Pewne jak w banku


Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynku (woj. warmińsko-mazurskie) po raz pierwszy wzięła udział w projekcie „O finansach w bibliotece”. Projekt miał na celu, m. in. przybliżyć osobom 50 + jak korzystać z bankowości elektronicznej, w jaki sposób racjonalnie planować swoje domowe wydatki i jak inwestować zaoszczędzone pieniądze. Do tego projektu przystąpiliśmy po raz pierwszy. Wcześniej w bibliotece prowadziliśmy inne inicjatywy, gdzie przewijała się tematyka finansów i bankowości w sieci. Pomimo słabego zaplecza w postaci sprzętu komputerowego, często organizowaliśmy kursy komputerowe. Seniorzy nie tylko uczyli się obsługi komputera i Internetu, ale również poznawali inne możliwości jakie daje sieć (m. in.zakupy, bankowość, mapy google komunikatory czy portale społecznościowe). Dowiadywali się również, jak bezpiecznie poruszać się w Internecie.


Podeszliśmy do tego projektu z optymizmem, bo temat finansów zawsze jest aktualny, a i cenimy sobie pracę z seniorami. Wiedzieliśmy jednak, że udział w projekcie będzie dla nas wielkim wyzwaniem, ponieważ braliśmy pod uwagę tylko taką ewentualność, że seniorzy przychodziliby na zajęcia ze swoimi laptopami. Jednak oczekiwania i chęć samorozwoju naszych użytkowników były dla nas celem nadrzędnym. To kolejny krok by pomóc osobom starszym w odnalezieniu się w nowej - internetowej rzeczywistości.

Dlaczego warto?

Wiadomo, że żyjemy w dobie Internetu, który wkracza praktycznie w każdą dziedzinę naszego bytu. Chcieliśmy pokazać seniorom jakie możliwości daje sieć i jak ułatwia życie. Są oni mocną grupą naszych użytkowników, dlatego tak bardzo zależy nam na współpracy z nimi. Z opinii zebranych po projekcie wynika, iż pomimo wcześniejszych obaw projekt bardzo się spodobał. Była to okazja nie tylko do nauki i poszerzenia swej i tak już bogatej wiedzy, jak też okazja do spotkania się, wymienienia się swoimi przeżyciami i refleksjami na dany temat. Seniorzy opowiadali o swoich doświadczeniach z bankami czy z instytucjami ubezpieczeniowymi. Nie boją się korzystać z e-kont, czy robić zakupy w Internecie. Jedna pani pochwaliła się, że po jednym z takich kursów w bibliotece kupiła laptopa przez Internet zaoszczędzając przy tym 400 zł. Nasze spotkania były dla niektórych uczestników inspiracją. Jeden z nich pod wpływem naszego projektu napisał nawet wiersz. Dla nas to namacalne dowody na sens naszej pracy, która jak się okazuje przynosi wymierne efekty.

W trakcie przygotowania

Po wszelkich wstępnych formalnościach, które musieli wypełnić prowadzący tj. Jolanta Ponczkowska i Paweł Rogowski (szkolenia, kursy e-learningowe, spotkania regionalne etc) przystąpiliśmy do działania. Rozpropagowaliśmy projekt wśród naszej społeczności wykorzystując dostępne możliwe źródła (plakaty, artykuły, ulotki, portale społecznościowe etc). Nie przyniosło to jednak większych efektów, co nie zniechęciło nas do dalszego działania. W mieście powstaje Uniwersytet Trzeciego Wieku. Stwierdziliśmy, że warto byłoby nawiązać z nim współpracę. Nieocenione również okazały się kontakty nabyte w trakcie różnych wcześniejszych działań naszej placówki. Jak już wspomnieliśmy, seniorzy są grupą, z którą bardzo dobrze układa się nam współpraca. Są chętni i wbrew pozorom, nie boją się wyzwań. Jeśli zależy im na czymś, gotowi są do poświęceń. A wiedzieliśmy, że tego będziemy musieli od nich oczekiwać. Dlaczego? Ponieważ nasza biblioteka dysponuje tylko dwoma komputerami, które udostępnia czytelnikom. Przy czym są to stare komputery z oprogramowaniem XP, które już przeszły do historii. Wiedząc jaka jest sytuacja zaczęliśmy dzwonić do osób, które brały udział w poprzednich kursach komputerowych, opowiadając o projekcie i zachęcając by wzięli w nim udział. Prosiliśmy by przekazywali tę informację również swoim sąsiadom, znajomym. Wiedzieliśmy, że droga pantoflowa zrobi swoje i dotrze do odpowiedniej grupy mieszkańców naszego miasta i gminy. Oczywiście nadmieniliśmy, że dobrze byłoby gdyby posiadali swoje laptopy, które musieliby ze sobą przynosić. Nasi seniorzy nad wyraz wyrozumiali, nie mieli z tym najmniejszego problemu. Szybko udało nam się zebrać wymagany komplet uczestników. Mogliśmy przystąpić do konkretnych działań.


