- Budżet działania: 2500 zł
- Czas przygotowania: 4-6 tygodnie
- Czas trwania: 3 lata
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 1800
Najważniejsze cele Biblioteczki dla najmłodszych: zwiększanie szans edukacyjnych dzieci; podniesienie umiejętności wychowawczych rodziców; stymulowanie rozwoju dzieci; wprowadzenie innowacyjnej oferty do biblioteki; zaangażowanie lokalnej społeczności w działania na rzecz najmłodszych. „Biblioteczka dla najmłodszych” to innowacyjna wypożyczalnia książeczek i zabawek oraz gier edukacyjnych dla dzieci od urodzenia do 6 lat. Do zestawów dołączona jest prosta „instrukcja obsługi” dla rodziców, która wskazuje jak dana zabawka wpływa na rozwój dziecka i jak się nią z dzieckiem bawić. Zestawy pakowane są w kolorowe, materiałowe worki. W zestawie jest 10 worków – każdy z innymi grami, zabawkami i książkami. Przykładowe wyposażenie worka:
- gra „Nawlekaj nie czekaj" (rozwija m.in. zdolności manualne i kreatywność),
- książeczka „Naciśnij mnie" (doskonali umiejętności językowe i liczbowe),
- zabawka „Lalka" (rozwija umiejętność analizy wzrokowej i słownictwo związane z częściami ciała). Przykładowa instrukcja w jaki sposób gra „Nawlekaj, nie czekaj” wpływa na rozwój dziecka: • Dziecko rozwija umiejętności manualne – sprawność rąk a w szczególności chwyt pęsetkowy, przydatny do nauki pisania. • Dziecko doskonali koncentrację i koordynację ruchowo-wzrokową. • (…) Rozwija matematyczne myślenie: rozpoznawanie kolorów, tworzenie zbiorów, rozpoznawanie rytmów, liczenie, porównywanie wielkości zbiorów i długości. • Dziecko poznaje sposoby mierzenia czasu”. Koszt: Zestaw 10 worków z instrukcjami – 2000 zł, wyposażenie kącika dla dzieci (np. poduszki,półki,szafka) - 500zł.
Małe dzieci uczą się najszybciej w pierwszych latach życia. Od tego jakie stworzymy im warunki do rozwoju zależy ich przyszły sukces szkolny i życiowy. W Polsce, zwłaszcza na terenach wiejskich, brakuje miejsc, w których odbywają się zajęcia edukacyjno-rozwojowe dla najmłodszych dzieci, gdzie rodzice mogą twórczo spędzić czas z dziećmi i podnieść swoje umiejętności wychowawcze. Dzięki wprowadzeniu do oferty Biblioteczki dla najmłodszych biblioteka staje się miejscem innowacyjnym i otwartym na różnorodne formy spędzania czasu wolnego. Biblioteka zyskuje nowe, szerokie grono odbiorców - najmłodsze dzieci, a także ich rodziców/dziadków/opiekunów. Dzieci przyzwyczajone do korzystania z zasobów biblioteki także w późniejszych latach życia będą aktywnymi członkami bibliotecznej wspólnoty. Biblioteka wzbogaci ofertę o 10 worków z grami, zabawkami, książeczkami dla dzieci i instrukcjami dla rodziców. Bibliotekarze i bibliotekarki mają okazję zwiększyć swoje kompetencje społeczne, pogłębić wiedzę z zakresu rozwoju dziecka i innowacyjnych metod jego wspierania oraz zintensyfikować relacje z użytkownikami biblioteki. Biblioteczka dla najmłodszych cieszy się dużym powodzeniem, szczególnie w miejscach, gdzie brakuje żłobków i przedszkoli. Dzięki Biblioteczce dla najmłodszych biblioteka staje się centrum spotkań mam, ojców, dziadków, którym zależy na wspieraniu rozwoju ich dzieci i podopiecznych. Dzięki wyposażeniu worków i załączonym instrukcjom rodzice mogą świadomie wpływać na rozwój dziecka, a dzięki spotkaniom z innymi rodzicami mogą wymieniać się doświadczeniami i pomysłami.
Na tym etapie pracowniczki i pracownicy bibliotek powinni zapoznać się szczegółowo z informacjami dotyczącymi funkcjonowania Biblioteczki dla najmłodszych korzystając ze źródeł na stronie internetowej Fundacji i PRB. Kolejne zadanie to wybranie osoby/osób odpowiedzialnej za koordynowanie działań związanych z Biblioteczką. Powinna to być osoba, która lubi dzieci i jest otwarta na współpracę z rodzicami. Należy także ustalić z zespołem biblioteki w jakim miejscu umieścić „kącik” dla dzieci oraz zdecydować jak wyposażyć „kącik”. Ważnym zadaniem jest opracowanie koncepcji promocji Biblioteczki dla najmłodszych, w której powinny znaleźć się metody dotarcia do różnych grup zainteresowanych. Należy też przygotować zasady korzystania z Biblioteczki dla najmłodszych - regulamin oraz rejestr wypożyczeń. W celu zamówienia zestawów biblioteka powinna skontaktować się z Instytutem Komeńskiego.
