Finansowe rekiny z Olsztynka i gminy


Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynku zachęcona sukcesem jaki zdobyła w poprzedniej edycji projektu „O finansach w bibliotece” (i nie mam tu na myśli tylko zajęcie 3 miejsca w konkursie na inspirację, ale całokształt), postanowiła iść za ciosem. Był to nasz drugi udział w tym przedsięwzięciu. Po pierwszej edycji spotkaliśmy się z ogromnym entuzjazmem naszych kursantów. Byli bardzo zadowoleni i chętni do poszerzania swej wiedzy. Kiedy więc pojawiła się możliwość ponownego wzięcia udziału, bez wahania zgłosiliśmy się. Znając zasady i wykorzystując swe doświadczenie z poprzedniego projektu wiedzieliśmy, że te kilka spotkań, to będzie sama przyjemność zarówno dla kursantów, jak i prowadzących.


Temat finansów zawsze jest aktualny, a możliwość pracy z seniorami, którzy są największą grupą użytkowników biblioteki, była dla nas bodźcem by kontynuować projekt w naszej placówce. Seniorów nie zrażała również myśl, że na zajęcia będą musieli przynosić swoje laptopy. Chęć uczestniczenia i poszerzania swej wiedzy jest dla nich najwyższym priorytetem. Są bardzo chętni do angażowania się w nasze przedsięwzięcia. Cieszy nas to bardzo, bo przecież robimy to z myślą o nich. Zacytuję tu słowa Pani Basi Suwińskiej, uczestniczki poprzedniej edycji OFB, która powiedziała - „orgaznizujcie, edukujcie nas bo na to zasługujemy”. Zatem działamy.

Dlaczego warto?

Przystępując do projektu wiedzieliśmy, że każda forma działania w bibliotece to między innymi pozyskiwanie potencjalnych czytelników. Wartości biblioteki celem nadrzędnym. A kiedy w grę wchodzą jeszcze dodatkowe aspekty, takie jak możliwość przyuczenia czy pokazania czegoś nowego uczestnikom naszych przedsięwzięć, to dla nas dodatkowa motywacja do działania.


Chociaż już raz temat finansów był poruszany i omawiany, wiedzieliśmy, że jest on tak obszerny i ciągle na czasie, że nie mieliśmy najmniejszych obaw, by ponownie ruszyć z projektem w naszej bibliotece. „Kiedy mowa o pieniądzach to nigdy za wiele informacji”, jak to powiedział, jeden z naszych uczestników. Wiemy, że dzięki tym spotkaniom niektórzy seniorzy nabrali odwagi by korzystać z bankowości internetowej, robić zakupy w Internecie, czy korzystać z portali społecznościowych. Cieszy nas każda forma przejawu działania i korzystania z wiedzy jaką uzyskali uczestnicząc w naszych projektach.


Obecność na zajęciach to również i towarzyski cel spotkań. Wiedza, wiedzą, ale sam fakt zobaczenia się ze znajomymi to dodatkowy powód, by wyjść z domu. Dla seniorów to motywacja do wzięcia udziału w projekcie. Miejsce i forma naszych spotkań, były przyjazne i dostępne dla każdego. Zadbaliśmy o to, by częstotliwość zajęć nie była zbyt uciążliwa i długa, a na każdych zajęciach były napoje i poczęstunek.


Ponadto w ramach konkursu dobrych praktyk poprzedniej edycji nasza biblioteka zajmując 3 miejsce otrzymała laptopa.

W trakcie przygotowania

Ja, Jolanta Ponczkowska i mój kolega Paweł Rogowski jako prowadzący, najpierw przeszliśmy wszelkie obowiązkowe szkolenia, kursy e-learningowe, spotkania regionalne etc. Następnie, przystąpiliśmy do szukania uczestników projektu. Wykorzystywaliśmy różne źródła propagujące nasze przedsięwzięcie – internet, plakty, ulotki, lokalna prasa, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Klub Seniora, kontakty do uczestników z poprzednich naszych projektów. Zadziałała również poczta pantoflowa. Cieszył nas fakt, iż wśród kursantów byli również małżonkowie. Wszystkich uprzedzaliśmy o konieczności noszenia własnego laptopa bądź tabletu na zajęcia (nadal nie mamy w bibliotece komputerów). Na pewno było to uciążliwe dla nich, ale chęć uczestniczenia w projekcie była większa. W ramach współpracy z Urzędem Miejskim w Olsztynku, mieliśmy możliwość z korzystania z sali posiedzeń wraz z całym jej wyposażeniem (wi-fi, rzutnik, nagłośnienie, mikrofony, stoły, krzesła) oraz z naczyń i zaplecza sanitarnego. Nieodzowna była również pomoc pań sprzątających i informatyków zatrudnionych w urzędzie. W trakcie trwania całego projektu w każdej chwili mogliśmy zasięgnąć porady i konsultować się z naszą opiekunką regionalną Joanną Cieślińską z WBP w Olsztynie i trenerem Panią Jolantą Czajkowską, z którą mieliśmy zaszczyt już współpracować po raz drugi. Za wszystkie cenne rady i wskazówki bardzo dziękujemy.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Pozytywne nastawienie i dobre chęci, zarówno u prowadzących jak i chyba przede wszystkim u uczestników ;)

  • Materiały biurowe (papier, mazaki...), komputer, drukarka, Internet

  • Plakaty, ulotki

  • Znajomości i dobre układy z organizacjami lokalnymi i UTW

  • Telefon, lista kontaktów z poprzednich działań

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?

