Miejscem realizacji kursu jest Świetlica Wiejska w Kisewie.


Projekt rozpoczęło spotkanie organizacyjne, na którym kursanci zapoznali się oraz otrzymali podstawowe informacje, dotyczące charakteru projektu, czasu jego trwania i sposobów realizacji.Pierwszym działaniem kursantów było przygotowanie wizytówek, dzięki którym uało im się poznać bliżej. Umożliwiło to przełamanie pierwszych lodów, uzyskanie bardziej przyjaznej atmosfery i ułatwiło wspólne wykonywanie działań. Uczestnicy otrzymali materiały, dzięki którym mieli przygotować wizytówkę, aby przedstawić samych siebie według następujących kryteriów:


Moje ulubione miejsce, film, książka?; Co lubię robić w wolnym czasie?; Co jest dla mnie ważne w życiu?; Ulubiona potrawa, kolor?


Żeby urozmaicić to zadanie i nadać mu nieco więcej rozluźniającego charakteru, wizytówki nie były opisowe. Ich wykonanie polegało na wyszukaniu w kolorowych czasopismach zdjęć i elementów, najtrafniej oddających osobowość kursantów. Po przygotowaniu wizytówek każdy z uczestników oraz prowadzących zaprezentował swoją osobę. Następnie kursanci wypełnili quiz, dotyczący zagadnień związanych z projektem.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • ulotki, zaangażowanie własne/ czas własny

  • kolorowe czasopisma, kartki A 3, kleje, nożyczki

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?

  1. 2.jpg
  2. 3.jpg
  3. 4.jpg
  4. 5.jpg
  5. 6.jpg

W trakcie realizacji

Kolejne spotkanie w ramach projektu było już połączeniem teorii z praktyką. Kursanci zapoznali się z materiałem zawierającym informacje o racjonalnym zarządzaniu budżetem domowym oraz narzędziami ułatwiającymi gospodarowanie domowymi finansami. Etap ten zakończyli testem sprawdzającym uzyskaną wiedzę.


W drugiej części zajęć uczestnicy poprzez zadanie praktyczne, sprawdzili jak naprawdę wygląda u nich gospodarowanie pieniędzmi. Zadanie polegało na przygotowaniu potraw przy poniesieniu możliwie jak najmniejszych kosztów. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy, z których każda otrzymała jeden podstawowy produkt spożywczy (do wyboru: ciasto francuskie lub makaron). Równocześnie do dyspozycji wszystkich przygotowane też były inne produkty spożywcze (co ważne, każdy opatrzony był aktualną ceną), z których mogli oni dobrać składniki do swojej potrawy. Jak na projekt o domowym budżecie przystało, liczyło się to, aby możliwie jak najmniejszym kosztem przygotować smaczny i pożywny posiłek. Gdy potrawy były gotowe, zestawiono ilość i koszt użytych do ich przygotowania produktów. Umożliwiło to uczestnikom porównanie swoich wyników, zainicjowało gorącą dyskusję nad trafnością wyboru potraw oraz uzyskanymi oszczędnościami (tym bardziej, że dwóm grupom udało się przygotować aż dwie potrawy kosztem jednej). Dodatkową korzyścią była również wymiana przepisów kulinarnych przez uczestników, nie wspominając już o wspólnej degustacji przygotowanych potraw.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • pozytywne nastawienie

  • materiały biurowe ( kartki papieru, długopisy),

  • rzutnik, ekran, nagłośnienie, flipchart

  • artykuły spożywcze przygotowane przez organizatora

  • kawa, herbata, woda, ciastka

Jak krok po kroku przebiega etap realizacji?

  1. 8.jpg
  2. 9.jpg
  3. 10.jpg
  4. 13.jpg
  5. 14.jpg
  6. 15.jpg
  7. 16.jpg
  8. 17.jpg
  9. 18.jpg
  10. 19.jpg

Po zakończeniu

Na zakończenie kursanci otrzymują certyfikaty a organizatorzy są zobowiązani do wypełnienia sprawozdania merytorycznego oraz zorganizowania spotkania "Podaj dalej".

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • papier wizytówkowy do wydrukowania dyplomów

  • słodki poczęstunek

  • drobne upominki dla uczestników kursu

Dziel się wiedzą, mnóż pomysły!

Co mogłoby być zrobione inaczej?

Zwerbowanie wolontariuszy do pomocy osobom starszym przy obsłudze komputera lub zorganizowanie podstawowego kursu z obsługi komputera.