Przez ostatnie dwa tygodnie Biblioteka Publiczna im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim realizowała zajęcia pt. „Szare komórki na start”.
Do wspólnej zabawy z wykorzystaniem pakietów otrzymanych w ramach akcji "BOOM2! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece" zaprosiliśmy dzieci z klas I-IV. W zajęciach wzięło udział ok. 80 uczestników.
Niepozornie wyglądające „ Ubongo” doprowadziło co niektórych na krańce ich cierpliwości. „Nie, no to się nie da. To oszukane” – padało z każdej strony. Punktem zwrotnym było pierwsze radosne „MAM!” wykrzyczane na całą salę. Po tym okrzyku nic już nie było niemożliwe i z każdą minutą pojawiało się coraz więcej ułożonych plansz.
Drugim zadaniem był pokój zagadek. Na starcie uczestnicy musieli odnaleźć książkę
z różowym jednorożcem. Wyróżniało ją jednak to, że w środku zamiast kartek znaleźć można było ukryte jajka z pociętymi postaciami z wiersza „Rzepka” Juliana Tuwima. Ułożenie ich
w odpowiedni sposób umożliwiło odczytanie kolejnych wskazówek. Poprawne rozwiązanie siedmiu kolejnych łamigłówek pozwoliło na odblokowanie zaszyfrowanego hasła. Komu się udało dojść do końca wychodził ze słodkim prezencikiem.
Najtrudniejszym z zadań okazało się jednak ujarzmienie robota. Zabawa polegała na napisaniu instrukcji, która pozwoli narysować mu słońce na tablicy. Brzmi banalnie? Okazuje się, że robot wykorzystywał wszystkie niedopowiedzenia. „Wstań, idź prosto, zrób krok i namaluj kółko, a wokół kółka zrób kreski” – padało najczęściej. A robot wredotka szedł w prawo - zamiast lewo, malował kółko w powietrzu – zamiast na tablicy, a krok robił taki, że omijał tablicę. Jednak na końcu doszliśmy do jednego, ważnego wniosku. Roboty nie robią nam na złość. Roboty w przeciwieństwie do ludzi potrzebują jasnych i konkretnych wskazówek, aby dobrze funkcjonować.
Mimo, że głowy czasem parowały od ilości logicznych łamigłówek wszyscy wychodzili
z zajęć z szerokimi uśmiechami. Pakiety otrzymane w ramach projektu są dostępne do wypożyczenia w Oddziale dla dzieci. Zapraszamy!
Filmowa relacja z zajęć