-
Zapoznanie się z informacjami o Biblioteczce dla najmłodszych na stronie Fundacji Komeńskiego - http://www.frd.org.pl/repository/FRSI_biblioteczne/Oferta_Biblioteczne%20zajecia%20dla%20dzieci%20i%20rodzicow.pdf
-
Zapoznanie się z dobrymi praktykami w prowadzeniu Biblioteczki dla najmłodszych - http://www.frd.org.pl/repository/FRSI_biblioteczne/FK_Poradnik_Inspiracje_JAKpracowac_zmalymi_dziecmi_2013.pdf
-
Ustalenie z zespołem biblioteki kto będzie koordynatorem Biblioteczki dla najmłodszych
-
Ustalenie z zespołem biblioteki miejsca na „kącik” dla dzieci oraz wyposażenia
-
Opracowanie koncepcji promocji Biblioteczki dla najmłodszych
-
Kontakt z Instytutem Komeńskiego w celu zamówienia worków - http://instytutkomenskiego.pl/index.php/kontakt
-
Zamówienie zestawu edukacyjnego Biblioteczka dla najmłodszych
-
Zakup wyposażenia do „kącika” dla dzieci
-
Przygotowanie materiałów promocyjnych
-
Przygotowanie zasad korzystania - regulamin Biblioteczki dla najmłodszych i rejestr wypożyczeń
Przystępując do realizacji Biblioteczki dla najmłodszych należy zadbać o „kącik” dla dzieci, przygotowanie się koordynatorki do wypożyczeń oraz szeroką promocję nowej formy.
Przygotowując „kącik” pamiętajmy o bezpieczeństwie dzieci, zabawki powinny być w zasięgu ich rąk, żeby nie musiały się po nie wspinać. Dzieciom powinni towarzyszyć rodzice.
Ważne, żeby koordynatorka przed pierwszym spotkaniem zapoznała się z zawartością worków i uważnie przeczytała instrukcje–pomoże jej to w doradzeniu rodzicom jak wybrać zabawki dla swoich dzieci.
Promocja nowej oferty może przebiegać wielotorowo. Polecamy zorganizowanie spotkania informacyjno-promocyjnego dla rodziców i dzieci w bibliotece oraz w przedszkolu–dla nauczycielek i dzieci. Dzieci same zadbają, żeby rodzice przyszli z nimi do biblioteki.
Dobrze sprawdza się wywieszenie informacji (np. plakatu) w najbliższej okolicy i w samej bibliotece oraz na okolicznych tablicach ogłoszeń (np. w urzędzie, sklepie, przedszkolu). Zachęcamy do wykorzystania nowych technologii – zamieszczanie informacji na stronie internetowej biblioteki czy urzędu gminy. Warto też nawiązać kontakt z lokalną prasą.
Po rozpoczęciu wypożyczeń świetnie sprawdza się "poczta pantoflowa", czyli przekazywanie informacji poprzez zadowolonych użytkowników w ich najbliższym otoczeniu.
Warto też pomyśleć o systematycznej ewaluacji Biblioteczki np.: poprzez rozmowę z dziećmi i rodzicami, zebranie cytatów i anegdot, prostą ankietę dla rodziców. Ewaluacja pomaga w analizie potrzeb rodziców i dzieci. Jest też nieocenionym materiałem przy ubieganiu się o dotacje.
-
Przygotowanie „kącika” dla dzieci
-
Przygotowanie się koordynatorki do wypożyczania worków
-
Promocja Biblioteczki dla najmłodszych
-
Przeprowadzenie promocji Biblioteczki dla najmłodszych w środowisku lokalnym
-
Przygotowanie i przeprowadzenie spotkania promującego dla dzieci i rodziców w bibliotece
-
Zapoznanie rodziców z regulaminem Biblioteczki dla najmłodszych i powieszenie go w widocznym miejscu w bibliotece
-
Wypożyczanie worków, prowadzenie rejestru wypożyczeń
-
Ewaluacja - zbieranie informacji zwrotnych od dzieci i rodziców
Biblioteczkę dla najmłodszych można realizować do czasu zużycia się zabawek/gier/książek. Może się też tak zdarzyć, że dzieci zapoznają się ze wszystkimi workami i będą chciały dostać coś nowego. W pierwszym przypadku można zamówić w Instytucie Komeńskiego taki sam zestaw worków , w drugim – zamówić nowy zestaw składający się z innych niż w pierwszym zestawie zabawek/gier/książek.
-
Wiedza jakie są potrzeby edukacyjne dzieci i rodziców
-
Znalezienie źródła finansowania kolejnego zestawu
-
Przeprowadzenie analizy potrzeb na podstawie statystyki wypożyczeń rozmów z rodzicami i dziećmi
-
Wpisanie Biblioteczki dla najmłodszych do budżetu biblioteki przekazywanego władzom samorządowym oraz /lub złożenie wniosków o dotacje do prywatnych sponsorów
Przy realizacji innowacyjnego projektu warto zyskać wsparcie lokalne - np. władz samorządowych, rodziców, liderów organizacji pozarządowych. Zaangażowanie dużej liczby osób, które działają na rzecz rozwoju dzieci w podejmowane działania zwiększa szanse powodzenia i trwałość projektu.
W niektórych bibliotekach prowadzących Biblioteczki dla najmłodszych rodzice z okolicy zaczęli się integrować wokół wspierania rozwoju dzieci. Powstały np. grupy mam, grupy ojców oraz Grupy zabawowe - regularne spotkania edukacyjno-zabawowe rodziców i dzieci.