„Czytam sobie z kotylionem. Moje miejsce-moja wolność!”- O Psie Marszałka Piłsudskiego
Biblioteka Publiczna Gminy Grodziec w ramach oficjalnych obchodów 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę wzięła udział w konkursie „Czytam sobie w bibliotece. Moje miejsce – moja wolność!”. ** Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu zajęć dla dzieci, celebrujących rocznicę odzyskania niepodległości, inspirowanych jedną z czterech książek** ** współorganizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Wydawnictwo Egmont.**
**9 listopada 2018 ** roku,tuż przed obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w Bibliotece Publicznej Gminy Grodziec odbyły się warsztaty literacko-plastyczne ph. „Moje miejsce-moja wolność!”. Na zaproszenie kierownik Biblioteki mieliśmy przyjemność gościć uczniów klasy III Szkoły Podstawowej im. M. Dąbrowskiej w Grodźcu wraz z wychowawczynią. Piękna dekoracja biblioteki, biało-czerwone stroje pracowników oraz dzieci podkreślały wagę zbliżającego się święta .
Celem spotkania było celebrowanie rocznicy odzyskania niepodległości, inspirowanych książkami z serii "Czytam sobie z kotylionem" Wydawnictwa Egmont, której najważniejszą misją jest zarażanie dzieci miłością do samodzielnego czytania, a przez to-samodzielnego myślenia.
Na wstępie zajęć omówiono tematy związane z niepodległością i patriotyzmem. Dzieci dowiedziały się, dlaczego to Święto jest tak ważne dla Polaków i co by było, gdybyśmy nie odzyskali niepodległości. Po krótkiej pogadance o symbolach Polski, które mają szczególne znaczenie dla każdego Polaka trzecioklasiści musieli odnaleźć symbole narodowe znajdujące się w bibliotece.
Następnie uczniowie samodzielnie czytali fragmenty książki pt. „Mój pan woła na mnie Pies. O psie Marszałka Piłsudskiego” Jana Ołdakowskiego, która opowiada z humorem o codziennym życiu wielkiej postaci historycznej wybitnego Polaka Marszałka – Józefa Piłsudskiego. Po zapoznaniu się z treścią książki uczniowie chętnie brali udział w zadaniu, które polegało na odpowiedzi prawda albo fałsz. Zadanie sprawiło dzieciom wiele radości.
Zwieńczeniem spotkania było wykonanie przez uczniów pięknych patriotycznych kotylionów, które były znakomitym dodatkiem do ich odświętnych strojów w tym samym dniu na apelu szkolnym.Wszyscy z dumą pozowali do zdjęć z kotylionami. Uczniom bardzo podobały się te literacko-plastyczne zajęcia. Dzięki nim poznali historię, wydarzenia, postaci, które przyczyniły się do odzyskania Polski wolnej i niepodległej oraz zachęciły do czytania.
W nagrodę za udział w warsztatach uczniowie otrzymali dyplomy sukcesu.
_ Dzieciom bardzo spodobały się warsztaty literacko-plastyczne inspirowane książkami z serii „Czytam sobie z kotylionem”, że Pani kierownik Biblioteki postanowiła zorganizować następne spotkanie ale tym razem dla innej grupy uczniów z inną książką. _
„Czytam sobie z kotylionem. Moje miejsce-moja wolność!”- O Zofii, co zbierała kolory
W jesienny poranek, 16 listopada 2018 r . w siedzibie biblioteki, odbyły się warsztaty literacko-plastyczne w których udział wzięły dzieci z klasy drugiej i trzeciej Szkoły Podstawowej im. M. Konopnickiej w Lipicach wraz z nauczycielami.
100-rocznica odzyskania niepodległości, stała się doskonałą okazją do przypomnienia dzieciom historii Polski i tym razem najwięcej uwagi poświęciliśmy książce pt. „O Zofii, która zbierała kolory” Angeliki Kuźniak. Dzieci samodzielnie przeczytały na głos książkę, poznały historię życia wybitnej polskiej malarki Zofii Stryjeńskiej, z jakimi przeszkodami musiała w owych czasach zmierzyć się dziewczynka, a potem kobieta, która chciała realizować swoje pasje i spełniać marzenia. Po przeczytaniu książki dzieci chętnie brały udział w zabawie, która polegała na losowaniu pytań dotyczącej jej treści.
Wiele frajdy i radości przysporzyła naszym „gościom” zabawa w „Trzy kolory”. Każde z dzieci otrzymało kartkę do przyklejenia w jednym z trzech kolorów (czerwonym, żółtym i niebieskim). Dzieci krążyły po sali do taktów Krakowiaka, kiedy muzyka przestawała grać, dobierały się w pary z osobą, która miała przyklejony inny kolor niż swój. Dzięki tej zabawie dzieci dowiedziały się jak połączyć ze sobą kolory podstawowe, aby powstały z nich kolory pochodne (pomarańczowy, zielony, granatowy).
Kolejną atrakcją była wykreślanka, zadaniem dzieci było odnalezienie na niej nazw kolorów. Następnie w trzech grupach „przelali” te kolory na kartki, dzięki czemu powstały przepiękne siedmiobarwne tęcze.Za aktywny udział w warsztatach dzieci otrzymały Dyplomy Sukcesu, a na pamiątkę kolorowanki z krakowiakiem i krakowianką.
http://www.grodziec.pl/
https://w.bibliotece.pl/blog/libraries/grodziecbpg