Nie łam głowy! Finanse są proste


Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Na przełomie maja i czerwca Biblioteka Miejska w Puławach (woj. lubelskie) po raz pierwszy wzięła udział w projekcie „O finansach...w bibliotece”, skierowanym do osób powyżej 50 roku życia. Uczestniczyło w nim 20 osób - część z nich uczęszczała już na warsztaty komputerowe organizowane przez naszą bibliotekę, ale znalazły się też osoby, które nigdy wcześniej nie korzystały z naszej oferty. Podczas cyklu 5 spotkań kursanci poznawali podstawy, definicje i pojęcia oraz poszerzali swoją wiedzę z zakresu świata finansów. Naszym celem było pokazanie osobom, bardzo często wykluczonym cyfrowo, że wiedza ekonomiczna – na ogół przerażająca i niepojęta, jest nie tylko dla osób młodych czy zajmujących się tą dziedziną – jak nieraz błędnie to pojmujemy. Każdy, bez względu na wiek, może zgłębić finanse i nauczyć się operowania myszką.


Projekt był realizowany we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim i Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Dlaczego warto?

Wymieniać można by tu długo, bo to naprawdę fajny projekt. My postaramy się określić co dla nas było najważniejsze.


Z punktu widzenia biblioteki:




  • propozycja nowej, zupełnie innej od wszystkich poprzednich, oferty




  • udział placówki w projekcie ogólnopolskim




  • pozyskanie grupy, z którą możemy kontynuować pracę w trakcie innych projektów




  • możliwość przyciągnięcia nowych użytkowników do biblioteki




Z punktu widzenia uczestników:




  • uczestnicy zaczęli samodzielnie obsługiwać swoje e-konta w banku, przełamali swój strach przed komputerem, Internetem i finansami




  • dzięki rozmowom w trakcie kursu i wzajemnej wymianie obaw między uczestnikami, poczuli się mniej osamotnieni w temacie finansów




  • dowiedzieli się, że mogą walczyć o swoje prawa konsumenta




  • nauczyli się bardziej świadomie podejmować decyzje finansowe




  • zaczęli zwracać uwagę na zagrożenia i dbać o swoje bezpieczeństwo w Internecie




Z punktu widzenia prowadzących:




  • podjęłyśmy się wyzwania zrealizowania projektu w tematyce nam nieznanej, co dało nam ogromną satysfakcję, wzmocniło naszą pewność siebie i zmotywowało do podejmowania kolejnych wyzwań




  • stworzyłyśmy fajną atmosferę, sprzyjającą nie tylko prowadzeniu zajęć w zakresie tego projektu, ale także będącą bazą i zachętą do dalszej współpracy z biblioteką




  • współpraca z grupą uczęszczającą na zajęcia była świetnym przeżyciem i fajnym doświadczeniem



W trakcie przygotowania

Na tym etapie głównie się szkoliłyśmy, przeszłyśmy przez kurs e-learningowy dla prowadzących, jeździłyśmy na spotkania regionalne, czytałyśmy i przerabiałyśmy moduły dla uczestników i scenariusze zajęć. Dużo czasu poświęciłyśmy także na promowanie projektu - zaprojektowałyśmy własne plakaty, rozdawałyśmy zaproszenia, mówiłyśmy o projekcie w lokalnym radio, na zajęciach Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz informowałyśmy czytelników i wszelkich naszych znajomych z prośbą o rozpowszechnianie kursu. Po zamknięciu listy chętnych umówiłyśmy na spotkanie gościa - historyka, numizmatyka, autora książek, którego wykład uzupełnił o dodatkowe ciekawostki piąty moduł. Potem zajęłyśmy się drukowaniem loginów, reorganizacją pracy czytelni internetowej, w której odbywał się kurs oraz planowaniem zmian w codziennym planie naszej pracy. Trochę główkowania kosztowały nas zakupy gadżetów, materiałów biurowych i artykułów spożywczych, aby zmieścić się dokładnie w otrzymanej kwocie pieniędzy. Pozostało już tylko zaplanowanie przebiegu spotkania organizacyjnego i sprawdzenie sprzętu elektronicznego. Wszystko grało :)

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • wykorzystanie wszelkich możliwości i znajomości w promowaniu projektu

  • zakup gadżetów, materiałów biurowych i spożywczych

  • wygenerowanie loginów, formularzy zgody na publikację wizerunku, listy obecności

  • zapoznanie się z modułami e-learningowymi dla uczestników i scenariuszami zajęć

  • ustalenie terminów spotkań oraz zaproszenia gościa

  • zaplanowanie terminu i scenariusza spotkania organizacyjnego

  • skompletowanie sprzętu komputerowego

  • planowanie dodatkowych działań poza scenariuszem

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?