  1. Nabycie wiedzy przez prowadzących na webinariach, organizowanych kursach e-learningowych, szkoleniu stacjonarnym i spotkaniu regionalnym

    IMG_20180417_101411.jpg
  2. Promocja i reklama projektu wśród społeczności lokalnej (plakaty, ulotki, media etc)

  3. Nawiązanie współpracy z potencjalnymi partnerami

  4. Rekrutacja uczestników projektu

  5. Wstępne ustalenie terminu spotkania organizacyjnego

W trakcie realizacji

Kiedy mieliśmy już komplet uczestników, odbyło się pierwsze spotkanie–organizacyjne, na którym zapoznaliśmy seniorów z tematyką i celem naszego projektu. Każdy otrzymał teczkę z loginem i hasłem. Ustaliliśmy również terminarz spotkań i omówiliśmy zasady obowiązujące na spotkaniach. Z doświadczenia po pierwszej edycji, wiedzieliśmy, iż nie możemy rozwlekać zajęć w zbyt długim przedziale czasowym, więc staraliśmy się zmieścić w maksymalnie 3 tygodniach. Chcąc urozmaicić i spersonalizować moduły pokusiliśmy się o wykonanie plakatów (dany kolor na dany moduł), które były wieszane w widocznych miejscach na spotkaniach. Ułatwiło nam to również późniejsze szukanie konkretnych zdjęć z zajęć. Na spotkanie, na którym omawiany był moduł dotyczący NBP wydrukowaliśmy do dekoracji wielkie banknoty polskie.. Na spotkania przynosiliśmy książki, związane z tematyką omawianego modułu. Podczas przerw każdy miał możliwość ich przejrzenia bądź wypożyczenia. Zaprosiliśmy również ekspertów zewnętrznych: Panią Annę Karpik-Olszewską – przedstawicielkę NBP z oddziału w Olsztynie oraz Romana Brodawkę – agenta ubezpieczeniowego, którzy profesjonalnie podeszli do tematu, odpowiadali na pytania nurtujące seniorów a nawet podarowali drobne upominki naszym kursantom i bibliotece. Na zakończenie przygotowaliśmy dla uczestników quiz podsumowujący cały materiał z naszych zajęć. Po oficjalnym wręczeniu certyfikatu z udziałem zastępcy burmistrza, naszej opiekunki regionalnej i dyrektorki biblioteki był czas na słodki poczęstunek (tort) i grupowe zdjęcie pamiątkowe.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Prowadzący

  • Teczki, długopisy, notatniki, materiały (scenariusze) zarówno dla prowadzących jak i uczestników

  • Flipchart, papier, mazaki, kolorowy brystol, plakaty, ulotki, rzutnik, ekran, nagłośnienie laminator, książki z biblioteki, drobne elementy dekoracyjne (pieniądze, plakaty, parasol etc.)

  • Listwy przyłączeniowe, Internet, laptop, drukarka, aparat fotograficzny

  • Informatycy, sprzątaczki.

  • Eksperci.

  • Gorąca woda, naczynia, kawa, herbata, ciastka, tort, woda w butelkach do picia

  • .

Jak krok po kroku przebiega etap realizacji?

  1. Zapoznanie się z wynikami ankiety ewaluacyjnej i wybrani modułów do omówienia na zajęciach.

  2. Malowanie plakatów nawiązujących do tematyki spotkania (każdy z modułów był spersonalizowany innym kolorem papieru)

    20180914_113437_1024x768.jpg
  3. Drukowanie plakatów i ulotek promujących spotkanie.

  4. Telefony do uczestników z poprzedniej edycji.

  5. Przygotowanie sali, dekoracja plakatami bądź innymi gadżetami przyniesionymi na spotkanie, rozłożenie książek, podłączenie sprzętu i listew przyłączeniowych, podłączenie rzutnika, mikrofonów i sprzętu nagłaśniającego, przygotowanie stołu z poczęstunkiem. 6. Spotkanie organizacyjne (Poznanie się, omówienie zasad, robienie testu poziomującego oraz wypełnianie ankiet).

    IMG_9265_1024x683.jpg
  6. Spotkanie organizacyjne (Poznanie się, omówienie zasad, robienie testu poziomującego oraz wypełnianie ankiet).

    IMG_7628_741x1024.jpg
  7. Zaproszenie ekspertów na zajęcia.

    IMG_9299_1024x631.jpg
  8. Kolejne spotkania z poszczególnych modułów.

