• Sceariusz
  • Publikacja: 02.07.2015
  • Edycja: 02.07.2015
  • 1 
Interpretuj i eksperymentuj - animacja poklatkowa
Interpretuj i eksperymentuj - animacja poklatkowa

  • Budżet działania: 0-100 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1-3
  • Liczba uczestników: 3-10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Udostępniamy trzecią – ostatnią przygotowaną dla nas przez Laboratorium EE – animacją o… animacji. Poklatkowej. To może być wspaniała zabawa na wakacje – i nie tylko!

Czym jest animacja poklatkowa? Cytując wikipedię, to po prostu „animacja stworzona na podstawie klatek będących zdjęciami.” W praktyce to naprawdę proste – wystarczy pomysł, trochę pracy plastycznej aparat na stojaku i program, w którym połączymy zdjęcia w film (lub – jeśli jest krótki – w ruchomy obrazek gif).

Dlaczego warto?

Skąd brać pomysły na animacje? My proponujemy oczywiście książki!

Dzięki animacji poklatkowej możemy w ciekawy i świeży sposób pokazać akcję naszego ulubionego rozdziału, przedstawić najbardziej interesujących bohaterów, albo zaprezentować jak naszym zdaniem powinna się kończyć jakaś historia. Interpretowanie tekstów za pomocą animacji poklatkowej daje nam nieograniczone pole dla wyobraźni.

W trakcie przygotowania

Planując zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi do interpretacji tekstu literackiego, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Najpierw - obejrzyj animację - na pewno będzie dla Ciebie inspirująca: https://www.youtube.com/watch?v=WxIOKNDvIn0
  2. Odpowiednio dobierz tekst: zastanów się z grupą, jaka książka, jej fragment lub wiersz mogą być podstawą do napisania krótkiego scenariusza animacji. Możecie też zrobić animacje, w których przedstawicie swoich ulubionych bohaterów.
  3. Przy tworzeniu scenariusza wykorzystaj angażujące metody - burzę mózgów, mapę myśli, dyskusję, pracę w grupach - stwórzcie tzw. storyboardy - czyli narysujcie w "komiksowych" okienkach to, co będzie się dziać w animacji
  4. Przygotujcie materiały plastyczne i rekwizyty potrzebne do stworzenia postaci i tła, na którym będzie się rozgrywać Wasza opowieść
  5. Rozeznajcie i wybierzcie to, z czym wygodniej Wam się będzie pracować - aparat + komputer lub tablet, a nawet telefon komórkowy
  6. Upewnij się, że jest sposób, w jaki możesz udostępnić powstałe prace po zakończeniu zajęć (media społecznościowe, maile, Padlet, chmura z danymi, Youtube, Vimeo) - zarówno ich twórcom, jak i zainteresowanym użytkownikom biblioteki
W trakcie realizacji

Przygotowaliśmy również garść linków do poradników i przydatnych narzędzi. Możecie je znaleźć na stronie: https://cldgk.wordpress.com/2015/07/01/interpretuj-i-eksperymentuj-czesc-trzecia-animacja-poklatkowa/

Po zakończeniu

Zachęcamy do czytania, tworzenia i dzielenia się swoimi dziełami w sieci. Koniecznie z tagiem #Koziołek2015 oraz na naszej wirtualnej tablicy: http://pl.padlet.com/kardhen/koziolek2015

Wystarczy kliknąć w nią dwukrotnie, dodać tytuł i link.

Można taką tablicę stworzyć samodzielnie, na własne potrzeby - padlet.com jest darmowym i łatwym narzędziem do zbierania treści.