Wiedzieliśmy, że przy tak dużej ilości osób, nie możemy za bardzo rozwlekać w czasie naszych spotkań. Do tego okres wszelkich przeziębień i zbliżające się święta dały nam przysłowiowego „kopa”. Postanowiliśmy, że będziemy spotykać się dwa razy w tygodniu. Kolejnym wyzwaniem było znalezienie miejsca na nasze spotkania. Biblioteka nie dysponuje niestety dużą salą. A ponieważ mieścimy się w budynku ratusza stwierdziliśmy, że idealnym rozwiązaniem byłaby sala konferencyjna Urzędu Miejskiego. Dlatego też udaliśmy się do władz miasta i poprosiliśmy o udostępnienie nam tej sali. Burmistrz bez problemu wyraził zgodę. I tak oto przystąpiliśmy do kolejnego etapu, czyli cyklu warsztatów dla seniorów.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Pozytywne nastawienie i dobre chęci ;)

  • Materiały biurowe (papier, mazaki...), komputer, drukarka, Internet

  • Plakaty, ulotki

  • Znajomości i dobre układy z organizacjami lokalnymi

  • Telefon, lista kontaktów z poprzednich działań

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?

  1. Nabycie wiedzy przez prowadzących na webinariach, organizowanych kursach e-learningowych, szkoleniu stacjonarnym i spotkaniu regionalnym

  2. Promocja i reklama projektu wśród społeczności lokalnej (plakaty, ulotki, media etc)

  3. Nawiązanie współpracy z potencjalnymi partnerami

  4. Rekrutacja uczestników projektu

  5. Wstępne ustalenie terminu spotkania organizacyjnego

W trakcie realizacji

Pierwsze - spotkanie organizacyjne, na którym wspólnie ustaliliśmy terminy i godziny naszych kolejnych 5 spotkań, formy i zasady prowadzonych zajęć, a także wypełniliśmy wszelkie wymagane ankiety i formularze. By odróżnić wizualnie każde ze spotkań zadbaliśmy o kolorowe plakaty nawiązujące do tematyki danego modułu. Jeden kolor na jedno spotkanie. Ponieważ spotykaliśmy się w sali posiedzeń urzędu, czyli poza biblioteką chcieliśmy przemycić choć jej namiastkę przynosząc i rozkładając w różnych miejscach książki związane z tematyką finansów i ekonomii. Dla uczestników zorganizowaliśmy mały poczęstunek. Rozkładaliśmy również ulotki reklamowe, które dostaliśmy podczas naszych szkoleń w Olsztynie. Kiedy omawialiśmy ostatni moduł mieliśmy na stołach porozrzucany bilon i dość pokaźnych rozmiarów wydrukowane banknoty polskie, które okazały się miłym akcentem dla seniorów i znikły jak tylko zakończyło się spotkanie ;) Nie zapominaliśmy o przerwach w trakcie zajęć. W razie jakichkolwiek problemów ze sprzętem czy siecią mogliśmy liczyć na pomoc informatyków z urzędu miasta. Swą nieocenioną pomoc oferowały nam również panie sprzątaczki. Na zakończenie przygotowaliśmy dla seniorów zabawę w formie małego quizu - rozsypanki. Uczestnicy podzieleni na grupy musieli odnaleźć i dopasować do poszczególnych zagadnień poprawne odpowiedzi. Następnie odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów, na które zaprosiliśmy Pana Burmistrza i Sekretarz Miasta. Odwiedziła nas również w tym dniu Pani Monika Kowalewska - nasz opiekun regionalny. Zadbaliśmy również o słodką niespodziankę dla wszystkich - tort