  9. Podziękowania dla ekspertów za uczestniczenie w zajęciach (skromny upominek ufundowany przez Promocję Miasta Olsztynek)

    DSC08884_1024x678.jpg
  10. Indywidualne spotkania z uczestnikami niemogącymi wziąć udziału danego dnia z przyczyn losowych.

  11. Zamówienie tortu w lokalnej ciastkarni.

  12. Przeprowadzenie zabawy dla uczestników – quiz sprawdzający z wiedzy zdobytej na zajęciach

  13. Wręczenie certyfikatów ukończenia szkolenia w towarzystwie przedstawicieli władzy lokalnej i opiekuna regionalnego oraz dyrektora biblioteki

    IMG_9324_1024x567.jpg
  14. Wspólna fotografia i tort.

    o_finansach_w_bibliotece_1024x478.jpg

Po zakończeniu

Kolejny etap projektu to zorganizowanie spotkania "Podaj dalej". Spotkanie to ma na celu promowanie projektu wśród bibliotek zarówno szkolnych jak i miejskich czy gminnych. Zaprosiliśmy przedstawicieli 3 bibliotek – Biblioteki Szkoły Podstawowej nr 2 im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Olsztynku, Biblioteki Publicznej Gminy Stawiguda oraz z Gminnej Biblioteki w Gierzwałdzie do nas, gdzie przy kawie i ciastku przedstawiliśmy fotorelację z odbytego szkolenia. Podzieliliśmy się naszymi doświadczeniami, spostrzeżeniami. Odpowiedzieliśmy na wszelkie pytania.


Konieczne było również dzwonienie do naszych uczestników z prośbą o wypełnienie ankiety podsumowującej całe szkolenie, która był udostępniona dopiero po zakończeniu naszych spotkaniach. Część uczestników wolała zrobić to pod naszym okiem w bibliotece. Na zakończenie projektu my jako prowadzący wypełniliśmy ankiety ewaluacyjne (każdy osobno). Chcąc pozostawić po projekcie pamiątkę, stworzyliśmy krótki filmik podsumowujący przebieg projektu w naszej placówce. Chcemy wziąć udział w konkursie na inspirację. Być może ktoś zechce skorzystać z naszych doświadczeń.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Prowadzący oraz przedstawiciele zaproszonych bibliotek.

  • Telefon, rzutnik, ekran, papier, koperta, znaczek

  • Laptop, Internet

  • Napoje, poczęstunek.

Co krok po kroku działo się po zakończeniu głównej fazy działania?

  1. Ustalenie terminu spotkania „podaj dalej”

    20180618_120243_1024x768.jpg
  2. Telefony wykonane do okolicznych bibliotek.

  3. Wysłanie zaproszeń na spotkanie.

  4. Spotkanie „Podaj dalej” (prezentacja, pogadanka przy kawie i ciastku).

  5. Telefony do uczestników w celu wypełnienia ankiety kończącej kurs.

  6. Przygotowanie filmiku – relacji z naszych poczynań.

  7. Wypełnienie ankiet ewaluacyjnych przez prowadzących projekt.

  8. Wzięcie udziału w konkursie na najlepsza inspirację pochodzącą z projektu.

Dziel się wiedzą, mnóż pomysły!

Co mogłoby być zrobione inaczej?

Mogliśmy np zorganizować wycieczkę do oddziału NBP w Olsztynie. No ale zamiast tego zaprosiliśmy panią Anię do nas.


Na pewno super wyprawą byłoby odwiedzenie Centrum Pieniądza im Sławomira S. Skrzypka w Warszawie, no ale to nieco za daleko od nas. Niestety 😢


Po projekcie pomyślałam sobie, że mogłam pobawić się trochę z moimi uczestnikami i np poprosić ich o ubieranie jakiegoś elementu swojego ubioru zgodnie z kolorystyką naszych plakatów. Tak by było nieco zabawnie, coś dla ducha i dla ciała. Mieliśmy tak fajnych kursantów, że zrealizowanie z nimi tej zabawy nie byłoby chyba problemem. No ale za późno wpadłam na ten pomysł.

Dodatkowe uwagi

W ramach projektu przeszkoliliśmy łącznie 20 seniorów. Nasi kursanci pracowali na swoich laptopach i tabletach. Na niektóre zajęcia byli zaproszeni eksperci z zewnątrz. Staralismy sie urozmaicać zajęcia dodatkoymi ozdobami, gadżetami, zabawami. Ścisle wspólpracowalismy z naszymi opiekunami.


Zapraszamy do obejrzenia filmiku podsumowującego całe nasze przedsięwzięcie. W trakcie realizacji kursu powstało mnóstwo fajnych zdjęć i napawdę ciekawe wypowiedzi. Wszytko musieliśmy mocno "okroić" ponieważ chcąc zamieścić więcej materiałów film trwałby przynajmniej godzinę 😉


Link do filmu:


https://youtu.be/KV5MgUTG4iw

Galeria: