• Artykuł
  • Publikacja: 09.12.2018
  • Edycja: 04.01.2019
  • 1 
Pies Marszałka i fortepian Paderewskiego

Z okazji święta niepodległości odwiedzające bibliotekę dzieci zostały zapoznane z postaciami Józefa Piłsudskiego i Ignacego Paderewskiego. Działalność na rzecz Polski oraz wielka sława Paderewskiego spodobały się przedszkolakom – zwłaszcza porównania do popularności współczesnych piłkarzy. Poprzez prezentację nagrania fragmentu Koncertu Paderewskiego z 1937 roku dzieci dowiedziały się także jak wygląda fortepian. Jednak szczególnym zainteresowaniem wśród słuchaczy cieszyła się opowieść Psa marszałka Piłsudskiego. Nim przedszkolacy zapoznali się z przygodami jednego z ulubieńców Józefa Piłsudskiego, dzieci zastanawiały się w jakich „zawodach” pracują koledzy ich czworonożnych przyjaciół. Rozmawiano więc o psach ratownikach, które wyszukują zaginionych pod gruzowiskami czy lawinami śnieżnymi, o psach tropiących, wykorzystywanych w poszukiwaniach zaginionych osób, o psach celnikach – pracujących na przejściach granicznych lub lotniskach i psach przewodnikach, pomagających osobom niewidomym. Dzieci dowiedziały się również, że ich ulubieńcy mają także właściwości terapeutyczne, a dogoterapia polega na wykorzystaniu tej ich cechy.

Dopiero w kolejnym kroku przystąpiono do odczytania fragmentów historyjki Ołdakowskiego. Przedszkolacy, żywo reagując na opisane przygody, gorąco kibicowali głównemu bohaterowi. A że słuchali uważnie, bez problemu odpowiadali na pytania dotyczące historyjki. Przedszkolakom zaprezentowano fotografie Piłsudskiego ze swoim Psem, a także namalowany przez Wojciecha Kossaka portret pt. Marszałek Piłsudski na „Kasztance” . Szczególny stosunek i przywiązanie jakie żywił marszałek Piłsudski do zwierząt, zaskarbiło marszałkowi wiele sympatii wśród najmłodszych.

Następnie dzieci dostały za zadanie narysowania Piłsudskiego ze swoim ulubieńcem lub Paderewskiego z fortepianem. Podczas pracy wysłuchały utworu Fryderyka Chopina granego przez Ignacego Jana Paderewskiego (walc, op.64, nr 2), a namalowane przez małych artystów portrety były do obejrzenia w naszej bibliotece.

W kolejnym etapie zajęć przedszkolacy zostali poproszeni o ułożenie z rozsypanek literowych haseł. Z uwagi na to, że uczestniczące w zajęciach dzieci dopiero poznają litery i jeszcze nie potrafią samodzielnie czytać, pracowały w grupach, mając przed sobą wzór wyrazu. Ponieważ przy tym zadaniu wykorzystano plansze magnetyczne z czerwonymi literkami, okazało się ono bardzo inspirującą zabawą, utrzymaną w biało-czerwonej stylistyce. Następnie wspólnie zastanawiano się nad znaczeniem ułożonych wyrazów. Jak się okazało dzieci dobrze orientują się w symbolice narodowej, a wszelkie wątpliwości dotyczące godła rozwiązano za pomocą prezentacji egzemplarza znajdującego się w bibliotece. Dzieci wyjaśniały jak rozumieją słowo wolność , odnosząc się do swoich praw i codzienności. Więcej problemów sprawiło słowo patriotyzm . Bo czy trzeba być jak Piłsudski lub Paderewski, aby być patriotą? W tym przypadku z powodzeniem można było odwołać się do przykładów Elizy Piotrkowskiej, która w bardzo przystępny sposób wyjaśniła, że patriotyzm, to nie tylko wielkie czyny i wielkie hasła, ale codzienne dbanie o dobro i piękno swojej ojczyzny.

Na zakończenie zajęć dzieci z ogromną radością dokonały przeglądu bibliotecznego księgozbioru dziecięcego. Zaprezentowana im została seria książeczek Czytam sobie , pokazując, że te z pierwszego poziomu będą wspierały ich w nauce czytania. Dodatkowo udostępniona w bibliotece była specjalna wystawa prezentująca okolicznościowy księgozbiór, zawierający również pozycje przeznaczone dla młodego czytelnika.

W zajęciach wykorzystano fragmenty książek z serii Czytam sobie z kotylionem : Mój Pan woła na mnie Pies Jana Ołdakowskiego, Maestro pokoju. O Ignacym Paderewskim Brygidy Grysiak, książkę A ja jestem Polak mały, moim krajem jest świat _cały _ Elizy Piotrowskiej, album Wojciech Kossak Kazimierza Olszańskiego, a także fotografie Piłsudskiego dostępne w Narodowym Archiwum Cyfrowym oraz na stronie Fundacji Rodziny Józefa Piłsudskiego: http://jpilsudski.pl/galeria . Dzieci słuchały wybranych utworów granych przez Paderewskiego, dostępnych na youtube.pl.

Informacja o wydarzeniu jest dostępna na stronie Biblioteki Publicznej im Stefana Rowińskiego w Ostrowie Wielkopolskim: http://www.biblioteka-ostrow.pl/AKTUALNO%C5%9ACI/tabid/38/ItemId/570/View/Details/AMID/373/language/pl-PL/Default.aspx.