  1. ukończenie kursu e-learningowego dla prowadzących, udział w webinariach, szkoleniach stacjonarnych

  2. promowanie i reklamowanie projektu

  3. rekrutacja uczestników

  4. zaproszenie gościa

  5. realizacja zakupów

  6. spotkanie organizacyjne

W trakcie realizacji

Podczas realizacji kursu skupiałyśmy się nie tylko na przekazaniu wiedzy zawartej w modułach, ale także na stworzeniu miłej, swobodnej, często zabawnej atmosfery, aby uczestnicy spotkań bez skrępowania i stresu dzielili się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, wątpliwościami i sprawnie przyswajali wiedzę. I to się udało, z czego bardzo się cieszymy :) Dla nas to prawdziwy sukces!


Szczegółową relację z przebiegu poszczególnych spotkań znajdą Państwo pod linkami poniżej:
MODUŁ 1
https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1703620543017742
MODUŁ 2
https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1707398989306564
MODUŁ 3
https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1713997201980076
MODUŁ 4
https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1718248388221624
MODUŁ 5
https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album&album_id=1725802420799554

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • scenariusze zajęć i materiały edukacyjne dla uczestników

  • przygotowanie komputerów i sprzętu audiowizualnego

  • artykuły spożywcze do przygotowania poczęstunku

  • aparat fotograficzny, rzutnik, ekran, głośniki, flipchart

  • foldery z ofertami banków, firm ubezpieczeniowych

  • linki do filmów i blogów np. o oszczędzaniu dodatkowo przygotowane przez prowadzących

  • gadżety - prezenty dla uczestników

  • dodatkowe pomoce szkoleniowe, jak np. etui zabezpieczające na karty kredytowe

Po zakończeniu

Po zrealizowaniu wszystkich modułów kursu zorganizowałyśmy uroczyste zakończenie projektu. Okazało się, że nie tylko my-prowadzące przygotowałyśmy się do tego spotkania - uczestniczki upiekły ciasta i podziękowały nam kwiatami. Z kolei my zaskoczyłyśmy panie tortem w kształcie świnki skarbonki - symbolu naszego kursu. Wystrzelił szampan Picolo. Zanim wręczyłyśmy uczestniczkom certyfikaty, zabawiliśmy się w quiz z pytaniami dotyczącymi opanowanej w czasie kursu wiedzy. Dzieliłyśmy się opiniami na temat projektu, panie chwaliły się wymiernymi osiągnięciami po przebytym szkoleniu i wymieniały między sobą kontaktami, aby kontynuować znajomości. Atmosfera była świetna. Po wręczeniu certyfikatów, na specjalnie przez nas przygotowanej tablicy w kształcie świnki skarbonki, panie zapisywały swoje odczucia i refleksje na temat przebytego kursu.


W ramach "Podaj dalej" spotkałyśmy się w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Nałęczowie z pracownikami 11 bibliotek z powiatu puławskiego.


https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Miejska-w-Pu%C5%82awach-553257541387387/photos/?tab=album[HTML_REMOVED]album_id=1729678510411945


https://www.facebook.com/553257541387387/photos/a.553365704709904/1729707043742425/?type=3[HTML_REMOVED]theater

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • artykuły spożywcze potrzebne do przygotowania poczęstunku

  • przygotowanie sali

  • przygotowanie certyfikatów dla uczestników

  • wykonanie tablicy-świnki skarbonki na wpisy uczestników oraz materiałów potrzebnych do przeprowadzenia quizu

  • sprzęt do dokumentacji spotkania

Dziel się wiedzą, mnóż pomysły!

Co mogłoby być zrobione inaczej?

Wszystko, co zaplanowałyśmy, udało nam się zrealizować. Jesteśmy zadowolone z przebiegu i efektów kursu. Z takim samym odbiorem spotkałyśmy się ze strony uczestniczek szkolenia.

Dodatkowe uwagi

W naszym przypadku trafionym pomysłem okazało się zaproszenie gościa, którym był historyk, numizmatyk, autor książek z obu dziedzin - Zbigniew Kiełb. Na spotkaniu wygłosił wykład, uzupełniony prezentacją mulitmedialną pt. "Od denara do złotówki, czyli historia pieniądza w pigułce", w trakcie którego przybliżył okoliczności wprowadzania i wybijania monet przez poszczególnych władców Polski oraz podkreślił zmiany jakie zachodziły na awersach i rewersach monet na przestrzeni wieków. Wykład naszpikowany był przeróżnymi ciekawostkami i tak bardzo interesujący, że pytaniom uczestników nie było końca.


Choć może trochę przerażać ilość wysiłku, który trzeba włożyć w realizację projektu, to sama praca okazała się naprawdę świetną zabawą, przynoszącą mnóstwo radości i satysfakcji. Największym jednak plusem jest dostęp do uporządkowanej i usystematyzowanej praktycznej wiedzy na temat ekonomicznej sfery naszego życia, z której możemy korzystać na co dzień.


Współautorką inspiracji i współrealizatorką projektu jest Katarzyna Kuciara, https://labib.pl/uzytkownik/1732/edycja

Galeria:

Załączniki:

Komentarze:

Świetna prezentacja! Nie wiedziałam, że finanse mogą być takie zabawne :)

Komentarz z Wrz 21, 2018, 2:17 po południu