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Teczki, długopisy, notatniki, materiały (scenariusze) zarówno dla prowadzących jak i uczestników

  • Flipchart, papier, mazaki, kolorowy brystol, plakaty, ulotki, rzutnik, ekran, laminator, książki z biblioteki, drobne elementy dekoracyjne (pieniądze)

  • Listwy przyłączeniowe, Internet, laptop, drukarka, aparat fotograficzny

  • Gorąca woda, naczynia, kawa, herbata, ciastka, tort, woda w butelkach do picia

  • Informatycy, sprzątaczki,

Jak krok po kroku przebiega etap realizacji?

  1. Malowanie plakatów nawiązujących do tematyki spotkania

  2. Drukowanie gotowych plakatów promujących spotkanie

  3. Przygotowanie sali, dekoracja,rozłożenie książek, podłączenie sprzętu i listew przyłączeniowych, poczęstunek

  4. Spotkanie organizacyjne (Poznanie się, omówienie zasad, wypełnianie ankiet)

  5. Kolejne spotkania z poszczególnych modułów

  6. Indywidualne spotkania z uczestnikami niemogącymi wziąć udziału danego dnia z przyczyn losowych

  7. Zamówienie tortu w lokalnej ciastkarni

  8. Przeprowadzenie zabawy dla uczestników - quizu podsumowującego projekt

  9. Wręczenie certyfikatów ukończenia szkolenia w towarzystwie przedstawicieli władzy lokalnej i opiekuna regionalnego

  10. Wspólna fotografia i tort.

Po zakończeniu

Kolejnym etapem projektu było zorganizowanie spotkania "Podaj dalej". Jak wiadomo lubimy się chwalić tym, co dobre. Nie omieszkaliśmy wykorzystać naszych drobnych sukcesów i zainspirować inne biblioteki, do wzięcia udziału w podobnych projektach. Zaprosiliśmy przedstawicieli 3 bibliotek (z Gierzwałdu, Stawigudy i Działdowa) do naszej biblioteki, gdzie przy kawie i ciastku przedstawiliśmy fotorelację z odbytego szkolenia. Podzieliliśmy się uwagami i naszymi spostrzeżeniami na temat projektu. Była to również okazja do poznania się i pokazania naszej placówki. Na zakończenie projektu wypełniliśmy ankiety ewaluacyjne (każdy prowadzący osobno).

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?

  • Telefon, rzutnik, ekran, papier, koperta, znaczek

  • Zdjęcia, nagrania z przebiegu projektu

  • Prowadzący projekt oraz przedstawiciele innych bibliotek

  • laptop, Internet

  • Napoje, ciasto

Dziel się wiedzą, mnóż pomysły!

Dodatkowe uwagi

Łącznie przeszkoliliśmy 30 osób. Wszyscy pracowali na prywatnych laptopach ;)


Zachęcamy do obejrzenia filmu prezentującego przebieg projektu w Olsztynku:


https://www.youtube.com/watch?v=02X0qgXAzZU

Galeria:

Załączniki:

Komentarze:

Znane przysłowie "Pewne jak w banku" zainspirowało jednego z 30 uczestników kursu o finansach w Olsztynku (województwo warmińsko-mazurskie) do napisania... wiersza. GRATULACJE! -:)

Komentarz z Maj 10, 2016, 10:57 po południu